InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Ostia Antica, Havenstad van het oude Rome

Ostia Antica, Havenstad van het oude Rome

Ostia Antica, Havenstad van het oude Rome Ostia Antica is de belangrijkste haven uit de tijd van het oude Rome. In de vierde eeuw verlieten de inwoners deze stad en raakte hij in verval. Na tal van plunderingen werd de stad opgegraven en gerestaureerd. Het is nu een mooie bezienswaardigheid in de omgeving van Rome.

Ostia Antica

De wereldstad Rome is bekend om zijn prachtige bezienswaardigheden, zoals kerken, fonteinen en monumenten. Wie kent het Colosseum, de Trevi fontein, sint Pieters plein en basiliek, Vaticaanstad, het Pantheon nou niet. En zo is er nog wel meer te noemen wat Rome meer dan de moeite waard maakt. Maar wist je dat de omgeving van Rome ook veel moois te bieden heeft? Wat dacht je van Tivoli met villa Adriana en villa d'Este. Of het verder gelegen Napels en Pompeii. Wil je een ruïnestad vergelijkbaar met Pompeii bezichtigen, maar dan wat dichterbij Rome? Ga dan naar Ostia Antica een ruïnestad ongeveer dertig kilometer ten westen van Rome.

Ostia Antica was vroeger de belangrijkste havenstad van Rome. Een havenstad dat niet alleen gebruikt werd als handelshaven, maar ook als marine haven. Tevens was Ostia Antica een buffer voor Rome tegen aanvallen van zee. Dat deze stad ooit zo belangrijk was zou je nu niet meer zeggen. Ostia Antica is gevuld met ruïnes die een glimp geven van wat ooit de belangrijke havenstad was. Nu is het een trekpleister voor toeristen die komen kijken naar de ruïnes en de archeologische opgravingen die daar plaats vinden.

De stad was gelegen aan de Tyrreense zee, maar door verzanding ligt de zee nu een paar kilometer verder en ligt Ostio Antica langs de riviermonding van de Tiber.

Koning Ancus Martinus, stichtte ongeveer 640 tot 616 voor Christus, Ostia Antica. Echter was het pas in de tweede eeuw dat de stad zijn hoogtepunt beleefde. In opdracht van de Keizers Trajanus, Hadrianus en Antunius Pius kwam er in die tijd veel nieuwbouw in de stad. Nieuwe gebouwen werden bovenop de resten van oudere gebouwen gebouwd.

In de vierde eeuw na Christus trokken ongeveer 100.000 inwoners weg uit Ostia Antica, waardoor de stad in verval raakte. Reden hiervoor waren de aanhoudende Malaria aanvallen. Ook al was de stad niet meer bewoond toch werd Ostia Antica nog bezocht. Reden hiervoor waren de bouwmaterialen zoals beeldhouwwerken, zuilen en marmeren platen die bruikbaar waren voor de bouw in andere steden.

In 1801 gaf paus Pius VII een verbod op deze plunderingen. De eerste opgravingen en restauraties vonden plaats in 1855 in opdracht van paus Pius XI. Een gebouw uit de veertiende eeuw dat tot die tijd gebruikt werd voor zoutopslag, werd in 1865 omgetoverd naar museum voor de vondsten die gevonden werden tijdens de opgravingen in Ostia Antica. Onder leiding van Dante Valieri volgden nog meer opgravingen en restauraties in 1909. Mussolini zorgden voor de volgende opgraving in 1938.

De belangrijkste bezienswaardigheden in Ostia Antica zijn:

  • Insulai dei Dipinti, een gebouwencomplex gevuld mozaïek
  • Porta Romana, een poort
  • Capitoleum, een tempel
  • Terme di Nettuno, badhuis
  • De pleinen piazza dei Lari en Piazzale delle Corporazione
  • Diverse graftomben en sacrofagen

Wil je naar Ostia Antica vanuit Rome?

Ben je in Rome op vakantie en wil je een dagje naar Ostia Antica. Dan is dit met het openbaar vervoer goed te doen. Je pakt de metro (lijn B) naar de piramide van Cestius. Daar stap je over naar de trein naar Lido. In Lido stap je nog een keer over naar de trein naar Ostia Antica. Vanaf het treinstation is het ongeveer vijf minuten lopen.

Bij goed weer is het een aanrader om zwemkleding mee te nemen. In de buurt van Ostia Antica is er een strand.
© 2012 - 2019 Geldbesparen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Rome - een aantal minder bekende bezienswaardighedenRome, de eeuwige stad. Geen stad ter wereld waar zowel de sporen van de klassieke oudheid, het vroege Christendom en het…
Naar Rome met kinderenNaar Rome met kinderenWie een vakantie boekt naar Rome doet dit meestal om cultuur te snuiven en van de kunst te genieten. Met kinderen zul je…
Rome een oud rijk en een belangrijke toeristische bestemmingRome een oud rijk en een belangrijke toeristische bestemmingRome is gesticht in 753 voor Christus door de tweeling, Romulus en Remus. In de loop der tijden groeide het rijk enorm u…
Goedkope hotels RomeRome is een stad die dankzij zijn rijke verleden ontzettend populair is bij veel toeristen. Een paar dagen naar Rome kan…
De Romeinse bouwkunstDe Romeinse bouwkunst was erg belangrijk voor de ontwikkeling van latere architectuur. Wat zijn de belangrijkste ontwikk…
Bronnen en referenties
  • http://www.bezienswaardighedenrome.com/tivoli/

Reageer op het artikel "Ostia Antica, Havenstad van het oude Rome"

Infoteur: Geldbesparen
Laatste update: 15-05-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!