InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Loosdrecht, mooi stuk natuur!

Loosdrecht, mooi stuk natuur!

Loosdrecht, mooi stuk natuur! Loosdrecht, gemeente wijdemeren, ligt op een steenworp-afstand van Amsterdam, en het is er prachtig! Loosdrecht, een prachtig stukje natuur, vlakbij Amsterdam. Ongeveer 30 km ligt Loosdrecht van Amsterdam verwijderd.
De vijf plassen die aan elkaar liggen, samen met de Vuntusplas en de Stille plas, bieden U heel veel watersport plezier.
Loosdrecht wordt daarom ook wel "De watertuin" van nederland genoemd.

Wanneer zijn de plassen ontstaan?

De loosdrechtse plassen zijn in de 14e eeuw ontstaan. Het vis en zwemwater is ontzettend schoon, omdat nergens op de plassen een riool uitmond. Zeker bij warm weer is dat een groot voordeel, want als op andere plaatsen in nederland het natuurwater wordt afgekeurd door bv.Blauwalg, is het in de loosdrechtse plassen nog steeds heerlijk zwemmen.
Loosdrecht is ook over het water goed te bereiken: via de grote Mijndense Sluis, de Raaisluis, de kleine Weersluis en kraaienestersluis.

De vuntusplas is een vrij rustige plas, Motorbootvaart is daar beperkt toegestaan.
Waterskieen is ook beperkt toegestaan. In de vele jachthavens rondom de plassen zijn zeil- en surfscholen voor jong en oud.
Voor iedereen wat wils in loosdrecht.

Bootverhuur:

Als U zelf geen boot bezit, zijn er mogelijkheden genoeg om er een te huren, bv een mooie sloep, bij sloepenverhuur Loosdrecht. Gemiddeld kost een sloep huren ongeveer 35 euro per uur, en dan kun je er met acht mensen in. Er zijn hotels, pensions en appartementen en zomerhuizen in verschillende prijsklassen en caravan- en bungalowparken. In de naaste omgeving vind je ook campings. De caravanparken zijn mooi aangelegd, zeker bv caravanpark "De Drechthoeve" aan de loosdrechtsedijk.

Slechtweer-voorzieningen

Loosdrecht heeft ook slechtweervoorzieningen. Zoals een overdekt zwembad, overdekte tennis- en squashbanen, maneges, een snooker- en bowlingcentrum en zelfs een kinderpartycentrum. Het eiland Robinson Crusoe in de Loosdrechtse plassen is ingericht voor minder valide watersporters.

Weekend-evenementen

In het hoogseizoen is er heel vaak iets leuks te doen in het weekend. Zoals bv de avondmarkten met live muziek. Langs de dijk wordt tijdig aangegeven wanneer de avondmarkten zijn.
De derde zaterdag in augustus is altijd de Gondelvaart.
Iedereen kan dan s'avonds met zn boot de plas op, meevaren met de stoet, en dat is een heel mooi gezicht. De meeste boten zijn mooi versierd, en er varen overal disco-boten rond. Om middernacht wordt dan op de eerste plas een vuurwerk ontstoken, wat in de wijde omtrek te zien is. Heel gezellig allemaal!

Sloepentocht

In juli is de Sloepentocht "Rondje Loosdrecht", met live muziek en hapjes en drankjes langs de route, ook een aanrader.
Jaarlijks zijn er verschillende antiekbeurzen, rommelmarkten, kunstexposities en jeugdweekends.
Fietsen zijn bij diverse bedrijven te huur. In de winter zorgen de ijsclubs voor een mooie ijsbaan.
In de zeer nabije omgeving zijn:

.Een vliegveld met rondvluchtmogelijkheden en ballonvaarten. Ook de zweefvlieg- en parachutespringsport wordt er beoefend.
.De bekende radio- en T.V.stad Hilversum op vijf kilometer afstand. U kunt er studio's bezoeken en gezellig winkelen in de meest moderne winkelcentra.

Ook kasteel sypesteyn aan de loosdrechtse-dijk, is een aanrader om te bezoeken, een paar keer per seizoen kun je daar de prachtige tuinen bezoeken.
Eind augustus is er een gezellige jaarmarkt van 14.00 tot 21.00 uur.

Restaurants

Een heel goed en betaalbaar restaurant, is Bar-bistro Het Bruggetje, je kunt daar heel gezellig buiten en binnen eten en de gerechten zijn uitmuntend! Verder zijn er vele goede restaurants in loosdrecht te vinden.

Loosdrecht is een mooie rustige plek om in de zomer te recreeren, lekker zwemmen, wandelen en fietsen.
Ook in de nabije omgeving is in de zomer heel veel te doen!
© 2007 - 2017 Gitte, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Schaatsen op natuurijs in het Gooi en omgevingIn het Gooi en in de onmiddellijke omgeving kan, bij aanhoudende vorst, op meerdere plekken ruim geschaatst worden. Voor…
Kamperen en in het Gooi met tent, caravan of camperKamperen en in het Gooi met tent, caravan of camperIn de afgelopen eeuw was het Gooi een gebied waar mensen uit de grote steden, in het bijzonder Amsterdam, graag vertoefd…
Hondengedrag: plassenHondengedrag: plassenHonden plassen. Dat doen ze. Maar soms op een speciale manier: altijd bij dezelfde boom, of altijd over de plas van een…
Plassen onder de douchePlassen onder de doucheOnder de douche plassen: het gebeurt vaker dan we denken. Toch rust er vaak nog een taboe op. Het wordt vies gevonden of…

Reageer op het artikel "Loosdrecht, mooi stuk natuur!"

Infoteur: Gitte
Gepubliceerd: 15-01-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!