InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > De stad Ootmarsum; het Springendal, betekent natuur en kunst

De stad Ootmarsum; het Springendal, betekent natuur en kunst

De stad Ootmarsum; het Springendal, betekent natuur en kunst In het noord-oosten van Twente ligt in een schilderachtig gebied het stadje Ootmarsum. Het is gelegen midden in de natuur en is een geliefde plaats als uitgangspunt voor fiets- en wandeltochten. Vanuit Ootmarsum kan men lopend naar het Springendal. Dit is een natuurreservaat waar diverse campings gelegen zijn en waar men volop kan fietsen en wandelen. Ootmarsum is tevens een stad waar kunstenaars hun exposities houden en midden in het centrum is het museum van Ton Schulten gevestigd.

Waar ligt Ootmarsum?

Ootmarsum is een stadje met slechts rond de 5000 inwoners dat gelegen is in het noord-oosten van Twente. Samen met de gemeenten Denekamp en Weerselo is deze stad sedert 2001 gefuseerd en kreeg de naam Dinkelland. Maar Ootmarsum behoudt haar eigen karakter met specifieke bezienswaardigheden. Het aantal inwoners is niet groot maar de horecagelegenheden zijn nauwelijks te tellen. Hier komen iedere dag fietsers en dagjesmensen uit de omgeving voor een kopje koffie of een andere versnapering. Er zijn diverse goede restaurants veelal in mooie historische panden. Ook is het mogelijk om vanuit Ootmarsum leuke dagtochten te maken in het Nederlands-Duitse grensgebied.

Historie van de stad Ootmarsum

Ootmarsum werd gesticht door de Frankische Koning Othmar. Dit was al in de zesde eeuw. Rond zevenhonderd werd er een eerste kerk gebouwd. Vanaf de dertiende eeuw kreeg de plaats haar stadsrechten en dit bood de mogelijkheid om een stadsgracht te graven, wallen aan te leggen en om de stad te verdedigen. Ootmarsum was in de middeleeuwen een levendige stad waar diverse gildes hun oorsprong hadden. Er heerste volop bedrijvigheid. De stad was gelegen aan een knooppunt van wegen. De opkomst van de textielnijverheid zoals we die elders in Twente zien was hier niet aanwezig. Er zijn ook heden ten dage geen grote bedrijven gevestigd. Opvallend is dat er hier een Latijnse school gevestigd was in de periode tussen 1638 en 1870. Het stadje raakte een poos in de vergetelheid. Pas aan het begin van de vijftiger jaren werd gestart met het renoveren van de prachtige oude huizen en ontdekte men de eigenlijke rijkdom van deze panden en hun omgeving.

Bezienswaardigheden

Regelmatig is het mogelijk om met een stadsgids een wandeling te maken door het stadje. Informatie hierover is te verkrijgen bij de plaatselijke VVV. De belangrijkste bezienswaardigheden zijn:
  • De R.K. kerk
  • Open luchtmuseum
  • Onderwijsmuseum
  • Museum Ton Schulten

De R.K. kerk

Toen de eerste R.K. kerk was afgebrand werd er een nieuwe kerk gebouwd van Bentheimer Zandsteen. Deze kerk is uniek te noemen. Een prachtig kerkorgel is te bezichtigen. Het hoofdaltaar dateert uit 1814 en in deze kerk vinden we hele mooie glas in lood ramen.

Open luchtmuseum

Ootmarsum heeft een eigen open luchtmuseum waar goed te zien is hoe vroeger het leven op een boerenbedrijf was.

Onderwijsmuseum

Het onderwijsmuseum toont nog de klaslokalen zoals ze vroeger waren. Het is heel leuk om bijvoorbeeld samen met je kleinkinderen dit museum te bezoeken. De verschillen met het tegenwoordige onderwijs zijn zo gigantisch groot. De leitjes en leesplankjes zijn nog aanwezig en bij veel ouderen zullen de herinneringen boven komen aan hun vroegere schooltijd.

Siepelmarkt

Drie keer per jaar wordt er in Ootmarsum de Siepelmarkt gehouden. Een siepel is een ui. Op deze markt kan men de oude ambachtslieden zien zoals een klompenmaker en een mandenmaker. Maar ook zien we de beeldhouwer en stoelenmatter aan het werk. Bij de Siepelmarkt hoort een markt in tweedehands artikelen en het lijkt daarmee op een Brocante in Frankrijk.

Museum Ton Schulten

In het centrum van Ootmarsum vinden we het museum van de bakkerszoon Ton Schulten die geboren werd in 1938. Ton werd reclametekenaar en later schilder. Hij is wereldberoemd geworden met zijn uitingen van kunst. De galerie van de echtgenote van Ton Schulten draagt de mooie naam Chez Moi. In het museum Ton Schulten in het centrum van Ootmarsum worden speciale exposities gehouden door diverse kunstenaars maar het belangrijkste is toch de beeldende kunst van Ton Schulten zelf waarbij ook veel schilderijen te zien zijn die het landschap van Twente weergeven.

Kunst in Ootmarsum

Het laatste weekend van augustus is er in Ootmarsum een expositie waar méér dan 200 kunstenaars aan deelnemen afkomstig uit binnen- en buitenland. Hier is schilderkunst, beeldhouwen, keramiek en andere kunst te bewonderen. Ook is er muziek te beluisteren o.a. met speciale concerten. Ieder jaar kiest men een ander thema. Tijdens dit weekend is het overvol in deze plaats en het kan dan ook lastig zijn om een hotel of campingplaats te bemachtigen.

Het Springendal

Ootmarsum is gelegen aan de rand van het Springendal. Dit is een natuurreservaat dat 355 hectare groot is. Er zijn diverse kleine beekjes waar helder water stroomt. Als gevolg van erosie is de bodem uitgesleten en ontstond de Springendalsebeek. In de bossen komen veel vogels voor zoals diverse spechten, boomklevers, mezen maar ook is de uil te horen en soms te zien. Met een beetje geluk kan men in de vroege morgen reeën tegenkomen. Zelfs de ijsvogel komt hier nog voor. Veel eekhoorns, konijnen en hazen hebben hier hun tehuis. Er zijn diverse wandelingen uitgezet. Fietsen kan men oneindig. Overal zie je de knooppunten aangegeven waarbij je van de ene route op de andere kunt overstappen.

Camping de Witte Berg

In het Springendal zijn een paar campings gelegen waarvan camping de Witte Berg wel bijzonder te noemen is. Op deze camping heeft men ruime plaatsen voor caravan of tent. 's Morgens zijn verse broodjes te verkrijgen en er is een restaurant met bescheiden keuze. Voor de kinderen is er een speeltuin, het sanitair is ruim voldoende en schoon. Ook zijn op deze camping chalets en huisjes te huur. De eigenaar zal je alle informatie verstrekken om het verblijf zo prettig mogelijk te maken.

Naast campings zijn er in Ootmarsum en de regio verschillende hotels die bijzondere aanbiedingen hebben in voor- en naseizoen. Hier worden de typisch Twentse streekgerechten geserveerd. Ook is het mogelijk om hier fietsen te huren.
Gerelateerde artikelen
Musea in BoedapestDe twee belangrijkste en grootste musea in Boedapest zijn het Hongaars Nationaal Museum en de Hongaarse Nationale Galeri…
Weekendje weg in EindhovenEindhoven is met meer dan 200.000 inwoners de grootste Nederlandse stad onder de rivieren en de op vier na grootste van…
Dagje uit naar België waar naar toe?Dagje uit naar België waar naar toe?België is voor de Nederlandse toerist een aantrekkelijke bestemming. Zonder al te ver te hoeven rijden, is het mogelijk…
Vijf Nederlandse musea met moderne kunstBezoek eens een museum met een collectie aan moderne kunst en raak geïnspireerd tijdens een wandeling langs de kunstobje…
Het Cobra-museum, kleurrijk uitstapje met kinderenHet Cobra-museum, kleurrijk uitstapje met kinderenHet Cobra museum in Amstelveen is wat minder bekend dan het Rijksmuseum in Amsterdam of het Frans Halsmuseum in Haarlem.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pezibear, Pixabay
  • http://www.siepelmarkten.nl/ootmarsum
  • http://www.tonschulten.nl/galerie/
  • http://www.ootmarsum-dinkelland.nl/praktische-informatie/toeristische-informatie/6045-VVV-Ootmarsum/

Reageer op het artikel "De stad Ootmarsum; het Springendal, betekent natuur en kunst"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 03-12-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!