InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Schiphol Behind the Scenes tour

Schiphol Behind the Scenes tour

Schiphol Behind the Scenes tour Wie op vakantie gaat met het vliegtuig, zal vaak het eerst denken aan vliegen vanaf Amsterdam Schiphol Airport, de grootste luchthaven van Nederland. Maar ook als je niet op vakantie gaat, is het leuk om een dagje naar Schiphol te gaan. Vliegtuigen kijken vanaf het panoramaterras of gewoon wat rondkijken en winkelen… Voor wie eens wat anders wil, is er de Schiphol Behind the Scenes Tour.

Bustour

Tijdens de Schiphol Behind the Scenes Tour ga je, zoals de naam al aangeeft, een kijkje nemen achter de schermen op Schiphol. Om ervoor te zorgen dat iedereen niet zomaar gaat rondlopen én om zo veel mogelijk te kunnen zien, wordt de tour per bus gedaan. De bus vertrekt bij Schiphol Plaza en komt daar een uur later ook weer terug.

Tijdens de tour vertelt de buschauffeur het één en ander over wat er te zien is, maar de meeste informatie komt van de televisieschermen die verspreid door de bus opgehangen zijn. Via korte filmpjes kom je meer te weten over wat er allemaal op Schiphol gebeurt, hoe dat gedaan wordt en wat je precies ziet. De filmpjes zijn zo gemaakt dat ook de jongere bezoekers de informatie begrijpen.

Wat is er te zien?

De Behind the Scenes Tour begint, zoals eerder aangegeven, op Schiphol Plaza. Vanaf daar rijdt de bus langs P3 (de parkeerplaats voor lang parkeren) richting het politiebureau, waar onder andere de politiehelikopter te zien is. Via andere belangrijke gebouwen kom je vervolgens bij het terrein voor de privévliegtuigen. Ook zie je onderweg diverse gebouwen van luchtvaartmaatschappijen, wordt er verteld over de geschiedenis van Schiphol en kom je langs de vliegtuigonderhoudsgebouwen. De chauffeur legt uitgebreid uit hoe het onderhoud van vliegtuigen in zijn werk gaat en hoe lang het ongeveer duurt om één motor helemaal te controleren.

Tijdens de tour rijdt de bus uiteraard langs diverse vliegtuigen, waarbij verteld wordt over de verschillende soorten en hoe bepaalde typen te herkennen zijn. Ook is er aandacht voor de procedures rondom het opstijgen en landen van vliegtuigen. Verder komt de bus langs het detentiegebouw en wordt er een bezoekje gebracht aan de sneeuwvloot: de grote machines die ervoor moeten zorgen dat de landingsbanen in de winter sneeuwvrij blijven. Een filmpje laat zien hoe dit precies in zijn werk gaat.
Ook een bezoek aan de brandweer ontbreekt niet, evenmin als aandacht voor de verkeerstorens van Schiphol. Na een filmpje over het verwerken van de bagage eindigt de tour weer bij Schiphol Plaza.

Praktische informatie

Tickets zijn te kopen via de website van de Schiphol Behind the Scenes tour of op Schiphol zelf bij de verkooppunten. Omdat de tour ook door beveiligde gebieden gaat, is elke bezoeker boven de 14 jaar verplicht zich te registreren met een geldig legitimatiebewijs.

Er zijn verschillende prijzen voor volwassenen en voor kinderen van vier tot en met twaalf jaar. Daarnaast is het mogelijk een familiekaartje te kopen voor twee volwassenen en twee kinderen. Ook is er een speciaal combinatieticket met een maaltijd in het restaurant Touch Down, naast het panoramaterras.

De bustour vertrekt op een aantal verschillende tijden per dag, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen de zomer- en winterperiode. Foto’s maken is tijdens de hele tour toegestaan, behalve bij het passeren van de beveiliging.

Bekijk voor alle actuele informatie de website van Schiphol Behind the Scenes.

Voor wie is de tour geschikt?

De verschillende kaartjes geven al aan dat de tour ook geschikt is voor kinderen. Bij de filmpjes in de bus is ook duidelijk rekening gehouden met een jonger publiek. Voor de allerjongsten zal de tour minder geschikt zijn: het vliegtuigen kijken is leuk, maar de vele gebouwen en informatie zal hen minder zeggen.

De tour zal het meest de liefhebbers van vliegtuigen en vliegen aanspreken of de mensen die graag iets meer willen weten over hoe alles werkt op Schiphol. Of natuurlijk degenen die gezellig een dagje weg willen en eens wat anders willen dan de dierentuin of een attractiepark. Zoals Schiphol zelf zegt in de folder van de Behind the Scenes tour: “Ook als je niet in het vliegtuig stapt, voel je dat er op Schiphol van alles gebeurt.”
© 2015 - 2019 Miriammylene, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vliegtuig schoonmakenVliegtuig schoonmakenAltijd al een apart beroep willen hebben? Er is een diploma dat landelijk erkend is: het vliegtuigschoonmaakdiploma. Wil…
De groei van Amsterdam SchipholOf je nu naar Parijs wilt, naar Buenos Aires of naar Jakarta, het is allemaal mogelijk. We zijn er bijna allemaal weleen…
Wachten op Schiphol: wat te doen voor en achter de douane?Wachten op Schiphol: wat te doen voor en achter de douane?Het is vervelend als je lang moeten wachten op Schiphol, maar soms is het noodzakelijk. Omdat je vlucht vertraagd is, je…
Parkeren Schiphol: goedkoop auto parkeren SchipholParkeren Schiphol: goedkoop auto parkeren SchipholParkeren op Schiphol zelf kan eenvoudig via Schiphol Smart Parking. Echter, hier moet je altijd erg vroeg van tevoren re…
Bronnen en referenties
  • Eigen ervaring tijdens het doen van de Schiphol Behind the Scenes tour
  • Folder van de Schiphol Behind the Scenes tour

Reageer op het artikel "Schiphol Behind the Scenes tour"

Infoteur: Miriammylene
Laatste update: 07-10-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!