InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Het Atomium drie dagen Frans bezit

Het Atomium drie dagen Frans bezit

Het Atomium drie dagen Frans bezit Wie Parijs zegt, zegt de Eiffeltoren. Wie Brussel zegt, zegt het Atomium. Sinds de restauratie van 2006 ontvangt Belgiës bekendste icoon gemiddeld 4.000 bezoekers per dag. Begin juli 2010 wapperde op het Atomium drie dagen de Franse driekleur. Ligt een annexatie in het verschiet?

Geschiedenis

Ingenieur André Waterkeyn kreeg het idee voor het Atomium in november 1954 toen hij het netwerk van een ijzerkristal 160 miljard keer vergrootte. Zijn idee lag aan de basis van de constructie van het grootste paviljoen op de wereldtentoonstelling van Brussel (Expo 58). Hij koos voor ijzer omdat het een materiaal in volle ontwikkeling was. Toch werden de negen bollen van het Atomium in aluminium vervaardigd, eveneens een materiaal in opkomst, omdat het blijkbaar beter tegen corrosie bestand was. Bedoeling was het monument, dat het midden hield tussen een modern architectonisch bouwwerk en een kunstwerk, zes maanden op de Heizelvlakte te laten pronken, maar door het immense succes werd die periode verlengd, waarna uiteindelijk beslist werd het niet af te breken.

Structuur

Het Atomium is precies 102, 705 meter hoog. De negen bollen die de structuur van het ijzerkristal weergeven hebben elk een diameter van 18 meter met een oppervlakte van 1082 m2 en liggen precies telkens 29 meter van elkaar. Ze worden met elkaar verbonden door 20 buizen waarin trappen en roltrappen werden verwerkt. Op de meridianen van de bollen werden lichtjes geplaatst. Sinds de restauratie licht het Atomium ‘s avonds feeëriek op door de 2.970 knipperende lichtjes. De led-lichtjes kunnen na elkaar knipperen zodat het traject van een elektron die rond zijn kern draait wordt gevisualiseerd. Het interieur van de bollen werd ingericht door de architecten André en Jean Polak.

Een pittig detail is dat de negen bollen overeenkwamen met de negen provincies waaruit België op dat moment bestond (de provincie Brabant was toen nog niet gesplitst). Sinds de restauratie in 2006 werd het monument met roestvrij staal bekleed en schittert het als nooit tevoren.

Doel

De Expo 58 was een uiting van het naoorlogse enthousiasme om de toekomst positief tegemoet te zien. Het Atomium weerspiegelde het tomeloze geloof in de technische en wetenschappelijke vooruitgang in een vredevolle wereld. Nog steeds zijn deze idealen actueel en wil België met het monument dezelfde boodschap blijven uitdragen.

Inhoud van de bollen

Van de negen bollen zijn er maar vijf toegankelijk voor het publiek:
  • In de basisbol werd een permanente tentoonstelling geplaatst over de wereldtentoonstelling van 1958. ‘Expo 58'. Tussen droom en werkelijkheid’ was oorspronkelijk een tijdelijke tentoonstelling om de 50ste verjaardag van deze historische gebeurtenis te vieren, maar daarna werd beslist om er een permanente versie van te maken. Zo kan je er 27 maquettes bekijken van de originele paviljoenen waaraan miljoenen mensen zich eertijds vergaapten.
  • In de tentoonstellingsbol vind je tijdelijke tentoonstellingen die rond diverse thema’s draaien steunend op de pijlers wetenschap, vooruitgang en toekomst. In 2010 waren dat onder andere ‘België en immigratie’ en ‘Belgian Design’.
  • In de kinderbol kunnen kinderen een nachtje blijven slapen in minibollen en genieten van het prachtige uitzicht over het nachtelijke Brussel. ‘s Morgens krijgen ze een geleid bezoek doorheen het Atomium. Deze bol is niet voor het grote publiek open.
  • In de centrale bol bevindt zich een snackbar.
  • Vanop de hoogste bol heb je een 360° panoramazicht over Brussel en de 19 randgemeenten. Historische gebouwen als het stadhuis, het Justitiepaleis of de Basiliek van Koekelberg liggen als het ware aan je voeten. Bij helder weer kun je de Sint-Romboutstoren van Mechelen zien en zelfs tot de kathedraal van Antwerpen kijken. In deze bol is ook een restaurant gevestigd. Sinds het overlijden van ontwerper Waterkeyn in 2005 is deze bol naar hem genoemd.

Audiogidsen

Zoals op de meeste tentoonstellingen dezer dagen kun je een audiogids huren voor een bezoek aan het Atomium. Uniek in Europa is wel dat er 26 talen beschikbaar zijn, waaronder alle 23 in Europa gesproken talen. Daar werden Russisch, Chinees en Turks aan toegevoegd.

De Franse vlag

Bij de viering van de 50ste verjaardag van Expo58 werd op de hoogste bol de Belgisch vlag gehesen. Twee jaar later wapperde van 3 tot 5 juli de Franse vlag naar aanleiding van de doortocht van de Ronde van Frankrijk door België. Op 4 juli kwam de tweede rit in Brussel aan. Het andere Brusselse icoon, ‘Manneke Pis’ kon bij deze speciale gelegenheid niet achterblijven en pronkte drie dagen met de gele trui.
Gerelateerde artikelen
Het Atomium - Monument in BrusselHet Atomium - Monument in BrusselHet Atomium in Brussel is het symbool van de Europese hoofdstad. Het gebouw is gebouwd voor de wereldtentoontenstelling…
Clairy Polak, journaliste van NOVA en NieuwsuurClairy Polak heeft als presentatrice en journaliste haar sporen ruimschoots verdiend. Al vanaf 1995 was zij verbonden aa…
Jeugdjaren van Louise Stolk-PolakDe in Soerabaja geboren Louise Stolk-Polak groeide op in het voormalige Nederlands-Indië. Op 17 jarige leeftijd leerde z…
Culthelden eredivisie: bijzondere voetballersIn het Nederlandse eredivisievoetbal komen we af en toe een echte cultheld tegen. Het is een voetballer die doorgaans no…
recensieRecensie: Complot - De 30 spannendste samenzweringstheorieënHeeft de maanlanding wel echt plaatsgevonden? Wie waren de echte verantwoordelijken achter de aanslag op de Twin Towers?…

Reageer op het artikel "Het Atomium drie dagen Frans bezit"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 06-07-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!