InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Egmond aan Zee: badplaats met zon, cultuur en natuur

Egmond aan Zee: badplaats met zon, cultuur en natuur

Egmond aan Zee: badplaats met zon, cultuur en natuur Gedurende het gehele jaar is het voormalige vissersdorp Egmond aan Zee een aantrekkelijke (bad)plaats met strand, zee en duingebied. Voor ontspanning, of juist sportieve inspanning, in omringend duinreservaat en op het strand. Met culturele bezienswaardigheden, voldoende overnachtingsmogelijkheden en prima horeca. En fraaie monumentale bouwwerken zoals de vuurtoren J.C.J. van Speijk (foto links).

Egmond aan Zee

Egmond aan Zee is een bijzonder dorp aan de Noordzeekust, ter hoogte van Alkmaar. Het gezellige gevarieerde dorpscentrum reikt tot pal aan zee, en heeft de beschikking over een mooie brede wandelboulevard, zoals o.a. ook bij Zandvoort en Scheveningen het geval is. Hiermee is Egmond aan Zee een unieke voormalige vissersplaats boven het Noordzeekanaal, die daar in de regio met geen enkele andere kustplaats is te vergelijken.

Voormalig vissersdorp

Ooit was Egmond aan Zee een vissersplaats te vergelijken met Katwijk aan Zee en Scheveningen. Waar mannen wekenlang gescheiden van hun vrouwen op zee werkzaam waren en waar de vis soms duur werd betaald. Verschillende bezienswaardige objecten herinneren nog aan die periode, zoals de mooie vuurtoren aan de boulevard, die bezichtigd kan worden. De fraaie huisvesting van de reddingsbrigade en reddingsboot is eveneens een bezoek en een foto waard.

Prins Hendrik Stichting

De Prins Hendrik Stichting, is een monumentaal verzorgingstehuis, ooit gebouwd als bejaardentehuis voor oud-zeelieden. Maar wegens gebrek daaraan, vandaag de dag een verzorgingstehuis voor zowel vrouwen als mannen, waarvoor je tegenwoordig minstens zorgindicatie pakket ZZP-4 moet hebben, om daar volledige kost en inwoning te ontvangen van het deskundig en vriendelijke personeel. Maar het monumentale pand kan door iedere toerist en inwoner dagelijks vrijelijk worden bezocht. Hetgeen zeer de moeite waard is i.v.m. de vele prachtige zeeschilderijen, schitterende modelschepen en andere maritieme bezienswaardigheden van weleer, en dat alles zonder toegangsgeld.

Dorpskern

De dorpskern reikt tot de mooie brede boulevard. Waardoor Egmond aan zee niet alleen een badplaats is met mooi toegankelijk zandstrand, maar tevens een woonplaats met een gezellig winkelcentrum tot vlak aan de Noordzee. Uiteraard in dat centrum genoeg fraaie terrassen, ijssalons en cafetaria. En in de zomerweken ook nog een kindvriendelijke kermis.

Hardlopen

  • De Halve marathon van Egmond is in januari de bekendste hardloopwedstrijd van Nederland, met elk jaar opnieuw een sterk internationaal deelnemersveld. Start en finish bevinden zich op de boulevard, terwijl het 21-kilometerparcours eveneens strand, duingebied en dorpskern aandoet.
  • De Kerngroep Zaanstreek organiseert in juli en augustus op de dinsdagavond enkele trimlopen over het strand, waar gekozen kan worden uit afstanden van 5 of 10 km. Tegen een gering startgeld toch de hardloopsensatie van Egmond aan Zee proeven, zonder weken van te voren hoeven in te schrijven.

Mooi duingebied

Fietsers en wandelaars kunnen ook genieten van het Noord-Hollands Duinreservaat, dat zich uitstrekt van Wijk aan Zee via Castricum, naar Egmond aan Zee. Waarvoor overigens wel via het PWN een geldig toegangsbewijs moet worden aangeschaft, die op verzoek aan de boswachter moet kunnen worden getoond. Kampeerders van de campings Geversduin en Bakkum hebben op vertoon van hun campingbewijs gratis toegang tot dit duingebied. Zie voor meer info: www.pwn.nl

Overnachtingsadressen

Er is keuze tussen een groot aantal eenvoudige logies+ontbijt adressen, luxe hotels, boerencampings en duincampings, waar het schoon en vriendelijk kamperen is met tent, caravan of camper. Op de toplocatie Camping Bakkum te Castricum kunnen de tarieven in het hoogseizoen oplopen tot zon 50 euro per tent per nacht. Er wordt op camping Bakkum dikwijls met een stevig Amsterdams accent gesproken, wat betekent dat die betreffende personen uit Purmerend of Almere komen.

Het voormalig vissersdorp Egmond aan Zee is gastvrij en gezellig. Slenter eens lekker langs de winkeltjes en terrassen naar de vuurtoren en boulevard en zie de zon in de zee zakken. Dwaal eens over de zeereep naar een van de beschutte zandpaadjes in het omringende duingebied en zoek de weg terug.
Gerelateerde artikelen
Egmond aan Zee: bereikbaarheid en parkerenEgmond aan Zee: bereikbaarheid en parkerenDe Noord-Hollandse kust heeft een lange kustlijn die over het algemeen minder druk bezocht is dan de Zuid-Hollandse kust…
Halve marathon van Egmond geen hardloopwedstrijd voor watjesHalve marathon van Egmond geen hardloopwedstrijd voor watjesEen wedstrijd hardlopen is een eigenaardige liefhebberij. Vooraf verlang je er naar. Maar door het zware afzien hoop je…
Duincamping Bakkum (kamp Bakkum), ons oudste kampeerterreinDuincamping Bakkum (kamp Bakkum), ons oudste kampeerterreinDe Kennemer Duincamping Bakkum te Castricum is in 1914 ontstaan. En de vraag tijdens de zomervakantie naar een kampeerpl…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: BRuM309, Pixabay
  • Noordhollands Duinreservaat, (pwn.nl)

Reageer op het artikel "Egmond aan Zee: badplaats met zon, cultuur en natuur"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 18-04-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!