InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Trekfestival – Festival rondom het Lauwersmeer

Trekfestival – Festival rondom het Lauwersmeer

Trekfestival – Festival rondom het Lauwersmeer Trekfestival is een festival rond het Lauwersmeer waarin theater, muziek en lekker eten centraal staan. Trekfestival - een ode aan de trekvogels - is de grootste UITmarkt van Nederland. Trekfestival wil mensen uit hun winterslaap trekken en bezoekers laten beleven wat voor moois er aan de rand van de Waddenzee en het Lauwersmeer te beleven valt. Rondom het Lauwersmmer worden pleisterplaatsen gecreëerd waar iets te beleven valt op muzikaal-, theater- of culinair gebied.

Lauwersmeer

Trekvogels

Trekfestival vindt in een grote kring rondom het Lauwersmeer plaats, in de provincie Groningen en in Friesland en op het wad en op het Lauwersmeer zelf.
In het gebied overwinteren jaarlijks duizenden trekvogels en dat inspireerde de initiatiefnemers tot dit festival. De trekvogels verblijven er, vliegen verder en komen later weer terug. Elk voorjaar zie je de vogels wederom in het gebied om er te fourageren en broeden. De trekvogel komt naar het gebied omdat er wat te halen valt. In het gebied rondom het Lauwersmeer is dan ook heel wat te halen. De meeste mensen doorkruisen de regio op weg naar de Waddeneilanden, maar het Lauwersmeergebied zelf zit vol met schatten en pareltjes.

Bedenkers

De bedenkers van het Trekfestival zijn Bianca Wamelink, Lenny Bulthuis en Ursula Appolt. Ze zijn zelf trekvogels, neergestreken in het Lauwersmeergebied. De een is conservator van Landgoed Borg Verhildersum (Wamelink), de ander bestiert een B&B (Bulthuis) en de derde (Appolt) bedacht de Lauwersland Tour en verhuurt een vakantiehuis op Schiermonnikoog.
Ze organiseerden met z’n drieën ‘baltsbijeenkomsten’ voor potentiële deelnemers, ‘broedplaatsen’ om het een en ander uit te werken en dat resulteerde in ‘pleisterplaatsen’, de festivallocaties die meedoen. Er zitten dertig ‘pleisterplaatsen’ in het festivalgebied, in Groningen en in Friesland. Het gaat de drie om verbinden, zodat kleine ondernemers in de regio met elkaar het gebied promoten.

Pleisterplaats

De pleisterplaatsen verschillen van elkaar, er is er niet een gelijk aan een ander. Elk laat zijn eigen specialiteit zien of stelt de accommodatie open voor een voorstelling. B&B’s houden open huis, tuinen openen het hek, galeries en minicampings halen hun deuren van de haak en allemaal organiseren ze een ‘belevenis.’ Al die activiteiten samen vallen onder de paraplu van het Trekfestival.

Jaarlijks

Trekfestival wordt in 2015 voor het eerst georganiseerd. Het moet een jaarlijks terugkerend evenement worden. De organisatoren willen het aantal locaties laten groeien tot 50 in 2019, het jaar van de viering van vijftig jaar Lauwersmeer.
In 2018 haakt het festival aan bij Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018.

Kuikenfestival

Kinderen kunnen mee naar alle festivallocaties, maar er is ook een Kuikenfestival, dat speciaal georganiseerd wordt voor en door kinderen. Tijdens het eerste festival zijn kinderen van de Casimirschool in Kollum daar druk mee. Ze doen alles zelf, maken zelf de plattegrond van ‘hun’ festivalterrein op camping It Dreamlân en bedenken zelf de programmaonderdelen.

Meevaren

In het Festivalweekend varen er twee schepen onder de vlag van Trek over het Lauwersmeer en op de Waddenzee. Wie in het bezit is van een passepartout kan gratis mee, zolang de boot niet vol is.
De Raaf en De Groene Eenvoud trekken over het water: De Raaf vaart de Doe eens Wad, een Festival Trektocht over het Lauwersmeer en op de Waddenzee per zeilschip. Zeiltjalk De Groene Eenvoud is het PartYcipatie Schip. Op de Groene Eenvoud gaat het om zeilen en gesprekken met diepgang.

Het eerste Trekfestival

www.trekfestival.nl

Programma 2015

  • Openingsconcert Sytze Pruiksma en Theunis Piersma
  • Ailand Lauwersoog - Poon! Slik! en Vis?
  • B&B bij Dokkum Niawier – SingerSongwriter in splinternieuwe B&B
  • Bonifatiuskapel Dokkum - Kunstzinnige inspiratie
  • Bosscchuur Lauwersoog – Vogels ringen en -vrijlaten
  • Energiek Wehe den Hoorn – Van folkrock tot blues Livemuziek en hapjes
  • Fiskershúske Moddergat - Dia’s en boeiende verhalen
  • Frysling Twijzel – Waar smaak en beleving samensmelten
  • Garnalenfabriek Moddergat - Absurdistische Theatrale Onderbrekingen Theaterlunch
  • Hunzegat Zoutkamp - Theater en Beleving aan oevers, wallen en steigers
  • It Dreamlân Kollumerpomp – Het Kuikenfestival voor jong en oud, gemaakt en verzorgd door o.m. kinderen van de Casimirschool in Kollum
  • Juckemaheerd Zoutkamp – Goudness, wellness, fitness, happiness
  • Kollumeroord – Culinair in de hoogte
  • Leenstertillen Leens - Verhalen en kinderworkshop op de camping
  • MEER Lauwersoog – Geeft je vleugels
  • Mootje Oostmahorn – Creatief met de trekvis
  • Oude Kerk Zoutkamp – Zwerflust en Kerk wordt avontuurlijke B&B voor één nacht
  • Poutsma State Wierum – Zeerenades op het wad bij Wierum
  • Prikkebosk Damwoude - Hâleferhalen, stemmen uit de Friese coulissen
  • Ri en Ro in het Waddenkwartier Lauwersoog - Workshops lichter lopen en levensgedichten
  • Speelbeelden van Paul Edens - bij Meer – It Dreamlan en de Trekvis: kinderen spelen met beelden
  • Trekvis Ballet -strand Oostmahorn
  • Uniazathe Oude kerk Ee – Muzikale voorproefjes met o.m. houtblazers
  • Waddenfun Wehe den Hoorn - Avontuur in de lucht
  • Waddenkwartier Lauwersoog - Laat je zweven
  • Weerborg Wehe- den Hoorn – School voor kunst en cultuur
  • Wilgenheerd Wehe-den Hoorn – Onverwachte muzikale verrassing op het Groninger Hoogeland

Het festival van 2016 wordt voorbereid en aangekondigd, maar op het laatste moment ook afgelast.
Het is nog niet duidelijk of er nog een Trekfestival komt. Nieuws daarover is op de website van Trekfestival te vinden.

Trekfestival

Legenda
A. Lauwersoog
B. Dokkum
C. Wehe den Hoorn
D. Moddergat
E. Twijzel
F. Zoutkamp
G. Kollum
H. Kollumerpomp
I. Leens
J. Oostmahorn
K. Wierum
L. Damwoude
M. Ee
N. Waddenzee

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lauwerszee werd Lauwersmeer in 1969Lauwerszee werd Lauwersmeer in 1969In 1969 vond de afsluiting van de Lauwerszee plaats. Lauwerszee werd Lauwersmeer. Sindsdien ontstond er onder meer een p…
Het Groninger kustgebied: Zoutkamp-Lauwersoog-LauwersmeerHet Groninger kustgebied: Zoutkamp-Lauwersoog-LauwersmeerOok de visserij hoort bij de Groninger kust. Lauwersoog komt dan in beeld. Maar wie over de geschiedenis van Lauwersoog…
De Waddenkust van Noordoost-Friesland: landschap en bewoningDe Waddenkust van Noordoost-Friesland: landschap en bewoningAl eeuwenlang zijn in het kustgebied van Friesland en Groningen – en dat geldt in wezen voor het hele Nederlandse kustge…
Wandelroute Lauwersoog - Pieterburen langs de WaddendijkWandelroute Lauwersoog - Pieterburen langs de WaddendijkWandelen van Lauwersoog naar Pieterburen is wandelen van de ene naar de andere topattractie in de regio, en dat via de d…
Wat is een pleisterplaats of TOP?Wat is een pleisterplaats of TOP?Tegenwoordig wordt het woord ‘pleisterplaats’ steeds meer gebruikt in Nederland. Een ander woord voor de pleisterplaatse…
Bronnen en referenties
  • www.trekfestival.nl geraadpleegd op 25 maart 2015
  • Leeuwarder Courant 24 maart 2015

Reageer op het artikel "Trekfestival – Festival rondom het Lauwersmeer"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 17-08-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Festivals
Schrijf mee!