InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Westfield: Europa's grootste winkelcentrum

Westfield: Europa's grootste winkelcentrum

De kredietcrisis heeft een grote invloed op de wereld, maar in Engeland is de kredietcrisis voelbaar. De januari-uitverkoop is daar drie weken van te voren begonnen (begin december). Verkopers bieden zelfs kortingen van 70%. Om de koopkracht te doen stijgen, heeft de Britse regering de BTW verlaagd naar 15%. Dit is dé periode om je slag te slaan: Engeland is the place to be. Shoppen in Europa’s grootste shopping mall: Westfield (Londen). Met de goedkope Engelse pond is dit het moment om naar Londen te gaan. Naast winkels als MiuMiu en Louis Vuitton zijn er winkels als Replay, Hugo Boss, Uggs en vele andere ruim 200 winkels te vinden in het winkelparadijs. In Westfield huist niet alleen een winkelwalhalla maar ook een cinema en een bibliotheek. Shop till you drop, want relaxen kan erna in de Westfield spa. Een aantrekkelijk aanbod?

Wat is er te doen?

Westfield is een winkelcentrum met meer dan tweehonderd winkels. Om precies te zijn 265 winkels. Het winkelcentrum is maar liefst 43 acre (174 vierkante kilometer). In een hoekje is er voor de rijken onder ons “the Village” gemaakt. Dit stukje omvat veertig exclusieve winkels waaronder Burberry, Prada en Valentino. Westfield is voor ieder wat wils: naast de duurdere winkels kent de shopping mall nog de burgerlijke Mark & Spencer, H&M en Zara. Alsof dat niet genoeg is, heeft Westfield ook een eigen cinema, fitness ruimte en een spa.

De luxe van Westfield kan men zelfs zien aan de dienbladen! Een must-see is de eigenaardige winkel van de Amerikaanse Hollister. Hollister is een soort surfmerk: het verkoopt broeken en vestjes. De winkel ziet er van buiten en binnen uit als een klassiek huisje. Het grote verschil met andere winkels is dat deze winkel van binnen slechts verlicht wordt door schemerlampen of bureaulampen: het is er donker binnen. Men zou zeggen dat de winkel dan niet goed zou verkopen, maar de tegendeel is waar: er staan rijen voor de kassa.

Hoe kom ik er?

Westfield ligt gelegen in de wijk Sheperd’s Bush in Londen. Vlak achter het winkelcentrum ligt de BBC-studio. Met de rode lijn (Central Line) kan men uitstappen bij de haltes Sheperd’s Bush en White City. Met the City Line kan men uitstappen bij de halte Shepherd’s Bush Market. The Hammersmith line (roze lijn) stopt bij de halte Wood lane. Het is ook mogelijk om met de auto naar het winkelcentrum te komen. Westfield biedt 4500 moderne parkeerplaatsen. Boven elke parkeerplaats is een lampje geplaatst. Is het lampje groen, dan is de parkeerplaats vrij. Is het lampje rood, dan is de parkeerplaats bezet.Voor gehandicapten is er een blauwe licht en voor ouders met kinderwagens een oranje licht. Westfield is te bereiken via de snelweg M4, M40 of M25. Parkeren is niet goedkoop: voor een uur is met 2 pond kwijt. Voor 3 uur is men al 5 pond 90 kwijt. Parkeert men 4 tot 7 uur dan is men 11 pond 70 kwijt. Alleen op deze manier kunnen zij de luxe niveau behouden.

Achtergrond

Het project heeft maar liefst 1.7 miljard pond gekost. Het ontwerp is afkomstig van verscheidene architecten. Afhankelijk was Westfield in de handen van de architect Ian Ritchie. De architect werd om de een of ander reden opzij gezet. Richard Rogers en Ricky Burdett werden aangesteld. Een derde architect, Sir Richard MacCormac, werd aangesteld als hoofdarchitect. Het verloop is dus niet over rolletjes gegaan, maar het resultaat mag er wezen. De verwachting is dat het winkelcentrum jaarlijks 25 miljoen consumenten zal aantrekken.

Het winkelcentrum bestaat uit twee verdiepingen. Op de tweede verdieping is er plaats gemaakt voor eetrestaurants. Vanaf de eetgelegenheid kan men met de trap naar boven, naar “the loft” waar meer eetgelegenheid is. Men vind hier niet de reguliere MacDonalds of Burger King, maar meer duurdere restaurants. The Loft is in tegenstelling tot de eetgelegenheid op de tweede verdieping eigen ingericht. Op de tweede verdieping zijn er soort van bars gemaakt waar mensen eten kunnen halen: van taartjes tot Italiaans en Libanees. Op de eerste verdieping (begane grond) zijn om de haverklap kraampjes gevestigd: een haarstylist, een ijsbar, een parfumerie. Naast de mooie architectuur, heeft het winkelcentrum gekozen voor luxe en comfort. De toileten zien er goed schoon uit en is men even moe van al het shoppen dan zijn er genoeg plekken ingeruimd waar men even kan rusten.

Zie voor reismogelijkheden:

Lees meer over de mogelijkheden - vliegen, boten, trein - om naar Engeland te reizen hier.
© 2009 - 2018 Servanda, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.bbc.co.uk/derby/content/images/2007/10/09/westfield_lb_01_460x340.jpg http://www.have-fun-in-the-southwest.com/images/GatewayMallHollister2.gif http://www.propertyweek.com/Pictures/460xAny/n/c/y/Westfield.jpg

Reageer op het artikel "Westfield: Europa's grootste winkelcentrum"

Infoteur: Servanda
Laatste update: 29-12-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!