InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Italië Toscane, Florence

Italië Toscane, Florence

Italië Toscane, Florence De meeste Nederlanders gaan wel eens op vakantie naar Italië. De regio Toscane is dan ook één van de meest bezochte plaats in Italië. De hoofdstad Florence behoort samen met Rome en Venetië tot de populairste bestemmingen van het land. Toscane barst van de kunstzinnige stadjes. Ook de wijn en voedsel behoren tot de beste van het land. De bergen en stranden in Toscane zijn niet te missen. Wandelen, skiën, duiken en golfen.

De betekenis van Florence

Florence is één van de bekendste steden van Europa. Maar bijna niemand weet hoe Florence aan zijn naam is gekomen. Sommigen menen dat de naam van Fluentia komt naar de Arno en de Mugnone. Anderen zien de oorsprong in het woord fioro ('bloemen') een paarse iris die in de bergen van Florence groeit. De bloem is het symbool van de stad en van Maria. De formele naam van de kathedraal is dan ook Santa Maria del Fiore.

Kunst en Cultuur

Één van de meeste beelden of schilderijen die je ziet in Florence is het beeld van een wolf met een sabellende tweeling. Maar wat betekent het? Het antwoord is dat de verhalen overlappen. De inwoners van Siena borduurden voort op het verhaal van Romulus en Remus. De broers kregen ruzie over de naam voor hun nederzetting de Romus (die graag wilde dat het Rome zou heten) zijn broer doodde. Maar Remus had 2 zonen. Aschinus en Senius. Zij verlieten de stad en stichtten een eigen nederzetting. De plaats werd vernoemd naar de eerste 'Senius' en zo ontstond Siena.

Wat ook erg bekend is in Florence is de Toren van Pisa. Deze toren werd in 1173 gebouwd. Toen ze eraan begonnen stond de toren al vrijwel scheef. Dit werd veroorzaakt door de zandgrond onder de stad. Toch bleven ze doorbouwen aan dit project door de rijkdom van deze stad.

Tips

  • Ga in januari of februari om de grootste drukte te vermijden.
  • Florence heeft twee soorten huisnummers: zakelijke adressen worden gevolgd door de letter 'r'.
  • Tussen dezelfde huisnummers bestaat geen verband: 10r kan een heel eind van 10 verwijderd zijn.
  • Alle staatsmusea horen bij de vereniging Firenze Musei en leggen dagelijks een aantal kaartjes opzij die kunnen worden gereserveerd.
  • Tel : 055 294 883; Ma.-vrij. 8:30-18:30, za. 8:30-12:30 uur.
  • De toegang tot de staatsmusea is gratis voor de EU-burgers onder 18 en boven de 60.
  • Legitimatie is wel vereist, anders betaalt u het volle bedrag.
  • Bijna alle grote musea zijn op de maandag gesloten; veel kassa's sluiten 30 minuten eerder dan de museum.

Florence in het kort

Het beste om Florence te zien is om er een tijdje te blijven. Wissel af met de dagen dat je een stad wilt bezoeken met af en toe een terras bezoekje en een dagje de grote bezienswaardigheden bezoeken. Alles is wel te bereiken met de bus, auto of één van de andere vervoersmiddelen. Je kan natuurlijk ook in 1 van de steden beginnen, want hier zijn ook meestal de dingen om te zien. De steden zelf zijn zeker ook leuk om een dagje rond te lopen. Vervelen zult u in deze regio zeker niet.

Bezienswaardigheden

  • Cappelle Medicee
  • Galleria Dell'Accademia
  • Galleria degli Uffizi
  • Museo Nazionale del Bargelo
  • Museo di San Marco
  • Palazzo Pitti
  • Palazzo Vechhio
  • Piazza della Signoria
  • Piazza del Duomo
  • Santa Croce
  • San Lorenzo
  • Santa Maria Novella

Mijn eigen beleving

Zelf ben ik naar veel plaatsen in Florence geweest in 1 week. Snel was ik niet uitgekeken en wilde veel foto's maken om thuis te laten zien. Er zijn veel beelden die verhalen vertellen in de stad en het is fascinerend om te zien. Ik ben in het einde van Oktober in Florence geweest en het weer zat zeker de laatste paar dagen mee. Alles wat ik heb gelezen over Florence en eromheen klopt en het is leuker om het allemaal ook even te zien in plaats van het op internet of een boekje te lezen. Ik zou zeker nog een keer terug willen. Florence is een leuk stadje en ik raad het aan om er naar toe te gaan.
© 2010 - 2017 Cherell, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wijn uit ToscaneWijn uit ToscaneToscane is een zeer bekende wijnregio in Italië. Sinds de 13e eeuw wordt daar wijn verbouwd. De regio heeft een zeer gun…
Toscane; Pisa stad vol cultuurKinderen die net een paar jaar op school zitten tot mensen met een zeer respectabele leeftijd kennen allemaal Pisa. De s…
Toscane; Arezzo, bezienswaardighedenArezzo in de Toscane in Italië is een oude stad met veel historie. Door de vele eeuwen heen zijn er natuurlijk de gebrui…
Toscane; VolterraEén van de Toscaanse stadjes waar nog Romeinse overblijfselen te bezichtigen zijn, is Volterra. Hier ligt even buiten de…
Toscane, klassiek cultuurlandschapToscane, klassiek cultuurlandschapHet Italiaanse Toscane is een streek met een haast onovertroffen landschap van glooiende heuvels, oude vestingstadjes en…

Reageer op het artikel "Italië Toscane, Florence"

Infoteur: Cherell
Gepubliceerd: 31-10-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!