Bali: Dans, muziek en theater

Bali: Dans, muziek en theater Bali, een vredevol eiland van Indonesie. Het ligt ten oosten van Java en ten westen van Lombok. Het is het westelijkste eiland, van de Kleine Soenda-eilanden. Het eiland meet 5561 km². Een groot deel van de Balinese cultuur bestaat uit dans, muziek en theater en dat merk je direct als je het eiland bezoekt. Overal hoor je de kalmerende klanken van de Gamelan en zie je vrouwen en kinderen in prachtige jurken de mooiste dansen uitvoeren.

Gamelan

Op Bali is het Gamelan orkest niet weg te denken en maken de klanken ervan je dag compleet. Met Gamelan worden zowel de muziekinstrumenten, de bespelers van de instrumenten en de stijl bedoeld. Het orkest van de Gamelan bestaat o.a. uit drums, kulintangs, gongs, xylofoons en fluiten. Gamelan betekent dat wat wordt geraakt of (aan)geslagen. Neem eens de tijd, aanschouw, luister en neem de klanken in je op. Het zijn typische klanken die je waar ook ter wereld zult herkennen. Een waardevolle herinnering aan Bali.

Barong dans

De Barong dans is gebaseerd op het goede en het kwade en wordt als een ware theatershow opgevoerd. Vaak kennen mensen wel de bekende kop van de leeuw-draak Barong, die wild in het rond slaat. Rangda is de heks in het verhaal, het kwade. Ze trekt zich meestal terug in het stuk, de strijd zal onbeslist eindigen waardoor de harmonie bevestigd wordt. Door het gamelan orkest wordt de spanning opgevoerd en wordt het een speciaal schouwspel. De Barong dans hoort bij Bali en moet je bij een bezoek aan het eiland minstens gezien hebben. Voorstellingen vinden vooral in en om Ubud plaats. Een gids of de plaatselijke bevolking wijst je de weg naar het theater. Zorg dat je op tijd aanwezig bent en neem een flesje water mee, de temperaturen kunnen hoog oplopen en het kan erg druk zijn.

Kecak dans

De bekendste dans op Bali is de Kecak dans, ook wel apendans genoemd. Het is een rituele dans, waarbij de deelnemers in een soort trance raken door het gezang. De groep die deelneemt aan de Kecak dans zijn mannen, ze dragen zwart-wit geblokte doeken. Ze zingen constant tjak achter elkaar, maar wel in verschillende tempo's en ritmes door elkaar. De mannen zitten in een cirkel en maken wuivende bewegingen met armen en handen. Deze dans is erg indrukwekkend om te aanschouwen.

Bron: Infoteur SpringBron: Infoteur Spring

Legong dans

Deze dans is werkelijk prachtig. Veelal jonge meisjes en jonge vrouwen dragen de mooiste jurken en voeren een sierlijke dans uit. De dans staat bekend om de bewegingen met het hoofd, de grote draaiende ogen en de lenige hand- en vingerbewegingen. Als er ergens een Legong dans wordt uitgevoerd, ga er dan echt eens voor zitten en laat de indrukken van de danseressen en de klanken van de muziek diep tot je doordringen. Wie van Bali geniet, geniet hier vaak heel intens van.

Tip: Mocht je in de avond naar een voorstelling gaan, draag dan een lange broek en een shirt met mouwen tegen de muggen. Zeer aan te raden is om op tijd te zijn, het kan erg druk zijn bij de toeristische voorstellingen. Vergeet je filmcamera niet, vaak zie je thuis alle extra's die je op dat moment niet zag.

Lees verder

© 2011 - 2020 Spring, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Infoteur Spring
  • Afbeelding bron 1: Infoteur Spring

Reageer op het artikel "Bali: Dans, muziek en theater"

Infoteur: Spring
Laatste update: Maart 2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Bali
Schrijf mee!