InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Stierenvechten: een tragische traditie

Stierenvechten: een tragische traditie

Het stierenvechten is een omstreden traditie: de meeste mensen gruwelen van het ernstige dierenleed dat er aan te pas komt, maar er is ook een groep liefhebbers die het scharen onder ‘traditie’ en ‘cultuur’. Ook al worden er geen stierengevechten in Nederland en België gehouden en zijn er wereldwijd ‘maar’ acht stierenvechtlanden*, toch komen vele toeristen met het stierenvechten in aanraking tijdens hun vakantie in Spanje, Portugal, Frankrijk of Latijns-Amerika. Zij kunnen er soms ook niet omheen: in vele gemeenten in Zuid-Europa staan arena’s waar vooral in de zomer stierengevechten worden gehouden. Met kleurige posters en flyers worden toeristen overgehaald om een keer naar een stierengevecht te gaan, vooral in toeristische gebieden als de Algarve (Portugal), Benidorm en Torremolinos (Spanje).

Portugal

In alle stierenvechtlanden worden de stieren in de arena gedood, behalve in Portugal. De dieren worden echter wél tijdens het stierengevecht gestoken met speren met weerhaken en andere wapens, waarna ze ernstig gewond in een hok in de arena worden opgesloten. Zij moeten uren en soms zelfs dagen wachten tot de slager hen uit hun lijden verlost. Arena’s in Portugal (vooral die in de Algarve) lokken toeristen met termen als ‘bull is not killed’ en ‘bloodless bullfight’. Dit is misleiding, want ook in Portugal worden de stieren gedood, alleen niet onder het oog van het publiek. Toeristen moeten zich hiervan bewust zijn, want met hun geld houden zij de stierenvechtindustrie in stand.

Meerderheid tegen het stierenvechten

In alle stierenvechtlanden is de meerderheid van de inwoners tegen het stierenvechten(1). Dit aantal neemt steeds meer toe, omdat in de stierenvechtindustrie vergrijzing optreedt: bij arena’s staan vaak oudere mannen in de rij voor een stierengevecht en jongeren laten deze traditie steeds vaker links liggen. De kaartverkoop neemt dan ook steeds meer af, maar aangezien toeristen uit niet-stierenvechtlanden zich laten verleiden tot het kopen van een kaartje voor een stierengevecht (omdat dit ofwel in hun pakketreis zit of zij worden overgehaald door lokale stierenvechtliefhebbers), houden zij dit gebruik met hun geld en aanwezigheid in stand.

Reisorganisaties en de promotie van het stierenvechten

Nederlandse en Belgische reisorganisaties zijn op verzoek van de in Nederland gevestigde organisatie CAS International (Comité Anti Stierenvechten) gestopt met de verkoop van excursies voor stierengevechten. Ook raden zij een bezoek aan een stierengevecht niet meer aan en waarschuwen hun reizigers soms zelfs voor het dierenleed dat gepaard gaat met dit gebruik. Maar nog steeds gaan veel toeristen uit vooral Groot-Brittannië, de Verenigde Staten, Oost-Europa, Japan en China met hun reisgezelschap naar de Europese en Mexicaanse arena’s om een stierengevecht bij te wonen, of zij willen of niet. Regelmatig worden groepen toeristen gedropt bij de arena en worden ze 2,5 uur later weer opgehaald.

Schok

De meeste toeristen die een stierengevecht bijwonen zijn geschokt door het dierenleed dat zij aanschouwen. Hen is namelijk niet verteld wat een stierengevecht precies inhoudt en velen denken dat het om een vrij onschuldig spel gaat. Niets is echter minder waar: stieren worden met diverse wapens verzwakt en doodgestoken. Ook paarden zijn het slachtoffer van stierengevechten: zij dienen als stootkussen voor de getergde stier of worden op andere manieren ingezet, met regelmatig verwondingen tot gevolg.

Als toeristen wegblijven uit de arena’s lijdt de stierenvechtindustrie nog meer financiële verliezen en kunnen dierenbeschermers sneller een einde maken aan dit dierenleed. Als de inwoners van de stierenvechtlanden zélf, maar ook bedrijven en politici het stierenvechten de rug toekeren, moet het voor toeristen zeker lukken om andere manieren van vertier te vinden.
© 2010 - 2017 Saskiao, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Stierenvechten in Spanje en PortugalStierenvechten in Spanje en PortugalHet stierenvechten, waar we in Nederland vooral het Spaanse stierenvechten onder verstaan, staat onder sterke druk van t…
Olifant rijden & meer - Dierenmishandeling door toerismeOlifant rijden & meer - Dierenmishandeling door toerismeOveral ter wereld is dierenmishandeling en dierenleed. Wanneer je met vakantie bent valt dit vaak niet op, terwijl je er…
Stierenvechten:Traditie of gruwelijke dierenmishandeling? IVooral Spanje staat bekend voor zijn stierengevechten, maar ook in Frankrijk, Portugal, Latijns-Amerika, Brazilië, Guate…
Bronnen en referenties
  • * Spanje, Portugal, Frankrijk, Colombia, Ecuador, Mexico, Peru en Venezuela. (1) Bron: CAS International (Comité Anti Stierenvechten), www.cas-international.org

Reageer op het artikel "Stierenvechten: een tragische traditie"

Reactie

Jolanda Spiegelenberg, 18-12-2010 18:47 #1
Ik blijf er onpasselijk van worden, dat men het pijnigen/mishandelen van dieren een sport noemen! Ik vecht tegen stierenvechten!

Infoteur: Saskiao
Gepubliceerd: 08-12-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Reacties: 1
Schrijf mee!