De Japanse Tuin op Landgoed Clingendael

De Japanse Tuin op landgoed Clingendael in Den Haag is de enige Japanse tuin in Nederland van rond 1910 en daardoor van grote historische waarde. De Japanse Tuin is vanwege haar kwetsbaarheid maar een paar keer per jaar voor het publiek opengesteld, in het voorjaar vanwege de bloesem en in het najaar vanwege de herfstkleuren.

Landgoed Clingendael

De naam Clingendael verwijst naar het dal tussen de klingen, oftewel de duinen. Al in de 16e eeuw wordt het landgoed Clingendael genoemd. De Japanse tuin maakt evenals de Hollandse Tuin deel uit van Landgoed Clingendael, welk landgoed in 1818 in het bezit kwam van de familie Van Brienen. Het landgoed heeft nog steeds bepaalde landschapskenmerken uit deze periode. In 1954 werd de gemeente Den Haag eigenaar en beheerder van het landgoed Clingendael.

Het ontstaan van belangstelling voor Japanse tuinen

Japan verkeerde meer dan twee eeuwen in volledig isolement, totdat zij in 1860 haar grenzen openstelde. Door dit isolement, het eigen volkskarakter en invloeden vanuit het Shinto en Boeddhisme, was er een unieke vorm van kunstzinnigheid ontstaan. De Japanse tuinkunst is daar een voorbeeld van. In Europa en Amerika ontstond belangstelling voor Japanse tuinen.

Freule Daisy

Freule Daisy, Marguerite M. Baronesse van Brienen (1871-1939) was ondernemend en maakte meerdere reizen per schip naar Japan. Zij bracht lantaarns, een watervat, beeldjes en bruggetjes mee terug naar Nederland. Natuurlijk had zij ook de Japanse tuinen goed bestudeerd en op grond daarvan creëerde zij met veel succes haar eigen Japanse Tuin op het familielandgoed.

Japanse Tuin

De tuin ademt een serene sfeer uit en is een plaats voor rust en bezinning. Maar wegens de beperkte openstelling kan het er druk zijn, dus je kunt maar het beste meteen 's ochtends gaan, voordat er hele gezelschappen arriveren. In het voorjaar biedt de tuin een overweldigende aanblik met bloesems in vele roze kleurschakeringen. In de herfst vormen de rode tinten van de Japanse esdoorns een prachtig contrast met alom tegenwoordige groene mossen. Dan staan ook de Japanse anemonen in bloei.

Wanneer je door de tuin wandelt, passeer je diverse helderrood gelakte bruggetjes. Het rood van de bruggetjes staat symbool voor vreugde, maar weert ook boze geesten. Verder bevat de tuin veel lantaarns van verschillende vormen, met afbeeldingen van Boeddha en ook wel van een hert. Het hert is in Japan een heilig dier, evenals de langstaartige schildpad. In de vijver ligt een eiland dat een schildpad voorstelt. Er is ook nog een steenzetting die mogelijk een kraanvogel symboliseert. Kraanvogel en schildpad staan symbool voor een lang leven. Achterin de tuin staat nog een klein beeldje van de Boeddhistische heilige Jizo, beschermer van kinderen. Andere opvallende tuinornamenten zijn twee vatervaten, één met vier afbeeldingen van Boeddha en de ander in de vorm van een lotusbloem.

De Japanse Tuin is de grootste Japanse tuin in Nederland met een oppervlakte van 6800 m2. Sinds 2001 is het een rijksmonument. Het paviljoen acherin de Japanse Tuin is in 2008 opgeknapt.

Openingstijden Japanse Tuin

Voor actuele openingstijden van de Japanse Tuin zie www.denhaag.nl/japansetuin.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • www.gemeentedenhaag.nl

Reageer op het artikel "De Japanse Tuin op Landgoed Clingendael"

Infoteur: Plato
Laatste update: April 2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!