InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Kerstweekend Zuid-Limburg

Kerstweekend Zuid-Limburg

Kerstweekend Zuid-Limburg Kerstmis 2019 staat weer voor de deur en de voorbereidingen zijn alweer in volle gang. Overal worden kerstmarkten georganiseerd maar nergens in Nederland kunt u zo genieten van unieke kerstevenementen dan in Zuid Limburg. Ga voor een dagje of kies voor een weekend, u komt al snel tijd te kort. Het gaat te ver om alle evenementen op te noemen want Kerstmis is de tijd van het jaar waarin elke stad en elk dorp wel iets te bieden heeft. Voor de echte kerstliefhebbers is het de kunst om de leukste, de mooiste of misschien wel de actiefste markt te bezoeken. Daarnaast wilt u ook dat uw kinderen zich amuseren dus ook voor hen moeten er leuke dingen te vinden zijn. Lekker eten, drankje erbij en wie weet, ook nog een uniek nostalgisch gebeuren; een combinatie van dit alles zou natuurlijk ideaal zijn. Nou, dat heeft Zuid Limburg U te bieden dus wacht niet langer en ga minstens een dagje naar de bijzondere kerstsfeer in het zuiden.

Uw dag zou er als volgt uit kunnen zien

U reist naar het plaatsje Simpelveld of Schin op Geul waar u de auto gratis parkeert bij het station vanwaar de nostalgische stoomtrein vertrekt. Een unieke ervaring om door een prachtige stevige, stoom uitbrakende, locomotief voortgetrokken te worden door het Limburgse heuvelland. De loc brengt u naar Schin op Geul, vanwaar u ook weer de trein terug kunt nemen. Combinatiekaartjes zijn mogelijk, bijvoorbeeld met de pannenkoekentrein of met een uitstapje naar Kerkrade waar U inzicht kunt krijgen in het steenkoolverleden van Limburg.

In Valkenburg kunt u de speciaal uitgezette zogenaamde Route d’Amuse wandelen en de naam zegt het al, aan lekkere hapjes zal het u dan niet ontbreken. U heeft de keuze uit 4 verschillende routes en u kunt tijdens de wandeling maar liefst 5 keer smullen van de door diverse restaurateurs aangeboden amuses. Tevens geniet u op deze gemiddeld 4,5 km lange routes van de met verlichte bomen versierde stad waar men niets heeft nagelaten om Kerstmis voor U onvergetelijk te maken. Voor de twee en twintigste keer wordt dit jaar de Fluweelengrot omgetoverd in een kerstmarkt met vele stands en regelmatige optredens, variërend van modeshows, zangkoren tot bezoekjes aan de Kerstman.

U kunt ook naar de Gemeentegrot van Valkenburg, onder aan de Cauberg, want daar is de grootste ondergrondse kerstmarkt van Nederland. In de grot Mergelrijk bezichtigt u uit mergel gecreëerde beelden en wordt u de gelegenheid geboden om een eigen kerstsouvenir te maken. Verder is er nog "Santa's Village," op het Theodoor Dorrenplein met de grootste zingende kerstboom van Europa. De enorme boom is versierd met 5000 lampjes en het village is te bezoeken van 15 november 2019 tot en met 31 december 2019.

Alsof het nog niet genoeg is vindt er iedere woensdag- en zaterdagavond nog een Kerstparade plaats. Dansers en enkele praalwagens zullen door enkele romantisch verlichte straten van Valkenburg trekken terwijl een speciaal daarvoor gecomponeerde melodie ten gehore wordt gebracht. De parade vindt plaats om 19.00 uur op woensdag en om 19.30 uur op zaterdag.

Uw dag kan er ook sportiever uitzien en vergeet uw schaatsen niet als u kiest voor de grote sfeervolle kerstmarkt van
Maastricht. Zoals elk jaar wordt daar op en rondom het Vrijthof de kerstmarkt gepresenteerd. De gehele binnenstad doet mee. Op een 800 vierkante meter grote overdekte schaatsbaan kunt u enkele rondjes draaien om wat calorieën te verliezen, geen overbodige luxe als u ziet wat het Vrijthof u aan lekkernijen en drankjes te bieden heeft. Wilt u geen schaatsen meeslepen, geen probleem, men verhuurt ze u graag. In het 45 meter hoge rad krijgt u een fraai uitzicht over het verlichte Maastricht en de drukte aan de kraampjes rondom u. Voor de kinderen is er nog een overdekte reuzenglijbaan en een draaimolen in etages. Uit alle delen van de wereld worden u leuke producten aangeboden.

Uiteraard kunt u Valkenburg en Maastricht combineren en mocht u dan nog tijd over hebben dan is het zeer de moeite waard om eens over de grens te gaan kijken en te beleven hoe in Duitsland een Kerstmarkt wordt opgezet. Aken staat bekend om één van de grootste kerstmarkten van Duitsland. U moet zijn op de Markt rondom het prachtige stadhuis. U geniet niet alleen van het historisch zeer fraaie centrum maar ook van de vele winkeltjes en restaurantjes, de beelden en de unieke Dom. Maar eigenlijk komt u daar niet voor…..de enorm grote en gezellige kerstmarkt zal zeker indruk op u maken en helaas, hier kunt u niet aan de lijn werken en moet u op de koop toe nemen dat er toch wel erg veel lekkernijen worden aangeboden.

U kunt kiezen uit nog vele andere speciaal voor de Kerst georganiseerde evenementen maar deze zijn de bekendste, die Zuid Limburg u te bieden heeft en ik zei het al, u komt tijd te kort.

Stoomtrein

De stoomtrein rijdt met kerstmis een speciaal programma en de dagen waarvoor u kan reserveren zijn op 21,22, 24, 26, 27, 28, 29 en 31 december 2018. De trein rijdt dan vanuit Simpelveld om 10,55, 13.25 en 16.00 uur en vanuit Schin op Geul om 11.45, 14.15 en 16.45 uur. U kunt dus kiezen voor vertrek vanuit Simpelveld en vanuit Schin op Geul of een van de tussenliggende stations. (dienstregeling: www.zlsm.nl/rijdagen). Op 24 en 31 december 2017 vervalt de rit van 16.00 uur en 16.45 uur.

De prijzen voor een rit zijn kinderen van 0-2 jaar gratis, van 3 tot 11 jaar € 6,50 en van 12 jaar en ouder € 16,50.
Reserveren is mogelijk en noodzakelijk voor groepen groter dan 20 personen op nr. 045-5440018 (di t/m vr 09.00-14.00 uur) of via adres: info@miljoenenlijn.nl. Zij betalen dan €13,50. Het online bestellen van kaartjes levert per kaartje en korting op van € 1,50
Op hun site vind U meerdere aanbiedingen en combinatiemogelijkheden zoals de Pannenkoekentrein of een rit naar het Continium in Kerkrade waar U kennis maakt met het rijke verleden van de steenkoolmijnen in Zuid Limburg. Reserveren is verplicht.

Fluweelengrot Valkenburg

15 november 2019 tot en met 29 december 2019
dagelijks geopend van 10.00 - 19.00 uur
24 en 29 december 2019 sluiting om 18.00 uur, 25 december 2019 gesloten en 26 december 2019 sluiting om 19.00 uur
volwassenen € 7,00 pp, kinderen 5-11 jr € 5,00 en jonger dan 5 jaar gratis

Groepen van 20 of meer personen kunnen contact opnemen en krijgen korting. Rolstoeltoegankelijk en honden (muv blindengeleidehonden en verzorghonden) niet toegestaan. Kassa sluit 45 minuten voor sluitingstijd

Gemeentegrot Valkenburg

15 november 2019 tot en met 29 december 2019
zo – do 10.00 – 19.00 uur
vr en za 10.00 – 20.00 uur
24 en 26 december 2019 sluiting om 18.00 uur en op 25 december 2019 gesloten
volwassenen € 7,50 pp kinderen 4-12 jr € 5,00 jonger dan 5 jaar gratis

Groepen groter dan 20 personen krijgen korting en betalen € 7,00 maar worden geadviseerd op doorde weekse dagen te komen
en dienen wel te reserveren. Rolstoeltoegankelijk en honden (muv blindengeleidehonden en verzorghonden) niet toegestaan.

Mergelrijk

Geopend van 15 november 2019 tot en met 05 januari 2020
ma - vr 11.00 - 17.00 uur
za - zo 10.00 - 17.00 en de kassa sluit om 16.00 uur
25 en 26 december 2019 10.00 - 17.00 uur
gesloten op nieuwjaarsdag
volwassenen € 7,50 pp, kinderen van 4 - 12 €5,00 en jonger dan 4 jaar gratis

Groepen meer dan 20 personen aanmelden voor € 7,00 pp

Rolstoeltoegankelijk voor lichte rolstoelen, geen honden toegelaten.

Kerstparade Valkenburg

16, 20, 23, 27 en 30 november 2019 en 4, 7, 11, 14, 18, 21 en 28 december 2019
Elke woensdagavond om 19.00 uur
Elke zaterdagavond om 19.30 uur

Route d'Amuse Valkenburg (VVV, Theodoor Dorrenplein)

15 november 2019 - 05 januari 2019
niet mogelijk op 24, 25 en 31 december 2019 en 1 januari 2020
dagelijks 12.00 - 18.00 uur ( 24 dec 2019 tot 16.00 uur ) en een keuze uit 4 routes
met verschillende lengten, gemiddeld 4,5 km per route
5 amuses voor € 11,95 voor kinderen en vegetariërs aangepaste amuses

De gehele route kost u ongeveer 4 uur tijd. Kaarten zijn te koop bij alle Limburgse VVV kantoren waar ook diverse andere arrangementen verkrijgbaar zijn. Bezoek gerust de site: www.route-damuse.nl.

Kerstmarkt Maastricht - Vrijthof

29 november 2019 tot en met 31 december 2019
ma - wo 11.00 - 24.00 uur
do en zo 10.00 - 24.00 uur
vr en za 10.00 - 01.00 uur
24 december 2018 van 10,00 - 18.00 uur en 25 december 2018 vanaf 12.00 uur tot 18.00 uur
31 december 2017 van10.00 - 18.00 uur
toegang gratis
Schaatsbaan dagelijks geopend van 11.00 - 23.00 uur ( 24 en 25 december 2019 tot 18.00 uur

3 uur schaatsen voor € 5,00, schaatsen huren mogelijk

Kerstmarkt Aken

22 november 2019– 23 december 2019
dagelijks geopend van 11.00 - 21.00 uur
maandag 23 december 2019 van 11.00 - 20.00 uur
dinsdag 24 december 2019 van 18.00 - 20.00 uur
toegang gratis

Ik wens u prettige feestdagen
Gerelateerde artikelen
Een kerstmarkt bezoeken verhoogt de verwachtingsvolle sfeerEen kerstmarkt bezoeken verhoogt de verwachtingsvolle sfeerBijna elke kerstmarkt wordt druk bezocht. Niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland en België. Geen wonder. De ker…
Bronnen en referenties
  • Openbare site van de gemeente Valkenburg

Reageer op het artikel "Kerstweekend Zuid-Limburg"

Infoteur: Peter
Laatste update: 09-11-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!