InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Calasparra, rijst, natuur en bedevaartplaats

Calasparra, rijst, natuur en bedevaartplaats

Calasparra, rijst, natuur en bedevaartplaats Calasparra is een bijzonder mooie plaats gelegen in de provincie Murcia en vooral bekend om haar biologische rijstteelt. De plaats is gelegen in een prachtig natuurgebied en is het een pelgrimsoord voor veel Spanjaarden. Vooral in de week-enden organiseren hele families een barbecue langs de oevers van de rivier de Segura. Voor wandelaars en vogelaars is dit een uitgelezen gebied. De natuur in de omgeving is ongerept en Calasparra is gemakkelijk te bereiken.

De Ligging van Calasparra

Calasparra wordt wel gezien als een verborgen juweel in het dorre landschap van Murcia. Deze plaats ligt in een bergachtig gebied ten noordwesten van de provincie Murcia. De streek is vruchtbaar omdat vanuit de bergen in de omgeving 4 rivieren stromen. De belangrijkste is de rivier de Segura die hier nog zuiver en helder is. Het aantal inwoners bedraagt rond de 10.000 en de oppervlakte is rond de 185 vierkante kilometer. De zomers zijn hier warm en droog en de winters zijn gematigd.

velden voor rijstteelt gebrandvelden voor rijstteelt gebrand
preekstoelpreekstoel
ex-votosex-votos

Biologische rijstteelt

De rijstproductie gaat terug tot in de veertiende eeuw en dankt zijn roem aan de bijzondere ecologische omstandigheden. Het water van de bergen vertraagt de rijping van de korrel en dit komt de kwaliteit ten goede. De totale productie per jaar is rond de 2500 ton. Een groot deel hiervan is bestemd voor Spanje maar er wordt ook geëxporteerd. Vruchtwisseling wordt toegepast om de rijkdom in de bodem te bewaren. Rijst wordt geplant in een tweejarige cyclus van mei tot oktober, daarna volgt tarwe en dan peulvruchten. Het loof van de peulvruchten wordt ondergeploegd om als mest voor de rijst te dienen. De velden worden hier nog platgebrand. De biologische zilvervliesrijst (integral de cultivo ecologico) wordt zonder chemische middelen geteeld. De rijst uit Calasparra heeft sedert 1986 het predikaat Denominicacion de Origin ontvangen. Overal in bars, restaurants en winkels is deze rijst te koop en de vriendelijke plaatselijke bevolking wil graag voorlichting geven over dit product. Midden in het centrum vinden we het rijstmuseum .

Nuestra Senora de La Esperanza

Deze kerk is geheel uitgehouwen uit de rotsen en dateert uit de zeventiende eeuw en diende als schuilplaats. De legende vertelt dat hier het beeld van Maria werd bewaard en toen men dit wilde weghalen maakte Maria zich zo zwaar dat ze niet te tillen was. Uit heel Spanje komen pelgrims om dit heiligdom te bezoeken. Ook de preekstoel is geheel uit steen uitgehouwen.. Ex-Votos zijn en worden nog steeds overal opgehangen en het is prachtig om te zien mensen hier hun dank kenbaar maken in de vorm van Bruidskleding, plastic babypoppen, korsetten en zelfs kostuums van stierenvechters. Er is tevens een klein museum. Rondom de kerk is een wandelgebied langs de oever van de Segura waar ook barbecues staan en vooral op zondag families komen picknicken. Bars, souvenirwinkels en restaurant zijn eveneens aanwezig.

Wanneer men vanuit de stad naar de bedevaartkerk omhoog rijdt heeft U een prachtig uitzicht op de bergen en op de rijstvelden.

Cañon de Almadenes en Cuevas de la Puerto

Dit is een prachtig natuurreservaat, vlak bij Calasparra en eigenlijk alleen goed per boot te bezoeken. U kunt hier genieten van de mooie flora en fauna en het gebied is zeer rustig. Tevens kunt u hier de grotten bezoeken die in totaal 1400 meter lang zijn. Slechts een klein gedeelte van de grotten is voor het publiek toegankelijk. De stalactieten en stalagmieten zijn erg mooi en verlicht. Soms worden er voorstellingen met geluid gegeven. De hele omgeving is een prachtig gebied om te wandelen en te fietsen. Op het water kan men raften, varen en op de meeste plaatsen is vissen toegestaan. Tevens liggen hier diverse stuwmeren waaronder het embalse de Alfonso X111. Dit stuwmeer is te bereiken als men vanuit Murcia naar Calasparra rijdt, ongeveer 10 km. voor de stad en gelegen aan de rechterkant. De weg is erg smal maar de tocht is zeker de moeite waard.

Het Centrum van Calasparra

Calasparra heeft een voetgangersgebied met diverse terrassen. Er zijn twee kerken n.l. Iglesia San Pedro en de Iglesia de Nuestra Senora de la Merced. Deze laatste kerk bevindt zich in het historische centrum en dateert van 1812. Tevens bezienswaardig is La Casa Granero. Dit gebouw dateert uit 1808 en hier is het Oficina de Turismo gevestigd.

Feesten en bedevaarten

Spanje is het land van bedevaarten die gecombineerd worden met feesten. Bijzondere plaatsen zoals Calasparra worden dan ook veelvuldig bezocht tijdens diverse feesten. De belangrijkste feesten vinden plaats in de eerste week van september wanneer men de kapel van Maria bezoekt met een grote processie die gehouden wordt in de avonduren. In deze feestweek worden ook hier de stieren door de straten gestuurd met veel plezier. Maar ook de Semana Santa is een bijzonder feest met processies.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Calasparra
  • http://www.calasparra.org/

Reageer op het artikel "Calasparra, rijst, natuur en bedevaartplaats"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 16-11-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!