InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Van een school voor de bijbel naar vakantiewoning in Aalten

Van een school voor de bijbel naar vakantiewoning in Aalten

Van een school voor de bijbel naar vakantiewoning in Aalten Het gebouwtje deed vanaf 1922 tot 1997 dienst als een zondagsschooltje. Een zondagschool is een gebouw waar kinderen in de basisschoolleeftijd van een kerkelijke gemeente, bekend worden gemaakt met de verhalen uit de Bijbel. Met de liedjes die erbij horen en de psalmen. Sinds 2009 is het gebouw te huur als vakantiewoning. Een vakantiewoning met elementen van vroeger zichtbaar in het zondagsschoolhuusken.

Het ontstaan van een zondagsschool

Vroeger, in 1922 was de zandweg naar het dichtstbijzijnde dorp ver en, vooral in de winter, niet altijd begaanbaar. Op initiatief van de Gereformeerde kerk werd er daarom in 1922, tussen Aalten en de Duitse grens, aan de Kriegerdijk 10 te Aalten het zondagsschooltje gebouwd. De betrokken ouders betaalden het schooltje uit eigen middelen.

Zondagsschoolhuuske

Legenda
A. Het zondagschoolhuusken
B. Heurne
C. De Haart

Grond

Veel grond moest rond de 20ste eeuw nog ontgonnen worden. Ook in het zuid-oosten van de Achterhoek, in de gemeente Aalten, in de Haart-Heurne. De grond waar het zondagsschoolhuusken anno 2015 op staat, maakte toen deel uit van een stuk bos met een niet-gecultiveerd terrein (woeste grond). Vóór het ontginnen was woeste grond alleen maar nuttig als leverancier van plaggen of strooisel die op het land gebracht werden als grondverbeteraar en bemesting. De omwonende agrariërs zijn begin 20ste eeuw begonnen om de gronden tussen Haart en Heurne te ontginnen, en geschikt te maken als bouw- of akkerland. Ouders met schoolgaande kinderen besloten toen om dit stuk grond aan de Kriegerdijk te kopen en een zondagschool te bouwen.

Nut van een zondagsschool

Alle jonge kinderen tot en met groep 8 van de basisschool, mochten naar de zondagsschool komen om samen met leeftijdgenoten de waarde van de Bijbel te leren kennen door uit de Bijbel te lezen, en om samen liedjes te zingen. Ook bood het gebouwtje ruimte om maatschappelijke onderwerpen te bespreken en over thema’s te praten die jongeren bezig hielden. Tevens was het gebouwtje ideaal om verjaardagen of feestjes te vieren.

Verenigingen

Het aantal kinderen dat gebruikt heeft gemaakt van het éénklassige zondagschooltje varieerde jaarlijks van 12 tot 30. Al snel na de oprichting van de zondagsschool werd er tevens een meisjes- en vrouwenvereniging opgericht. De meisjesvereniging kwam elke week bij elkaar en de vrouwenvereniging een keer per maand. Na 1945 kwamen er ook jongens bij de meisjesvereniging en zij vielen onder een oudervereniging die ook het gebouw onderhield.

Einde zondagsschool

De laatste decennia liep de belangstelling voor het zondagschooltje terug en in 1997 is een einde gekomen aan dit gebruik. Het zondagschooltje was in zeer slechte staat maar het zou jammer zijn dat het werd afgebroken. Om het gebouwtje te behouden werd er gezocht naar een passende bestemming.

Start zondagschoolhuusken

In 2004 werd het éénklastellende schooltje geschonken door de oudervereniging Haart-Heurne aan de stichting Geldersch Landschap en Geldersche Kasteelen. Eind 2008 is begonnen aan een gezamenlijke renovatie en sinds 2009 is het gebouwtje te huur als vakantiewoning. Een vakantiewoning voor twee personen die rust en natuur zoeken. Zonder wifi en DECT-telefoon maar wel voorzien van alle comfort en met respect voor het verleden. Veel dingen van vroeger zijn namelijk hergebruikt zoals de kansel die nu dienst doet als nachtkastje. Het zondagsschoolhuusken is omringd door rust, weids uitzicht en prachtige natuur.
De kansel van vroeger als nachtkastjeDe kansel van vroeger als nachtkastje

Geldersch Landschap en Geldersche Kasteelen

Stichting Geldersch Landschap en Geldersche Kasteelen beheren natuurterreinen, kastelen en landgoederen. De bedoeling is om de rijkdom van Gelderland te behouden en beschermen zodat iedereen ervan kan genieten. Van vroeger zoveel mogelijk bewaren wat in de huidige omstandigheid past.

Bezienswaardigheden in de omgeving

Gemeente Aalten, waar Haart en Heurne onder vallen, is een gemeente in het oosten van Gelderland, en ligt tegen de Duitse grens. Het zondagschoolhuuske is alleen al een bezienswaardigheid op zich en de omgeving is verrassend. Het uitzicht op het oosten 's morgens is geweldig. De zonsopkomst is prachtig om te zien, de wolken wanneer ze er zijn en als er geen maïs op de akker staat is er een enorm vergezicht. Verder is er:
  • Veel gelegenheid om fietstochten en wandeltochten te maken. Om te fietsen zijn er in de Achterhoek veel knooppuntenroutes en ook om te fietsen in Duitsland zijn er routes voor.
  • Bredevoort. Bredevoort met als de titel boekenstad vanwege de antiquariaten en de vele tweedehands boekwinkels, met zijn Walkorenmolen de Prins van Oranje en de gracht.
  • Aalten met zijn Helenakerk die dateert uit de 15e en 16e eeuw met een toren uit de 11e of 12e eeuw en met zijn museums de Neeth en het Aaltense museum en de gängekestocht in het toeristische seizoen.
  • Dinxperlo. Dinxperlo met zijn 16e-eeuwse gotische Sint-Liboriuskerk, heuvel de Brüggenhütte, een voormalige vuilstort die thans een wandelgebied vormt met uitzicht over Nederland en Duitsland, het grensmuseum en het kleinste kerkje van Nederland ‘de Rietstap’.
  • Kasteel Wasserberg in Anholt (D). De schilderachtige omgeving van het kasteel Anholt wordt door meerdere baroktuinen en een uitgestrekt park bepaald. De wandeling door het park neemt 30 - 60 minuten in beslag. Het museum kan alleen bezocht worden met een gids.
  • Kasteel Ruurlo met zijn wandelpark. Rond het kasteel waar vrij gewandeld kan worden zijn wandelroutes uitgezet waaronder het kabouterpad bij het Doolhof. De routes variëren van 1,5 km tot 11 kilometer. De wandelingen hebben een eigen kleur en zijn verkrijgbaar bij de VVV van Ruurlo. Ook zijn er talloze wegen en paden waarover u vrij kunt dwalen in boswachterij Ruurlo.
  • Het veen. Het Korenburgerveen ten noordwesten van Winterswijk vormt geografisch een geheel met het Meddose Veen, het Vragenderveen en het Corlesche Veen en het Wooldse Veen (ook wel Burloërveen of Vardingholterveen genoemd) dat aan de zuidoostzijde van Winterswijk ligt en door gaat in Duitsland. Het zijn unieke stukjes levend hoogveen en de mooiste en bijzonderste flora en fauna is hier te vinden onder begeleiding van een gids. Of op eigen een houtje wandelen op de prachtige vrije paden bijvoorbeeld langs het Korenburgerveen of in de bufferzone van het Vragender veen. Zonder gids niet in het veen!
  • Natuurgebied Koolmansdijk. Gelegen tussen Lichtenvoorde en Lievelde aan de Koolmansdijk. De Koolmansdijk is een schitterend natuurgebied waar vijf soorten orchideeën voorkomen en veel planten die op de Nederlandse rode lijst staan. Tevens zijn er vele insecten en vlinders te vinden die in de Achterhoek verder weinig voorkomen.

Geen zin om zelf te koken in het zondagsschoolhuuskes?

Ook is er gelegenheid om uit te gaan en lekker te gaan eten of eten te halen.
  • Cafe Restaurant Bertram (Bredevoort)
  • Restaurant Stegers Aalten
  • Herberg d’Olde markt Aalten
  • Chinees de lange muur- Dinxperlo
  • Cafetaria ‘Karpermeer’- Aalten.
Gerelateerde artikelen
Een persoonlijke brief schrijven in het DuitsEen persoonlijke brief schrijven in het DuitsVoor school hoef je niet alleen zakelijke brieven voor Duits te schrijven, maar ook persoonlijke brieven. Ondanks dat he…
Vakantie Bijbel Club een nieuw fenomeen?!Een spandoek of poster met daarop de tekst “Vakantie Bijbel Club, kom je ook?”. Misschien heb je zo’n doek of poster in…
Bronnen en referenties
  • Bron: Beleef van Geldersch Landschap en Kasteelen.
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Wooldse_Veen
  • http://www.deringkamp.nl/

Reageer op het artikel "Van een school voor de bijbel naar vakantiewoning in Aalten"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 27-09-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!