Hallstatt: pittoresk stadje overspoeld door toeristen

Hallstatt: pittoresk stadje overspoeld door toeristen Vermeld op de Unesco-Werelderfgoedlijst en als inspiratiebron voor filmmakers en architecten, neemt het pittoreske stadje Hallstatt een bijzondere plaats in op de lijst van historisch interessante plekken op de wereld. Ondanks de geïsoleerde ligging van het in Oostenrijk gelegen Hallstatt is het stadje zeer geliefd bij massa's toeristen die een glimp willen opvangen van de unieke bezienswaardigheden die de plaats kenmerken. En dat niet zozeer door goed in elkaar gezette reisgidsen of promotie door het stadsbestuur zelf. Integendeel, juist social media zoals Instagram is verantwoordelijk voor de fysieke aandacht die Hallstatt krijgt, via inbreng van buitenaf. Het is een komen en gaan van toeristen, dagjesmensen en personen met een zeker historisch besef. Wat maakt Hallstatt zo bijzonder?

Kenmerken van het stadje Hallstatt

Oostenrijk is opgedeeld in deelstaten. Hallstatt ligt in de deelstaat Opper-Oostenrijk dat grenst aan Duitsland en Tsjechië. Om precies te zijn in het district (het equivalent van de Nederlandse gemeente) Gmunden. Hallstatt is een relatief kleine gemeente en heeft betrekkelijk weinig inwoners. Anno 2020 wonen er 900 mensen in het pittoreske stadje gelegen tussen de Hallstättersee en de Dachsteinbergen. Hallstatt ligt letterlijk ingeklemd tussen de bergen en het meer. Daardoor was het stadje tot aan 1960 alleen bereikbaar via het water van de Halstättersee. Bijzonder is de Hallstatt-gletsjer. Met de huidige klimaatverandering en de opwarming van de aarde bestaat de kans dat deze gletsjer in 2050 niet meer bestaat. Volgens de Unesco betekent de naam Hallstatt 'zoutafzetting' wat refereert aan de zoutwinning dat aan de basis stond van de welvaart van het stadje tot aan ongeveer de jaren 50 van de 20e eeuw. Hallstatt en haar inwoners dankt in 2020 haar bestaan aan de vele winkeltjes en de horeca die de gemeente rijk is. Het sprookjesachtige Hallstatt met haar honderden jaren oude pastelkleurige huizen is in trek bij veel vakantiegangers. Zo geïsoleerd als het stadje in 1960 nog was, zo enorm toeristisch is zij anno 2020. Op het krankzinnige af.

Hallstattcultuur

Rond 800 à 500 v. Chr. woonde er een omvangrijke Keltische stam in een gebied in Centraal-Europa ten noorden van de Alpen. Deze Hallstattcultuur breidde zich uit over een grondgebied ter grootte van Nederland maar zonder dat er sprake was van een afgebakend grensgebied. De beschaving is genoemd naar Hallstatt omdat in 1734 in de zoutmijn bij Hallstatt een 2.500 jaar oude gemummificeerde mijnwerker werd gevonden en er in de honderd jaar erna systematisch werd gezocht naar graven in het grafveld bij Hallstatt. Omdat er zoveel ontdekkingen werden gedaan ontstond het begrip Hallstattcultuur, om als aparte tijdsperiode in de geschiedenis de vroege ijzertijd aan te duiden. Onderzoekers vonden dankzij de aanleg van het ICE-traject, het treintraject van de Intercity-Express, verspreid over heel Centraal-Europa, veel meer Keltische grafheuvels, grafvelden en nederzettingen en de bijbehorende artefacten uit die periode. In Hallstatt zelf kunnen geïnteresseerden in de Hallstattcultuur, via wandelpaden over de bergen, de archeologische sites bezoeken waar de resten van de cultuur voor het eerst ontdekt werden door de antropoloog Johann Georg Ramsauer.

Museum van Hallstatt bezit Keltische voorwerpen

Prehistorische voorwerpen van de Hallstattcultuur zijn te vinden in het museum van Hallstatt. Gebaseerd op het archeologisch erfgoed met betrekking tot de zoutwinning in het gebied. Centrale elementen zijn de 'Epoch Studio', waar men in de praktijk kunt ervaren hoe het is om werktechnieken te leren die gebruikelijk waren in de Keltische periode tot aan de moderne tijd. Ook het thema 'museumrally' is een vast onderdeel van de tour. Interessant voor vooral studenten die, in groepjes van twee of drie, bepaalde vakgebieden kunnen onderzoeken om daarna hun onderzoeksresultaten te presenteren tijdens de daaropvolgende gezamenlijke museumtour.

Verdere bezienswaardigheden Hallstatt

Het vooral bij Aziatische toeristen populaire stadje Hallstatt heeft een aantal unieke bezienswaardigheden die de plaats interessant maken voor mensen met verschillende interesses en achtergronden.

Kerkhof en knekelhuis

Licht voortbordurend op de vroegere grafkamers uit de Keltische periode is er het kerkhof van Hallstatt. Gedeeltelijk uitgehakt uit een rotswand omdat er door de ligging van Hallstatt gewoonweg geen ruimte was om de doden te begraven. Omdat er niet veel ruimte is om alle overledenen te ruste te leggen op het kerkhof, worden de langer geleden doden terug ontgraven. De opgegraven restanten van de vroegere inwoners van Hallstatt verhuizen daarna naar het knekelhuis. Het bijzondere aan dit knekelhuis is dat de resten van de gestorvenen, achter tralies, worden tentoongesteld aan het publiek, inwoners en andere geïnteresseerden.

Waterval in pittoresk Hallstatt

Een bezoek waard, en ook niet te missen, is de waterval in Hallstatt. Vanuit de bergen stroomt deze waterval door het centrum van het stadje. Prachtig om vanaf het terras of de hotelkamer te kunnen genieten van het uitzicht op dit natuurfenomeen.

Kabelbaan Obertraun

In het nabijgelegen Obertraun kan men met een kabelbaan naar de top van de berg Hoher Krippenstein. Tijdens helder weer is daar vanaf een hoogte van 2.100 meter Hallstatt in volle glorie te aanschouwen. Het stadje ziet er vanaf dat oogpunt adembenemend uit. Er moet wel op de veiligheid worden gelet aangezien men op dat punt boven een afgrond van 400 meter diepte staat. De avontuurlijk ingestelde toerist zal hier in ieder geval plezier aan beleven. Mensen met hoogtevrees hebben hieraan een uitdaging.

Zoutmijn van Hallstatt

De zoutmijn leverde de vroegere Keltische bewoners van het gebied waar Hallstatt toe behoort veel rijkdom, wat te zien was aan de schatten die met de doden van toen werden meebegraven. Heden ten dage kunnen toeristen en andere geïnteresseerden ervaren hoe het leven in de zoutmijnen toen was. Onder begeleiding van een gids gaat men, gekleed in een overall, de zoutmijn in waar in diverse talen de geheimen van de zoutwinning van toen uit de doeken wordt gedaan. Bijzonder zijn de lange glijbanen, een innovatieve uitvinding van de vroegere mijnwerkers, die zich op deze manier ondergronds tussen de verschillende zoutvlakten verplaatsten. Anno 2020 kan men via een bij de glijbaan geplaatste snelheidsmeter zien hoe snel men van de glijbaan glijdt.

Hallstatt in spiegelbeeld nagebouwd in China

In de Chinese provincie Guangdong is in 2012 een pretpark geopend waar een kopie van Hallstatt is nagebouwd. Volledig in spiegelbeeld werd het stadje gereconstrueerd tot in de kleinste details aan toe, met uitzondering van het heersende klimaat natuurlijk. Sneeuw zul je er niet vinden dankzij het subtropische klimaat in dit deel van China. De naam van het gekloonde stadje is Hallstatt See. Het project kostte de Chinezen maar liefst 940 miljoen dollar. De jaren voor 2012 werd er in diverse media al gesproken over 'architectuurspionnen' die in Hallstatt actief waren om fysieke gegevens te verzamelen van het stadje.

Arendelle uit film Frozen mogelijk gebaseerd op Hallstatt

Filmmaatschappij Disney, bekend van de vele familiefilms en bijvoorbeeld het weekblad Donald Duck, heeft zich voor de animatiefilm 'Frozen' uit 2013 schijnbaar laten inspireren door Hallstatt. Het Oostenrijkse stadje stond model voor de fictieve stad Arendelle waar het sprookje zich afspeelt.

Hallstatt zeer in trek bij toeristen dankzij Instagram

Dankzij het succes van het nagebouwde stadje Hallstatt See in China en de film 'Frozen' werd Hallstatt via Instagram enorm populair. Veel foto's, 500.000 in totaal, worden anno 2020 via het socialmedia-kanaal verspreid door liefhebbers van enerzijds de film en anderzijds de nagebouwde locatie. Hallstatt stond plots op de kaart en werd zo een zeer populaire vakantiebestemming. Massa's toeristen overspoelen anno 2020 het stadje om met eigen ogen de sprookjesachtige schoonheid van Hallstatt te ervaren. Hallstatt wordt met wel 10.000 toeristen per dag bezocht. Een bizar aantal wanneer je je beseft dat het dorp maar 900 inwoners heeft. Ondanks dat de horeca, hotels en winkels floreren bij deze aantallen voornamelijk Aziatische toeristen, slaat de burgemeester van Hallstatt alarm omdat hij bang is dat het stadje uiteindelijk in de vernieling wordt geholpen. Veel inwoners zijn het met de burgemeester eens. De rust is weg. Er zijn bijvoorbeeld zelfs Chinese toeristen bij iemand in de slaapkamer aangetroffen, ook wordt er bij bewoners aangebeld of er gebruik gemaakt kan worden van het toilet. Drones stijgen op om vanuit de lucht foto's te maken. Hallstatt wordt door sommige toeristen serieus als een themapark gezien. De burgemeester van Hallstatt roept dagjesmensen dan ook op om 'alsjeblieft weg te blijven'.
© 2020 Writeright, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vanuit Cusco met de bus naar Copacabana (Bolivia)De meest populaire toeristische stad in Peru is Cusco. Vanuit Cusco is ook het Titicaca meer te bezoeken, dit kan door e…
Ommen, Overijssel: Geschiedenis, gebouwen en toerismeOmmen, Overijssel: Geschiedenis, gebouwen en toerismeOmmen is een stadje en gemeente in de provincie Overijssel. In de zomermaanden trekt Ommen duizenden toeristen die er hu…
De mooiste stranden rond PortoDe mooiste stranden rond PortoIn het noorden van Portugal rond Porto, de tweede stad van Lissabon, ligt de Costa Verde (Groene Kust). Hier vind je pra…
Livingstone, slaperig Zambiaans stadjeLivingstone is een stadje vernoemd naar de beroemde ontdekkingsreiziger en ligt dichtbij de Victoria waterval. De meest…

Bezienswaardigheden en tips voor activiteiten in PraagBezienswaardigheden en tips voor activiteiten in PraagPraag is de hoofdstad van Tsjechië en wordt ook wel de gouden stad genoemd vanwege de sfeer en indrukwekkende gebouwen.…
Gevangenis Iwahig Filipijnen: geen muren, geen ontsnappingenGevangenis Iwahig Filipijnen: geen muren, geen ontsnappingenWanneer je aan het woord gevangenis denkt komt er een beeld in je op van een zwaarbewaakte vesting met een dubbele poort…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Vined, Pixabay
  • https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hallstatt
  • http://www.museum-hallstatt.at/
  • http://www.vakantie-in-oostenrijk.com/nl/tauplitz/hallstatt-en-de-zoutmijnen
  • https://www.volkskrant.nl/economie/gekloond-oostenrijks-dorp-officieel-geopend-in-china~bce48b28/
  • https://bergwijzer.nl/nieuws/china-kloont-oostenrijks-bergdorp-hallstatt
  • https://www.glamour.nl/fun/reizen/a30452929/frozen-arendelle-dorp-oostenrijk-hallstatt/
  • https://www.cnn.com/travel/article/overtourism-frozen-hallstatt-austria/index.html
  • https://www.gelderlander.nl/buitenland/instagram-gekte-drijft-disneydorpje-tot-waanzin-blijf-alsjeblieft-weg~a6f6f0ca/

Reageer op het artikel "Hallstatt: pittoresk stadje overspoeld door toeristen"

Infoteur: Writeright
Laatste update: Januari 2020
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!