InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Architectuur in Londen

Architectuur in Londen

Architectuur in Londen In Londen kan men standaard naar de Big Ben en de Buckingham Palace kijken, maar Londen heeft ook meer te bieden. Naast de klassiekers die op de ansichtkaarten prijken zoals de Big Ben, Buckingham Palace, London Eye, Westminister Palace, London Bridge en the Tower Bridge zijn er ook mooie andere bezienswaardigheden als the Gherkin, London City Hall, Lloyd’s Building en the St. Pancras Station.

Klassieker

Big Ben

The Big Ben is de grote klokkentoren gevestigd aan de rivier Thames. Achter the Big Ben bevinden zich andere bezienswaardigheden als the Palace of Westminister en the Buckingham Palace. The Big Ben werd in het jaar 1858 gemaakt. De 96 meter hoge klokkentoren is vernoemd naar de destijds levende politicus Sir Benjamin Hall, die ook wel Big Ben werd genoemd.

Westminister Palace

In the Palace of Westminister is the House of Parlement, het Britse parlement, gevestigd. Sinds 1870 is het lagerhuis (House of Commons) en het hogerhuis (House of Lords) in het paleis gevestigd. Voorheen was het gebouw inderdaad een koninklijk paleis. Na de brand in 1834 werd het gebouw opnieuw gebouwd, bepaalde delen van het gebouw zijn ouder. Het paleis bevat meer dan 100 trappen 1100 kamers. Naast the Palace ligt de grote kerk Westminister Abbey.

Buckingham Palace
Sinds 1873 is the Buckingham Palace het officiële paleis van het Britse Koningshuis. Voorheen was het gebouw bezit van verschillende eigenaren. Sommige delen van het gebouw zijn meer dan 500 jaar oud. Het gebied waarop het paleis is gevestigd, is bezit geweest van verschillende eigenaren die er gebouwen (huizen) op hebben gebouwd dan wel afgebroken. Een gedeelte van het gebouw is opengesteld voor publieke doeleinden, een ander deel is echter privé gehouden voor de Koningin.

London Bridge

“London Bridge is falling down, falling down. London Bridge is falling down…” De brug is bekend om het kinderliedje, maar stelt eigenlijk weinig voor. De brug overbrugt de rivier de Thames. Hoewel de brug qua naam en locatie terug gaat naar het begin van de jaartelling, staat de huidige brug pas sinds 1972. In het jaar 50 werd de brug door de Romeinen gebouwd, jaren later werd de brug in de brand gestoken door Koning Ethelred II (1014). Daarna is de brug velen malen afgebouwd en gebouwd. In 1968 werd the London Bridge gekocht door een Amerikaanse ondernemer, Robert McCulloch, voor 2,4 miljoen dollar. De burg werd in stukken overgebracht naar Arizona, waar het als de burg over Lake Havasu City diende. Met de 2,4 miljoen dollar werd de nieuwe functionele, maar weinig zeggende, London Bridge gemaakt.

Tower Bridge

Veel interessanter en mooier is the Tower Bridge. Een brug dat even verderop van the London Bridge ligt. Over deze brug rijden tevens auto’s. Tikt men London Bridge in op Google, dan krijgt men foto’s van twee torens met blauwe spaken. Dit is niet the London Bridge, maar the Tower Bridge! Op de klassieke ansichtkaarten staat niet the London Bridge. The Tower Bridge is gemaakt in het jaar 1894 en is 244 meter lang. De torens zijn elk 65 meter lang en kunnen gedraaid worden, zodat het schepen eronder door kunnen varen.

London Eye
Aan de andere van de Thames ligt sinds 1999 the London Eye. The London Eye is een 135 meter hoge rad. Tot 2006 was the London Eye nog de hoogste rad van de wereld, tegenwoordig is het de hoogste rad van Europa. De rad bevat 32 gesloten glazen capsules, elk voor 24 mensen. In de capsule kan men heen en weer lopen. Het duur een half totdat de hele rad is gedraaid.

Architectuur

The Gherkin/ the Swiss Re Tower
Het gebouw heeft zijn naam, the Gherkin, te danken aan zijn ronde lange vorm. Vertaald betekent gherkin augurk. Een minder bekende naam aan het gebouw is the Swiss Re Tower. Swiss Re is een herverzekeringsbedrijf dat het opdracht heeft gegeven om het gebouw te maken zodat Swiss Re een vestiging kan hebben in Londen. Aan 30 St. Mary Axe is dit indrukwekkende gebouw gevestigd. In het ontwerp is duidelijk het kenmerk van Norman Foster te zien: de driehoek vorm komt in het gehele gebouw terug. The Gherkin is opgetrokken uit zwart en wit glas dat elkaar omwisselt. Het gebouw hoort onmisbaar bij Londen. Sinds 2004 prijkt dit 180 meter hoge gebouw op elke foto of film van de scenary Londen.

London City Hall

Naast the Gherkin heeft Norman Foster ook het Londense stadshuis ontworpen, the London City Hall. Een wit glazen half bol gebouw dat aan de rivier Thames is gevestigd. Binnen is het gebouw omgeven door het licht. Via de London Bridge of, iets verder, de Tower Bridge is dit gebouw te bereiken.

The Inside-Out Building/ the Lloyd’s Building

Aan de Lime Street is een opmerkelijk gebouw gevestigd, de inside-out building. Begin jaren tachtig werd het gebouw gemaakt naar het ontwerp van Richard Rogers. Voor die tijd was het gebouw revolutionair: glazen liften aan de buitenkant, trappen aan de buitenkant, waterpijpen die aan de buitenkant lopen. Met zijn hoogte van 88 meter ligt het gebouw tegenwoordig in de schaduw van omringende kantoren. De inside-out building heeft een tweede naam, de Lloyd’s Building vernoemd naar de verzekeraar Lloyds in London die in het gebouw is gevestigd.

St. Pancras Station
St. Pancras Station is groot (internationaal) station gelegen naar King’s Cross. Vanaf het station vertrekken vele nationale treinen naar het oosten, westen en noorden van het land. Daarnaast biedt St. Pancras Station de mogelijkheid om met de Eurostar naar Parijs of Brussel (of verder) te gaan. Het station stamt af van het bouwjaar 1868. Het heeft een Victoriaans-Gotisch ontwerp. Recent werd het station en het gebouw om het station gerenoveerd. Tegenwoordig kan men in het reusachtige gebouw, dat voorheen als hotel diende, wonen. Rond de 1,2 miljoen pond is men kwijt aan een appartement in het St. Pancras Chambers.
© 2009 - 2018 Servanda, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkope hotels LondenGoedkope hotels LondenLonden staat bekend als geliefde bestemming voor een stedentrip. Je kunt al gemakkelijk een goedkope vliegreis vinden. V…
Wat te doen in Londen?Wat te doen in Londen?Wat te doen in Londen? Londen trekt elk jaar weer erg veel toeristen aan. De stad biedt dan ook ontzettend veel beziensw…
Weekendje LondenWeekendje LondenHeerlijk, even een paar daagjes er tussen uit, even tot rust komen. Weg van alle stress en drukte van ons kleine landje.…
Een stedentrip naar LondenLonden is de grootste stad van Europa, er is daarom genoeg te beleven en te zien voor een stedentrip.
De Tower bridge in LondenDe Tower bridge in LondenDe Tower Bridge is een van de bekendste bruggen in Londen. Sinds zijn voltooiing in 1894 hebben duizenden mensen zich ov…

Reageer op het artikel "Architectuur in Londen"

Infoteur: Servanda
Gepubliceerd: 26-01-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!