InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > De Maastoren in Rotterdam

De Maastoren in Rotterdam

Op 29 maart 2007 startte de bouw van het hoogste gebouw van de Benelux. Op 8 maart 2010 betrokken de eerste medewerkers van Deloitte en AKD Prinsen van Wijmen hun nieuwe werkplek. De Maastoren is een statig en indrukwekkend gebouw, dat hoog boven de stad Rotterdam uitsteekt. Niet alleen de hoogte, maar ook de locatie is fenomenaal. Waar tot begin 2007 nog water stroomde, staat nu de Maastoren; in de Maas, vlak naast de eveneens indrukwekkende Erasmusbrug.

Het gebouw is 165 meter hoog en bestaat uit 45 etages. De kantoorruimtes beginnen op de 12e etage. Daaronder bevinden zich de parkeeretages. De bovenste etage heeft rondom glas, dat een adembenemend uitzicht over Rotterdam en ver daarbuiten geeft. De Maastoren heeft 8 liften, die de snelste zijn van de Benelux. Het gebouw lijkt uit twee aparte gebouwen te bestaan, een hoge zilveren en een lagere zwarte, maar in werkelijkheid zijn deze met elkaar verbonden. Binnen in het kantoor merk je geen verschil of je in het zilveren of zwarte deel bent; je loopt in een keer door.

Duurzaam

De Maastoren wordt verwarmd en gekoeld door het Maaswater, met de zogenaamde thermische energie. In de winter wordt de kou van het water onder de grond bewaard en in de zomer wordt het warme water eveneens bewaard. In het gebouw wordt afhankelijk van de behoefte aanspraak gemaakt uit de koude- of warmtebron. Met deze innovatieve technologie heeft Techniplan Adviseurs de prestigieuze ingenieursprijs De Vernufteling 2007 gewonnen.

Inrichting

De inrichting van de kantoorruimtes is uiteraard modern. De werkplekken hebben stuk voor stuk een geweldig uitzicht naar buiten. Iedere vergaderruimte is voorzien van een 42 lcd tv, die gebruikt wordt voor het geven van presentaties. Beamers zijn hierdoor overbodig. Ook zijn de meeste vergaderruimtes voorzien van een 360-graden camera, waarmee vergaderingen kunnen worden gevoerd met mensen die niet fysiek aanwezig kunnen zijn. Op de begane grond bevindt zich een lounge en een bar, genaamd Basalt. Op de 12e etage bevindt zich een fitnessruimte, met de modernste apparatuur, en natuurlijk een prachtig uitzicht.

Bijzonderheden

  • De witte, met glas ingezette afdak boven de entree is geïnspireerd door de vorm van wolken.
  • De kleur van het zilveren deel van het gebouw begint onderaan donker en wordt hoe hoger hoe lichter.
  • De kleur van het zilver varieert afhankelijk van de lichtinval en weersomstandigheden.

© 2010 - 2019 J1enter, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Rotterdam  het grootste gebouw van NederlandDe Rotterdam het grootste gebouw van NederlandIn 2013 is op de Kop van Zuid (Wilhelminapier) in Rotterdam één van de grootste gebouwen van Nederland opgeleverd: De Ro…
De Burj Khalifa: arbeiders kregen bijna niets betaaldnieuws uitgelichtDe Burj Khalifa: arbeiders kregen bijna niets betaaldOp 4 januari 2010 werd de Burj Khalifa (Khalifa-Toren) geopend in Dubai. Het is het hoogste gebouw ter wereld en met 828…
Forum Rotterdam - de grootste Primark, wonen en werkenForum Rotterdam - de grootste Primark, wonen en werkenNaast de Koopgoot (Beurstraverse) in het centrum in Rotterdam komt over een paar jaar een grote shopping mall met winkel…

Reageer op het artikel "De Maastoren in Rotterdam"

Infoteur: J1enter
Laatste update: 16-01-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!