InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Normandië: Routot en Hauville

Normandië: Routot en Hauville

Normandië: Routot en Hauville Routot en Hauville. In deze kleine gemeenten in het Departement Eure (27) is heel wat te doen. In Routot is er het vlasmuseum en in Hauville vind je een windmolen. Je leert er hoe het er vroeger aan toe ging op het platteland. Volkse wijsheden worden doorgegeven en uitgelegd. Goed voor een dagje uit met de hele familie. Je geraakt er via kleine landweggetjes en komt voorbij pittoreske, traditionele Normandische huizen.

Routot (A) en Hauville (B)

Routot en Hauville bevinden zich beiden in de Haute-Normandie, meer bepaald in het Departement Eure (27). Beide gemeenten maken ook deel uit van de 72 gemeenten van het Parc Naturel Régional des boucles de la Seine Normande. Deze 72 gemeenten liggen links en rechts langs de oevers van de Seine, tussen Honfleur/Le Havre en Rouen. Sommige liggen echt naast de Seine. Andere, zoals ook Routot en Hauville liggen een beetje achterin, op het platteland. In al deze gemeenten valt er wel iets te beleven. Zo ook in Routot en Hauville. Verwacht er niet te veel van, het zijn geen spectaculaire bezienswaardigheden, maar leuke, knusse, gezellige musea.

Routot

Dit dorpje diende vroeger als marktplaats voor de inwoners van Rouen. Nu is het een rustig dorpje, met naast huizen en restaurants een museum, een kerk en een toeristische dienst. Routot is verbroederd met het stadje Wangen in het Duitse Zwarte Woud.

La Maison du Lin

In dit museum leer je heel wat over de vlascultuur en het gebruik van deze plant. Er wordt in dit museum alleen over Frankrijk gesproken, maar eigenlijk komt deze cultuur ook in het Belgische West-Vlaanderen voor. Eerst krijg je een film te zien over de teelt van het vlas. Van een klein, blauw bloempje tot het gebruik van het bewerkte vlas in de haute couture. In het voorjaar vind je overal in de streek de typische velden met de blauwe bloempjes. In een tweede filmpje krijg je te zien hoe vlas ook op industrieel vlak kan gebruikt worden. Zo worden er kanoís gebouwd uit vlas, en wordt het ook gebruikt in boten en autoís omwille van zijn stevigheid en resistentie. Veel van de onderzoeken in verband met de mogelijke toepassingen van vlas gebeuren trouwens in de Katholieke Universiteit van Leuven in België. Daarna ga je de tentoonstelling binnen waar je eerst een aantal machines ziet om het vlas te bewerken. Daarna staan er ook een aantal weefgetouwen. Soms worden er workshops gegeven en dan mogen de bezoekers zelf een stukje weven. In een volgend zaaltje zie je kleren uit vlas en producten waarin vlas is verwerkt: linoleum, zeep, wol, sigarettenblaadjes, postzakken, brandweerslangen, touwen, etc. In een volgende kast hangen oude doopkleedjes, mutsen en sokken. Ook in dit museum zijn er geregeld tijdelijke tentoonstellingen te bezichtigen. In 2011 was dat een tentoonstelling over het wassen op de oude manier. Oude wasmachines, zeep, mangels, wasborden, etc. Fotoís van vrouwen die de was doen in rivieren en in openbare wasplaatsen. Na de tentoonstelling kom je zo wie zo terug in de shop waar je huislinnen kan kopen met vlas als basis. Voor dit museum betaal je een kleine 4 euro. Je kan ook een combiticket kopen en dan mag je gratis binnen in de musea Four à pain, chaumière des orties en musée du sabot in La-Haye-de-Routot en in de windmolen van Hauville. Je vindt het vlasmuseum Place de la Mairie, op de benedenverdieping van de Mairie (gemeentehuis) in het centrum van Routot. In juli en augustus is het museum dagelijks geopend van 14 tot 18 u 30. In april, mei, juni en september is het museum open van 14 tot 18 u 30 behalve op dinsdag. Let op voor de reclame in de folders, waar sprake is van zeven kamers in het museum! Er zijn inderdaad verschillende plaatsen, maar vele van deze plaatsen worden gewoon van elkaar gescheiden door een gyprocmuur of een laken. Verwacht er dus niet te veel van!

Kerk

De kerk van Routot ligt op een boogscheut van het Vlasmuseum. Een mooie kerk, met op de kerkbanken de werken van barmhartigheid uitgebeeld. Prachtige glasramen.

Office de Tourisme

Eveneens op het plein vind je de Office de Tourisme van Routot voor de streek. Hier kan je foldertjes meenemen en uitleg vragen aan de baliebediende. Je vind de Office de Tourisme op 1, Place de la Liberté.

Hauville

Klein dorpje op zo'n 2 km van de Seine verwijderd.

Moulin à vent (windmolen)

Je vindt de windmolen van Hauville op zo'n 800 meter van de kerk, maar eigenlijk kan je er niet naast rijden, want je vindt hem midden in de open velden, naast een typisch Normandisch huis (het huis van de molenaar) en omringt door hagen. Deze molen is de oudste nog functionerende windmolen van Frankrijk. Hij komt reeds voor in 1258 in de archieven van de abdij van Jumièges. Hij zou in de dertiende eeuw gebouwd zijn door de monniken van de abdij. Tot 1870 diende deze molen dan ook om het graan te pletten, daarna werd hij verwaarloosd. In 1979 werd hij geklasseerd als historisch monument. Pas in 1984 werd hij gerestaureerd door de organisatie van het Parc Naturel Régional des Boucles de la Seine normande. Nu is het dus een museum waar rondleidingen en demonstraties worden gegeven en soms ook ateliers. Ga naar binnen en het mysterie van de twee poorten zal voor jou opgehelderd worden. Ook mag je een kijkje nemen op het mechanisme van de molen. In het molenaarshuis is er een tentoonstelling over andere Normandische water- en windmolens. Je krijgt er ook een film te zien over de werking van de molen. Je vindt het museum Rue du Moulin in Hauville. In juli en augustus is het museum dagelijks geopend van 14 u 30 tot 18 u 30. In mei, juni en tot 15 september is het museum slechts op zondag open, ook van 14 u 30 tot 18 u 30. Prijs van het bezoek: 3 euro voor volwassenen, 2 euro voor kinderen ouder dan 12 jaar. Ook dit museum zit in het combiticket dat je in elk museum kan kopen.

Geregeld worden er in deze musea ook grote feesten georganiseerd. Zo is er in maart het feest van de appelbollen en van de tuin in de windmolen, is er in juni een vlasfestival in het vlasmuseum, is er eveneens in juni het molenfeest in Hauville en in augustus een Middeleeuws feest bij de windmolen. Leuke, plaatselijke festiviteiten met volop eten en drinken, met veel Franse "joie de vivre". In de streek is er ook de "route du blé à pain". Je kan deze route met de auto of de fiets volgen via de gele bordjes met een brood op. Deze route brengt je voorbij de windmolen van Hauville en de Four à Pain van la-Haye-de-Routot.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Plaatselijke folders

Reageer op het artikel "Normandië: Routot en Hauville"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 27-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Normandië
Schrijf mee!