InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > In Vlaanderen vindt u de mooiste particuliere tuinen

In Vlaanderen vindt u de mooiste particuliere tuinen

In Vlaanderen vindt u de mooiste particuliere tuinen Ook onze zuiderburen beschikken over een schat aan prachtige tuinen. En dagtocht of een meerdaagse tuinvakantie naar Oost- en/of West-Vlaanderen is meer dan de moeite waard. Eigenlijk een must voor elke tuinliefhebber. Vlaanderen is ten slotte niet zo ver weg en de tuinen van Vlaanderen liggen ook nog eens op redelijke afstand van elkaar. Vriendelijke eigenaren en juweeltjes van tuinen. Er is in Vlaanderen keuze genoeg om een geslaagde tuinenreis te kunnen maken. Kleine intieme tuinen, romantische cottage-tuinen of grote landschapstuin. U vindt het allemaal in Vlaanderen. Stel op basis van uw eigen voorkeur een leuke mix van tuinen samen.

De mooiste particuliere tuinen vindt u in Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen

Een bezoek meer dan waard, dat zijn de verschillende particuliere tuinen die door onze zuiderburen opengesteld worden. Zowel in Oost-Vlaanderen, als in West-Vlaanderen vindt u talloze bijzondere en mooie tuinen van particuliere tuineigenaren. Tuinen die met liefde voor tuinieren en de natuur in de loop der jaren zijn ontstaan. Tuinen die de eigenaren graag aan u willen laten zien. Zeker vanuit et zuiden van Nederland zijn deze tuinen goed aan te reizen.

"Het Kleine Paradijs", tuin van mevrouw Anneke Meinhardt

Een prachtige tuin met strakke lijnen. Door de toepassing van hagen, veel vorm-snoei en wintergroene struiken krijgt de tuin veel structuur. Er is van alles te vinden: kleurrijke borders, een moestuin en kruidentuin. De tuin nodigt uit om te ontdekken en uiteindelijk uit te komen in het prachtig prieel dat achter in de tuin staat. Een moeilijk perceel, in de vorm van een soort taartpunt. Het ontwerp is van Arend-Jan van der Horst.
Locatie: Graafjanstraat 30, 9961 Boekoute, j.meinhardt@telenet.be

"Les Déesses Vertes", tuin van mevrouw Kathleen de Sy

Een enorm goed onderhouden formele tuin, waarin niets aan het toeval wordt overgelaten. De voortuin is al indrukwekkend met zijn grassen en grote Taxusvormen. Door een romantisch hek, over adembenemend groen gras komt u in de achtertuin met prachtige borders en een grote strakke vijver. In de tuin staan een aantal bijzondere bomen, zoals de Liquidambar styracilua (Amberboom) en een Pauwlonia tomentosa.
Website: www.desy.be

Tuin Den Bosrand, tuin van Dirk De Coster en Christ Bernard

Dwars door de tuin loopt een laan met Bolacacia's, er is een parkachtig deel, grote borders met veel sierheesters, vaste planten borders, een vijver en een wandelbos. Al dwalend en ontdekkend door de tuin komt u veel zithoekjes en zelf gemaakte tuindecoraties tegen. En, altijd leuk: er is ook een kleine kwekerij aanwezig met stekjes en zaailingen uit eigen tuin.
Website: www.denbosrand.be

"Meirlaenhof", tuin van Andre & Godelieve De Cauwer-Rombaut

In deze tuin treft u vaste planten borders op kleur, een rozentuintje, een wintertuin, diverse terrassen (met kuipplanten), zithoekjes, twee vijvers, een tuinhuis, een serre, een groentetuin, een weide met zeldzame en inheemse loofbomen en als laatste nog een hoogstamboomgaard aan. Kortom er is hier heel veel te zien en De Meirlaenhof is ook een uitstekend adres om tijdens uw reis te overnachten. Er is een Bed & Breakfast met meerdere kamers aanwezig.
Website: www.meirlaenhof.be

"Oostveld", de tuin van Christ Ghyselen

De tuin van tuinarchitect Christ Ghyselen mag niet in dit rijtje ontbreken. De voortuin is onderverdeeld in kamers, die omgeven zijn met speelse beukenhagen in verschillende hoogtes. Verder is er een grassentuin, een beek-loop, veel vaste planten in prachtige borders, een bloemenweide en een bescheiden verkoop van vaste planten.
Website: www.christghyselen.be

't Goede Gevoel in Westerloo

't Goede Gevoel is het best te omschrijven als een romantische bloementuin. Een zeer fraaie tuin, die in 2011 is uitgekozen tot Tuin van het Land. Op een oppervlakte van 4000 m2 is een zeer gevarieerde tuin aangelegd. Rondom het huis nog strak en formeel, maar hoe meer men de tuin in loopt, hoe beweeglijker en romantischer de tuin wordt, De slingerende paadjes, de vele rozen en Clematissen, prieeltjes en de kleurige borders laten u telkens weer verrassen.
Website: users.skynet.be/grietmertens

De tuin van de familie Vanderuys-Frederix in Zonhoven

De tuin begint rondom het terras met pastelkleurige borders rondt het gazon, met een Pyrus salicifolia "Pendula"(treurpeer) als blikvanger. Is de tuin hier nog heel open, na het bruggetje over de vijver verandert de tuin in een gedeelte met afgesloten tuinkamers. Eerst treffen we planten op kleur in strakke Buxusvakken en later Hydrangea's, varens en andere bladplanten in het schaduwrijke deel van de tuin aan. Via een rozenboog met de weelderige klimroos "New Dawn" komen we in een hoogstamboomgaard. Ook heeft deze tuin nog en moes-en kruidentuin.
Website: www.tuinvandecruys.be

Parktuin 't Poeier in Arendonk

't Poeier wordt aangeduid als parktuin en dat geeft gelijk al iets aan over de afmeting. Op een ruim 1 ha. (11124 m²) is op arme zandgrond een adembenemende tuin aangelegd. Daarbij speelde bodemverbetering een grote rol. Border voor border is aangelegd, veelal met bijzondere planten van kwekers uit binnen- en buitenland. U vindt ongeveer 2500 verschillende plantensoorten in deze tuin. Naast het mooie en imposante groen zijn er in parktuin 't Poeier 30 beelden te zien. En de echte blikvanger is de bronzen Jugendstil fontein van ruim 100 jaar oud, die, geplaatst op het gazon, alle aandacht naar zich toe trekt.
www.tpoeier.be

't Zonhof in Zonhoven

Een tuin vol verrassingen en dat begint al gelijk met het poortje naast het huis. Hierdoor belandt u in de witte tuin en via een kronkelend pad komt u in de tuin achter de woning. Strak geknipte Buxusbollen en vrolijke en kleurige borders, rozen, clematissen en natuurlijke vijvers vormen samen een prachtige tuin. Laat u verrassen tijdens een wandeling door deze spannende tuin, die niet in één blik is te overzien en al lopend steeds een nieuw stukje prijs geeft.
Website: users.skynet.be/zonhof

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Marathons in VlaanderenNederland kent een goede traditie in het marathonlopen. Vlaanderen hinkt wat deze loopdiscipline betreft achterop. Het b…
Iphone apps voor Zeeuws-VlaanderenIphone apps voor Zeeuws-VlaanderenEr zijn vele apps op de markt. Apps voor allerlei doelen, sommige informatief en andere voor entertainment. Er zijn ook…
De Ronde van Vlaanderen: Vlaanderens mooiste wielerwedstrijdDe Ronde van Vlaanderen: Vlaanderens mooiste wielerwedstrijdDe Ronde van Vlaanderen staat bekend als de meest prestigieuze koers van Vlaanderen. De klassieker spreekt niet alleen t…
Vlaamse wielerklassiekersVlaamse wielerklassiekersIn het voorjaar worden traditioneel enkele Vlaamse Wielerklassiekers verreden. Een overzicht van de bekendste Vlaamse wi…
Veldrit Otegem 2012Op maandag 9 januari 2012 wordt in Otegem de 44e editie verreden van de Internationale Betafence Cyclocross. Deze wedstr…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Romi, Pixabay

Reageer op het artikel "In Vlaanderen vindt u de mooiste particuliere tuinen"

Infoteur: Martina
Laatste update: 03-02-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Tuinevenementen
Schrijf mee!