InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > De plaats Bunnik dichtbij de stad Utrecht

De plaats Bunnik dichtbij de stad Utrecht

Bunnik is een stad in de Gemeente Bunnik. Hoewel Bunnik veel groen te bieden heeft ligt het ook heel dichtbij de stad Utrecht. Bunnik is dan ook goed bereikbaar zowel met openbaar vervoer als met de auto. Bunnik is geen grote plaats, maar toch kunt u er prima een dagje weg vullen.

Bunnik

Waar ligt Bunnik?

De plaats Bunnik ligt in de gemeente Bunnik. De gemeente bestaat uit de plaatsen:
  • Bunnik
  • Odijk
  • Vechten
  • Werkhoven
Vanaf de plaats Bunnik kunt u zonder een snelweg te nemen zo met de auto in onder andere Utrecht, Zeist, de Bilt of Houten zijn. Echter als u verder weg moet kunt u vanaf Bunnik ook zo de A12 op. Verder zijn er buslijnen en er is een treinstation. De trein vanaf Bunnik gaat richting Rhenen of Breukelen. Dit maakt dat Bunnik op meerdere manieren goed bereikbaar is.

De geschiedenis van Bunnik

Kort na het begin van onze jaartelling bouwden de Romeinen een Castellum(een legerplaats voor hulptroepen) met een haven aan hun grensrivier de Rijn. In de vierde eeuw verlieten de Romeinen dit gebied welke inmiddels ook een handelsplaats was geworden. Na de bezetting door Friezen en Franken werden in 723 de restanten door Frankische hofmeier Karel Martel geschonken aan de Utrechtse kerk. Kort na 1122 werd er een dam aangelegd waardoor de waterstanden van de Rijn geregeld konden worden. Echter werd hierdoor de mogelijkheid voor de scheepvaart een stuk minder.. Tussen de achtste en negende eeuw werd de kerk Bunnichem in Bunnik gebouwd. Tussen 1817 en 1856 werd de gemeente Bunnik daadwerkelijk onderverdeeld in vier gemeentes. Elke gemeente had zijn eigen kwartier op het gemeente wapen. Het kwartier van de plaats Bunnik was de Rode Haan. Met de haan wordt de kracht, vechtlust en waakzaamheid van het gebied Bunnik en Vechten uitgebeeld.
Sinds 1974 heeft de gemeente Bunnik ook een vlag. Deze is groen met een witte golvende baan. Dit staat voor de Rijn die door de velden stroomt.

Wat is er te doen in Bunnik?

In Bunnik vindt men een aantal winkels waaronder een supermarkt, Blokker, Hema, Terstal en een dierenwinkel. U kunt ook heerlijk eten in een van de restaurants. In de nabije omgeving kunt u heerlijk wandelen door de groene natuur. Voor een leuk dagje weg zou u bijvoorbeeld een kano kunnen huren bij de Rijnstroom en daarna pannenkoeken kunnen eten in Theehuis Rhijnauwen.
U kunt ook een bezoekje brengen aan Fort vechten. Fort Vechten is een van de grootste forten van de Hollandse Waterlinie. Het is een locatie voor feesten, evenementen en inmiddels wordt het helemaal gerenoveerd tot een museum. U kunt het fort bezoeken van dinsdag tot zondag van 11:00 tot 17:00.
Er zijn met regelmaat evenementen in Bunnik, maar iets terugkomend is carnaval. De prins carneval van Bunnik krijgt van de burgemeester een sleutel mee met daarop de Rode Haan. De prins neemt hiermee symbolisch de stad tijdens carnaval over. Er zijn optochten en het is een groot feest.
Als u vaker wilt feesten kunt u naar discotheek Brothers. Festival dome Brothers beschikt over meerdere areas met verschillende soorten muziek. Er worden ook regelmatig themafeesten georganiseerd. Brothers is zo goed als elke vrijdag en zaterdag geopend van 23:00 tot 04:30

Cijfers en weetjes

In de gemeente Bunnik wonen ongeveer 14.600 inwoners. In de plaats Bunnik wonen er 6706. Bunnik heeft hiermee dus het grootste inwonersaantal van de gemeente. De meeste inwoners zijn tussen de 40 en 60 jaar oud. De huizenprijzen liggen gemiddeld 20% hoger dan de landelijke huizenprijzen. Er zijn ongeveer net zoveel mensen gehuwd als ongehuwd in Bunnik. U vindt in Bunnik 3 basisscholen en meerdere sportverenigingen. U kunt onder andere kiezen voor:
  • tennis
  • hockey
  • voetbal
  • golf
  • korfbal
  • zwemmen
  • judo
Door Bunnik lopen twee provinciale wegen de N411 en de N229. Via de N411 rijdt u zo de stad Utrecht binnen. Als u Utrecht in rijdt komt u zo bij het stadion uit. De tribune aan de kant van Bunnik heet dan ook de Bunnikside.
Gerelateerde artikelen
Gemeente WinschotenWinschoten is een gemeente en stad in noord Nederland. De stad heeft ruim 18.400 inwoners (CBS) en is samen met Veendam…
Gemeente LelystadLelystad is een gemeente en stad in Flevoland. Deze stad is de hoofdstad van de provincie Flevoland met ruim 73.000 inwo…
Gemeente ArnhemArnhem is de tweede grootste stad van Gelderland. Deze Hoofdstad van Gelderland maakt deel uit van Stadsregio Arnhem-Nij…
Het Utrechtpad etappe 1: Utrecht (De Dom)  WerkhovenHet Utrechtpad etappe 1: Utrecht (De Dom) WerkhovenHet Utrechtpad is één van de vele Streekpaden die Nederland rijk is. Streekpaden zijn rondwandelingen in een bepaalde st…
Gemeente MiddelburgGemeente MiddelburgMiddelburg is een gemeente en stad in Zeeland. Deze stad is de hoofdstad van de provincie Zeeland met ruim 47.000 inwone…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.nl
  • www.bunnik.nl

Reageer op het artikel "De plaats Bunnik dichtbij de stad Utrecht"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 10-05-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!