InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Op fietsvakantie: natuurlijk, sportief en ideaal!

Op fietsvakantie: natuurlijk, sportief en ideaal!

Op fietsvakantie: natuurlijk, sportief en ideaal! Het is ieder jaar weer lastig, het vinden van een goede vakantiebestemming. Wie de reisgidsen doorneemt ziet hoezeer de hotels, de zwembaden en de voorzieningen op elkaar lijken. Witte stranden, blauwe luchten en blauwe zwembaden in een zonovergoten omgeving. Leuk, maar eigenlijk weinig uitdagend en weinig origineel. Ben je op zoek naar een bijzondere, avontuurlijke manier van vakantie vieren? Dan kun je het over een heel andere boeg gooien, ga eens met de fiets! Een fietsvakantie kan voor jou de ideale manier van vakantie vieren zijn. Een fietsvakantie is natuurlijk, sportief en ideaal!

Jaarlijkse vakantiestress

Ieder jaar, vaak al vlak na de jaarwisseling, begint de vakantiekoorts toe te slaan. Het naar binnen gerichte koude en sombere weer doet ons extra verlangen naar vrijheid, warmte en zonlicht. De eerste vakantieplannen worden gemaakt, de folders bij de reisbureaus opgevraagd. Websites met zonnige vakantiebestemmingen worden geïnventariseerd en bezocht. Dat een vroege boeking vaak ook leuke kortingen oplevert is een extra motivatie om de vakantiespeurtocht serieus te nemen. Het zou leuk moeten zijn, maar op de een of andere reden is het dat elke keer toch niet. Het vakantieplannen gaat gepaard met een hoop vakantiestress.

Steeds dezelfde bestemmingen

Een blik in alle beschikbare reisgidsen kan voor de nodige verwarring zorgen. Op bijna alle foto’s zie je zonovergoten vakantieresorts, bijna altijd voorzien van een onwaarschijnlijk blauw zwembad en terrassen vol kleurrijke parasols. In heel veel gevallen zie je het witte strand op dezelfde foto. De beschrijvingen van alle hotels en appartementen zorgt voor de volgende golf van verwarring. Allemaal met een hoop sterren, luxe en vaak voorzien van Engels- en soms zelfs Nederlandssprekend personeel. De resorts zijn van alle gemakken voorzien en staan garant voor een vakantieperiode van lekker hangen, eten en drinken. Het zijn vakantiebestemmingen met weinig verrassingen, en erop gericht om de toerist zoveel mogelijk zijn centen te laten verteren in het resort zelf. Soms is het eten en het drinken all-inclusive. Je hoeft je hotel dus nauwelijks te verlaten. Als je daarvan houdt, dan is dat natuurlijk prima. Ben je net wat avontuurlijker en sportiever aangelegd, dan zijn er leukere alternatieven.

Het gezonde alternatief: fietsvakantie

Mooie natuur en pittoreske dorpjes, die vind je niet alleen in landen ver weg. Ook ons eigen land heeft erg veel leuke plekjes, die een bezoekje meer dan waard zijn. Wil je een bezoek aan al die leuke plekjes combineren met een afwisselende vakantie, vol sportief plezier en avontuurlijke gebeurtenissen? Dan is een fietsvakantie een ideale oplossing. Geen dure vliegreizen naar verre bestemmingen, gewoon op de fiets naar de spannende bezienswaardigheden vlakbij. Op de fiets ervaar je je omgeving anders, veel intenser en je ontdekt je eigen land opnieuw. Op de fiets bezoek je plekken, die voor gemotoriseerd verkeer gesloten blijven, en dat brengt je tot verrassende ontmoetingen met je omgeving, monumenten en mensen.

Camping of hotel

Wie met de fiets op vakantie gaat heeft voor het nachtelijk verblijf globaal de keuze uit de camping of een hotel. Dat laatste kan natuurlijk ook een B&B (Bed and Breakfast) zijn. ’s Ochtends ga je vol goede moed de deur uit, en je fietst die dag tot je volgende stopplaats. Ingeval van een hotel of een B&B is het handig als je van tevoren je route hebt uitgeplozen en de stopplaatsen besproken. Ga je van camping naar camping, dan ben je wat flexibeler. Bespreken is voor de camping niet altijd nodig. Voor de kleinere trekkerstentjes, die voor een fietsvakantie ideaal zijn, is op de meeste campings wel een plaatsje.

Je bergruimte op de fiets is beperktJe bergruimte op de fiets is beperkt

Bagage

Op de fiets heb je minder ruimte om veel bagage mee te nemen dan wanneer je met de auto zou gaan. Dat geldt zeker als je van camping naar camping fietst, je moet immers ook je tent en je slaapzak meenemen. Je moet je dus tot het minimum beperken. Er zijn globaal drie scenario’s die je hoeveelheid bagage bepalen:
  • Je fietst van hotel naar hotel of B&B. Slaapzakken en tent hoef je niet mee te nemen. Ga je voor je eten en je drinken onderweg gebruik maken van een van de vele eetgelegenheden langs je route, dan hoef je ook geen pannen, bestek en borden mee te nemen.
  • Je fietst van camping naar camping. Een tent en slaapzak dien je mee te nemen. Maak je onderweg gebruik van de eetgelegenheden langs je route, dan hoef je het kookgerei niet mee te nemen. Hoewel, als je ’s avonds nog wat wil drinken, dan is het handig als je drankje wel ergens in kan, en je de fles kan openmaken.
  • Je fietst van camping naar camping en je stort je helemaal in het kampeeravontuur. Je kookt je eigen kostje lekker bij je tent. Behalve tent en slaapzak moet er dus ook kook- en eetgerei in je uitrusting worden meegenomen.

Wat heb je nodig?

Je hebt een aantal zaken nodig, afhankelijk van het scenario dat je voor je fietstocht hebt gekozen. Denk bijvoorbeeld aan:
  • Een goede fiets
  • Fietstassen
  • Een (lichtgewicht) tent
  • Slaapzak
  • Luchtbed of slaapmatje
  • Kook- en eetgerei
  • Verbanddoos
  • Fietsreparatieset
  • Water
  • Kleding
  • Fietskaart
  • Eten, drinken
  • Gezelligheid, boekje, spelletje
  • Mobiele telefoon

Staat je tent, dan kun je de fietstassen even van je fiets halen. Dat is gemakkelijker als je in de omgeving nog even wil fietsen.Staat je tent, dan kun je de fietstassen even van je fiets halen. Dat is gemakkelijker als je in de omgeving nog even wil fietsen.
Een goede fiets
Op de eerste plaats, heel vanzelfsprekend: een goede fiets. Laat je fiets bij voorkeur voor je vakantie even goed nakijken. Controleer ook je banden. Je banden hebben het tijdens je fietstocht zwaarder te verduren. Op de eerste plaats leg je grotere afstanden af, maar bovendien is het totaalgewicht met al je bagage een stuk hoger.

Fietstassen

Op de bagagedrager kun je flinke fietstassen monteren. Daar kan heel wat in. Je hebt daarnaast ook tassen die aan het stuur of aan de stangen passen. Heb je daar niet genoeg aan, dan kun je een fietsaanhangertje overwegen. Let op: je kunt met zo'n karretje sommige ingangen en doorgangen van fietspaden maar moeilijk (of niet ...) passeren.

Lichtgewicht tenten heb je in allerlei soorten en matenLichtgewicht tenten heb je in allerlei soorten en maten
Een lichtgewicht tent
Je wil het totaalgewicht van je bagage zoveel mogelijk beperken. Kies bij voorkeur voor een niet te grote, lichtgewicht tent. Op je fietsvakantie heb je de tent vooral nodig voor de nacht. Overdag hoef je niet in je tent te zitten, je bent immers in principe elke dag onderweg.

Slaapzak

Kies een slaapzak waar je lekker in ligt, en die voldoende warm is en toch voldoende ademt. Dat helpt je met het reguleren van het vocht en de warmte.

Luchtbed of slaapmatje

Met je slaapzak op de harde bodem liggen is niet erg aangenaam. Je gebruikt een luchtbed om wat prettiger te liggen. Een luchtbed neem je gemakkelijk mee, je kunt het erg klein opvouwen. Vergeet niet om een luchtbedpomp mee te nemen, het luchtbed moet wel worden opgepompt en opblazen is nogal veel werk. In plaats van een luchtbed kan ook een slaapmatje worden gebruikt. Sommige modellen blazen zichzelf automatisch op. Nadeel voor je hoeveelheid bagage is, dat deze matjes een groter volume hebben. Of je de voorkeur geeft aan een luchtbed of slaapmatje is een kwestie van smaak. Uitproberen, dus.

Kook- en eetgerei

Maak je zelf je eten, dan heb je één of enkele gasbranders bij je, eventueel met een reserve gascapsule. Je gebruikt hier speciale lichtgewicht pannen voor. Zo’n pannenset kun je heel economisch in elkaar stapelen om mee te nemen. Om de pannen beet te pakken heb je speciale pannengrepen nodig. Uiteraard heb je behalve bestek ook borden, bekers en glazen nodig. Om scherven onderweg te voorkomen kun je het beste kunststof varianten meenemen.

Verbanddoos

Kleine ongelukjes komen voor, zorg dat je de kleine problemen zelf kunt oplossen. In de handel heb je kleine EHBO-setjes waarin het hoognodige zit.

Fietsreparatie-set

Je zult het altijd zien, je band gaat plat als je op zondag midden in een natuurgebied bent, met in geen velden of wegen een fietsreparateur. Een eigen setje waarmee je zelf de band kunt plakken is een must tijdens de fietsvakantie.

Water

Een slokje water onderweg is altijd handig. Niet alleen fijn bij het plakken van een band, maar ook om even wat te drinken, of om onderweg koffie of thee te maken. Neem een waterzak mee, waarin je enkele liters water kunt meenemen. Dat is inderdaad wat extra gewicht, maar noodzakelijk!

Kleding

Zorg voor wat extra kleding. Veel kun je niet meenemen, maar denk aan de nodige verschoning en een reserveset kleding, zodat je na een natgeregende dag iets droogs hebt om aan te trekken. Ook al geven alle weersvoorspellingen warm en droog weer aan, het kan 's avonds koeler zijn, en het kan toch ineens regenen. Het is goed hiermee rekening te houden!

Fietskaart

Speciaal voor de fiets zijn er handige kaarten te koop, waarop de wegen in groot detail zijn weergegeven. Deze kaarten hebben vaak een schaal van 1 : 50.000 of 1 : 100.000. Elke centimeter op de kaart is dan in werkelijkheid 50.000 of 100.000 centimeter, ofwel een halve of hele kilometer. Zo’n kaart kun je in een speciale standaard op je fiets zetten, netjes achter plastic zodat de kaart droog blijft. In plaats van een kaart kun je ook een app op je smartphone gebruiken. Houd er rekening mee, dat het scherm van een telefoon slecht te lezen is in fel zonlicht. Een echte kaart is in de meeste gevallen aan te bevelen.

Eten en drinken

Het heeft weinig zin om een voedselvoorraad voor je hele fietsvakantie mee te nemen, onderweg kom je genoeg winkels tegen. Toch is een basisvoorraad van een aantal zaken wel handig. Bijvoorbeeld koffie, filterzakjes, melk, suiker, en dergelijke. Ook is het handig om voor de eerste dag voldoende mee te nemen. Juist op de eerste dag is het prettig om een goed begin te kunnen maken met de tocht.

Heerlijk kamperen!Heerlijk kamperen!
Gezelligheid, boekje, spelletje
In de meeste gevallen zul je halverwege de middag een nieuwe overnachtingsplek opzoeken. Dat betekent, dat je na je avondeten vrije tijd hebt om de spieren wat tot rust te brengen. Misschien wel je een boekje lezen, je e-reader tevoorschijn halen, of een spelletje spelen. Wat je kiest is natuurlijk ook afhankelijk van de ruimte in je bagage. Een lampje kan in de donkere uurtjes ook wel handig zijn. De moderne led-lampjes houden het gelukkig lang uit op één of enkele batterijtjes.

Je mobiele telefoon

Voor veel mensen is het ondenkbaar om zonder telefoon de deur uit te gaan. Wil je graag in contact kunnen staan met het thuisfront, of onderweg je mail kunnen checken, dan zul je de telefoon ook moeten meenemen. En, niet onbelangrijk: denk aan je oplader!

Rust en vrijheid

Wie op de fiets op vakantie gaat ontdekt het eigen land opnieuw. Omdat je snelheid veel lager is dan van het rondrazende gemotoriseerde verkeer, ervaar je de omgeving anders, veel intenser. Bovendien kun je op de fiets op plaatsen komen die voor auto’s niet toegankelijk zijn. Denk maar aan de vele fietsroutes door de natuurgebieden. Op de fiets kom je meer in contact met de omgeving, met jezelf en met elkaar. Dat maakt een fietsvakantie ideaal voor jezelf, en bovendien een stuk voordeliger dan een verre trip naar een exotisch oord. Sportief, ideaal, vol met rust en vrijheid. Gezond, en nog goedkoper ook. Wat wil je nog meer? Een fietsvakantie is écht vakantie!
Gerelateerde artikelen
Wat is glamping oftewel glamperen?Glamping oftewel glamperen staat voor "glamorous camping". Door te glamperen kampeert u op een luxe manier in de natuur.…
Kamperen in een tent: materiaal en tipsKamperen in een tent: materiaal en tipsGaan kamperen in een tent is een keuze die je maakt als je op vakantie gaat. De ene vindt het super, de andere vindt het…
Doortrekcamping La Croix d’Arles (640 km vanaf Utrecht)Doortrekcamping La Croix d’Arles (640 km vanaf Utrecht)Camping La Croix d’Arles is een goede keuze als je een tussenstop zoekt op weg naar het zuiden. Er is een zwembad en je…

Reageer op het artikel "Op fietsvakantie: natuurlijk, sportief en ideaal!"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 30-08-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!