InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Winkelen in Apeldoorn

Winkelen in Apeldoorn

Winkelen in Apeldoorn Apeldoorn is een ideale stad om een dagje heerlijk te winkelen. Het centrum is overzichtelijk en in winkelcentrum De Oranjerie is het altijd gezellig druk. Ook zijn er diverse leuke cafe's en restaurants voor een hapje en een drankje. Recentelijk zijn de terrassen op het Raadhuisplein flink uitgebreid.

Bereikbaarheid

Apeldoorn is goed bereikbaar per auto, bus of per trein. Het station ligt op loopafstand van het centrum en de bussen stoppen aan het Marktplein midden in het centrum. In de stad zijn er diverse duidelijk aangeduide parkeergarages. Houd wel rekening met behoorlijk hoge parkeerbedragen. Apeldoorn is daarnaast een fietsstad bij uitstek. In het centrum van Apeldoorn zijn vijf gratis bewaakte fietsenstallingen.

Het centrum

Het centrum van Apeldoorn is een mengsel van oud en nieuw. In delen van het centrum is de oude dorpskern nog goed te herkennen. Echter met name oude winkelpanden zijn vaak gemoderniseerd, waardoor ze veel van hun oorspronkelijke karakter verloren hebben. Het centrum heeft nu dan ook vooral een modern uiterlijk.

Apeldoorn heeft een groot en gevarieerd winkelaanbod. De binnenstad kent naast de Hoofdstraat en overdekt winkelcentrum De Oranjerie diverse leuke kleine winkelstraatjes. Een kleiner winkelcentrum is de Korenpassage, gelegen tegenover de noordelijke uitgang van de Oranjerie. De bekende grote ketens en warenhuizen zijn in Apeldoorn aanwezig, maar ook zijn er gespecialiseerde plaatselijke winkels en snuffelwinkeltjes.

Iedere donderdag is er koopavond in de binnenstad. Ook is er regelmatig koopzondag, met als richtlijn elke eerste en laatste zondag van de maand.

Winkelcentrum De Oranjerie heeft de volgende openingstijden:

  • Maandag 11.00 - 17.30 uur
  • Dinsdag 9.30 - 17.30 uur
  • Woensdag 9.30 - 17.30 uur
  • Donderdag 9.30 - 21.00 uur
  • Vrijdag 9.30 - 17.30 uur
  • Zaterdag 9.00 - 17.00 uur
  • Koopzondag 12.00 - 17.00 uur

Markt

Op het Marktplein in het centrum zijn er diverse markten. Zo is er op maandag een waren- en stoffenmarkt van 8.30 tot 13.00 uur. Op Woensdag is er warenmarkt van 8.30 tot 12.30 uur en op zaterdag is er warenmarkt van 8.30 tot 17.00 uur.
Op donderdag is er Biologische Boerenmarkt op het Leienplein van 9.00 tot 14.00 uur.

Eten en drinken

Heb je tijdens of na het winkelen zin in een hapje of drankje dan kun je terecht op het centraal gelegen Raadhuisplein. Hier kun je bij goed weer lekker buiten zitten op één van de terrassen. Recentelijk zijn deze terrassen flink vergroot, zodat er altijd wel een plekje te vinden is. Ook het Caterplein en de Van Kinsbergenstraat hebben veel mogelijkheden. Op het Leienplein is tevens een groot terras en kun je bijvoorbeeld tapas eten. Aan de Nieuwstraat vind je het Bluescafé met regelmatig live muziek.

In de omgeving

Heb je nog tijd over of wil je eens wat anders, breng dan een bezoek aan Paleis het Loo, de Apenheul, pretpark Koningin Julianatoren of Park de Hoge Veluwe. In de omgeving is een aantal hotels te vinden, bijvoorbeeld Hotel Het Loo aan de Loolaan of Hotel De Cantharel richting Ugchelen. In Apeldoorn worden tevens diverse evenementen georganiseerd, er is een bioscoop en een film- en podiumtheater.

Uitgaan

Het uitgaansleven bevindt zich voornamelijk aan het Caterplein, in de Kapelstraat en aan het Leienplein. Op het Leienplein worden tevens regelmatig feesten georganiseerd, zoals het Koningsdagfeest en het Oktoberfest.
© 2012 - 2019 Jettix, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Welke bezienswaardigheden zijn er in Apeldoorn?Welke bezienswaardigheden zijn er zoal in Apeldoorn? Er is van alles te doen in deze stad waar je heen kunt gaan en wat…
Twee leuke bestemmingen voor een weekendje wegBen je toe aan een beetje ontspanning? Wil je er even lekker een paar dagen tussenuit? Dan is het geen slecht idee om ee…
Bronnen en referenties
  • www.apeldoorn.nl

Reageer op het artikel "Winkelen in Apeldoorn"

Infoteur: Jettix
Laatste update: 13-07-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!