InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Leukste Dagje Uit in Nederland - verkiezing van ANWB

Leukste Dagje Uit in Nederland - verkiezing van ANWB

Leukste Dagje Uit in Nederland - verkiezing van ANWB Sinds 2011 organiseert ANWB een verkiezing van Het Leukste Uitje van Nederland. Voor elke provincie zet de ANWB leuke uitjes op een rij waar op gestemd kan worden. In het voorjaar wordt Het Leukste Uitje van Nederland van het jaar gekozen. Elk jaar kijken de attracties en reisbestemmingen van Nederland er naar uit om hoog op de lijst te komen. Tienduizenden mensen nemen de moeite een stem uit te brengen en mee te kiezen wel uitje het leukste is.

Leukste Dagje Uit van Nederland

Land van ANWB is een speciale pagina op de ANWB-website waar de ANWB de leukste uitjes van het land plaatst. De informatie is bedoeld om mensen te inspireren en om attracties in het zonnetje te zetten. De ANWB geeft tips en regelt voor haar leden aantrekkelijke ledenkortingen. De uitjes zijn geschikt voor kinderfeestjes, familiepartijen, fietstochten en complete dagjes uit.
De uitjes kunnen door de bezoekers van de site worden beoordeeld met sterren (1 tot 5) en met een commentaar. De uitjes met de meeste goede beoordelingen komen vooraan in de lijst te staan.

Pieterburen en Schiermonnikoog

Zo staat (in 2018) in de provincie Friesland Schiermonnikoog hoog op de lijst en in Groningen Zeehondencentrum Pieterburen.

Verkiezing Leukste Dagje Uit van de ANWB

Voor nog eens extra aandacht in de media en op de website houdt de ANWB sinds 2011 jaarlijks een verkiezing van Leukste Uitje van het land en Leukste Uitje van de provincie. Voor elke provincie maakt de ANWB een lijst met tien uitjes waar op gestemd kan worden. Het zijn de bezoekers aan de website die in eerste instantie de lijst mee bepalen. Na de nominatieronde maakt de ANWB 13 lijsten, één voor elke provincie en een nationale lijst. In 2018 is er voor de eerste keer ook een categorie ‘Leukste uitje over de grens’ opgenomen. Dat uitje moet in een straal van 750 km vanaf Utrecht liggen.

Stemmen

Tienduizenden mensen brengen hun stem uit en bepalen mee welke bestemming de titel Leukste Uitje van Nederland verdient. De winnaar wordt in januari bekendgemaakt tijdens een feestelijke bijeenkomst. De verkiezing blikt daarbij vooruit; de winnaar die in januari de eer krijgt mag het hele nieuwe jaar de titel van Leukste Uitje dragen.

Publieksprijs

Het Leukste uitje van Nederland en het leukste uitje van de provincie is een publieksprijs. Alle leden van de ANWB kunnen meestemmen. Op basis van de stemmen ontstaat er een top 10, waaruit de winnaar komt bovendrijven. Leden van de ANWB kunnen heel gemakkelijk via een (mobiele) site een stem uitbrengen. Deze stemronde loopt van eind augustus tot eind oktober.

Gastvrijheid en sfeer

Uitjes worden beoordeeld op vijf aspecten:
  • Sfeer (omgeving, aankleding etc.);
  • Prijs-kwaliteitsverhouding;
  • Personeel (gastvrijheid/deskundigheid);
  • Faciliteiten (horeca, parkeren, souvenirshop etc.);
  • Aanbod.

Leukste Dagje Uit

Jaar Leukste Dagje Uit van Nederland
2011De Efteling
2012Attractiepark Toverland
2013Dierenpark GaiaZOO
2014De Efteling
2015De Efteling
2016Apenheul
2017De Efteling
2018Dierenpark GaiaZOO
2019
2020

Gegevens

  • Het Land van ANWB
  • Postbus 93200
  • 2509 BA - Den Haag
  • Telefoon: 088 269 22 22
  • Website: ANWB/LandvanANWB

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ameland in 2010 - Jaar van Penny's ShadowrecensieAmeland in 2010 - Jaar van Penny's ShadowNa ‘Ameland in 2008,’ ‘Ameland in 2009,’ is ‘Ameland in 2010’ het derde nummer in de serie ‘Ameland in …’ De eilander ui…
Ameland in 2008 - Jaar van het TrotseerloodjerecensieAmeland in 2008 - Jaar van het TrotseerloodjeAmeland in 2008 is het eerste jaarboek over het eiland, waartoe Ameland Pers uitgeverij het initiatief nam. ‘Ameland in…
Ameland in 2011 - Jaar van de lustrums en jubilearecensieAmeland in 2011 - Jaar van de lustrums en jubileaDe uitgeverij op Ameland, Ameland Pers uitgeverij, geeft sinds 2009 jaarboeken van Ameland uit. De vierde in die serie i…
Wat kost een dagje Efteling?Eén van Nederland mooiste pretparken is de Efteling. Dit pretpark gericht op sprookjes is zeer populair bij jong en oud.…
Ameland in 2009 - Jaar van de BultrugrecensieAmeland in 2009 - Jaar van de BultrugAmeland in 2009 is het tweede deel in de serie jaarboeken over het eiland. Met de nummer twee is een serie geboren. Twaa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ANWB
  • VVV Ameland
  • ANWB
  • Het Land van ANWB
  • Persbureau Ameland
  • https://www.anwb.nl/over-anwb/nieuws/2018/januari/gaiazoo-leukste-uitje-van-nederland-2018 geraadpleegd op 8 maart 2018
  • https://www.anwb.nl/landvananwb/Leukste-uitje-van-Nederland-2018 geraadpleegd op 8 maart 2018

Reageer op het artikel "Leukste Dagje Uit in Nederland - verkiezing van ANWB"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 09-03-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Gemeente Ameland
Schrijf mee!