InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Polopos, Spaans bergdorpje met uitzicht op zee

Polopos, Spaans bergdorpje met uitzicht op zee

Polopos, Spaans bergdorpje met uitzicht op zee Er zijn van die kleine plaatsen met een bepaalde charme die alleen maar in het buitenland voorkomen. Een charme die wordt bepaald door de ligging, omgeving en geschiedenis van de plaats. Maar het is subjectief, een buitenlander zal hetzelfde beweren over de talloze pittoreske stadjes in ons land. In ieder geval is Polopos zo'n typisch Spaans plaatsje dat je helemaal onderdompelt in heerlijke rust en je de hectiek van het dagelijks leven even helemaal doet vergeten. Geen massatoerisme en ander commercieël vertier. Althans, voorlopig. Polopos staat anno 2019 bij de Nederlanders op de kaart vanwege een televisieprogramma bij RTL 4. Mogelijk dat Polopos in de toekomst dus kan rekenen op meer Nederlandse toeristen.

Polopos algemeen

Polopos is een bergdorpje op een hoogte van 800 meter. Het ligt op ongeveer 7 kilometer van de Middellandse Zee zodat er genoten kan worden van een prachtig uitzicht op deze binnenzee. Polopos is gelegen in Andalusië aan de Costa Tropical dat voorheen weer een onderdeel was van de Costa del Sol. Gedurende het hele jaar heerst er een uiterst mild klimaat met een gemiddelde jaartemperatuur van ongeveer 20 graden Celsius. In de buurt van Polopos worden er daarom tropische vruchten gekweekt zoals de mango, banaan, avocado en papaja. Er valt minder regen dan in de omliggende streken vanwege de grotere afstand tot de Atlantische Oceaan en door de beschutting van bergketens die de streek omringen. Sommige gebieden rondom Polopos doen woestijnachtig aan en zijn te vergelijken met de altijd zonnige Amerikaanse staat Arizona.

Bron: Onbekend, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Onbekend, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

2019: inwonertal van 60

Polopos ligt enigszins in de buurt van de grote steden Granada en Málaga, maar toch nog op respectievelijk 100 en 150 kilometer. De gemeente waar Polopos toe behoort heeft nog zes andere dorpen binnen de grenzen. Polopos was ooit het grootste dorp met 2.000 inwoners. Anno 2019 heeft het bergdorpje nog maar 60 inwoners, waarvan verreweg het meesten volwassenen zijn. Opmerkelijk is het feit dat Polopos geen winkels heeft, maar afhankelijk is van het equivalent van een SRV-wagen. Verder zijn er ondanks het lage inwonertal twee cafés te vinden in Polopos. Geregeld worden er ter ere van zogenaamde patroonheiligen festivals gegeven en wordt er gefeest.

Overnachtingsmogelijkheden Polopos

Volgens de website van Trivago is er anno 2019 in het centrum van Polopos een hotel/pension te vinden genaamd Posada La Primera Sonrisa, met ruim uitzicht op zee en te boeken tegen een schappelijke prijs. Het hotel biedt rookvrije kamers, een restaurant met bar en lounge, met ontbijt, een luchthavenshuttle, terras en een dagelijkse schoonmaakservice. Er is gratis WiFi en het is huisdiervriendelijk. Een andere plek om te overnachten is Casa Pimienta, een soort bed and breakfast. Gratis WiFi, een tuin, barbecuefaciliteiten, een patio en uitzicht op zee zijn kenmerkend voor deze locatie. Ook hier zijn huisdieren toegestaan.

Historische bouwwerken

In Polopos zijn enkele historische gebouwen te vinden die karakteristiek zijn voor de plaats. Honrabeque de Castillo de Baños is een vestingwerk uit de 16e eeuw en gerestaureerd in de 18e eeuw. De Torre de Cautor, een bouwwerk in de vorm van een kokervormige toren is van origine mogelijk Arabisch en is in de 16e eeuw gerestaureerd. Verder zijn er een aantal kerken te vinden waarvan er een oorspronkelijk een moskee was.

Gastronomie Polopos

Het eten en drinken in Polopos is gevarieerd en karakteristiek voor de streek. Typisch zijn schotels met gefrituurde vis of een stoofpotje van vis. Een heerlijke steak in marinade en varkensreepjes voor de vleeseter. Brood van vijgen, zwarte pudding en donuts maken de culinaire reis af.

In 2019 decor van televisieprogramma RTL 4

Anno 2019 kampt Polopos met een grote leegloop. De afgelopen jaren zijn er steeds meer inwoners vertrokken en de burgemeester wil voorkomen dat Polopos verandert in een spookstadje. In navolging van het RTL 4-programma Het Italiaanse dorp: Ollolai heeft burgemeester Matías Gonzaléz Braos zich opgegeven om Polopos weer een toekomst te bieden. In het programma van RTL 4 genaamd Het Spaanse Dorp: Polopos mogen tien koppels uit Nederland zichzelf, hun vestigingsideeën en ondernemingsplannen presenteren aan de Dorpsraad. De koppels moeten hun best doen om Polopos weer op de kaart te zetten. Via wekelijkse opdrachten kunnen de koppels Polopos onder de aandacht brengen. Uiteindelijk zal er na een aantal rondes een koppel worden gekozen dat voldoende is geïntegreerd en welke een goede bijdrage levert aan de lokale samenleving. Zij krijgen het ereburgerschap en winnen 20.000 euro.
© 2019 Writeright, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Temptation Island 2017: het spel en de koppelsTemptation Island 2017: het spel en de koppelsTemptaton Island is een serie waarin vier koppels in een luxeoord gescheiden worden en bij tien begeerlijke vrijgezellen…
Spaanse taalcursus, waarom Spaans leren?Spaans is een wereldtaal en een internationale taal. De Spaanse taal is zelfs een officiële taal van de Verenigde Naties…
Wandelen in het Teno gebergte van TenerifeWandelen in het Teno gebergte van TenerifeIn het westen, noordwesten van Tenerife tot aan het schiereiland Punta de Teno ligt het Teno gebergte. Met zijn (geschat…
Spaans: Culinaire woordenlijst  DrankenSpaans: Culinaire woordenlijst DrankenBent u in Spanje of in een Spaans sprekend land op vakantie en u wilt graag iets te drinken bestellen in het Spaans? Lee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Husky, Wikimedia Commons (CC BY-4.0)
  • https://www.telegraaf.nl/entertainment/1251409965/vervolg-het-italiaanse-dorp-in-spaanse-polopos
  • https://www.rtlboulevard.nl/entertainment/tv/artikel/4744056/vervolg-het-italiaanse-dorp-vindt-plaats-het-spaanse-polopos
  • https://www.broadcastmagazine.nl/in-productie/realityprogrammma-het-spaanse-dorp-polopos-bij-rtl-4/
  • http://www.andalucia.com/province/granada/polopos/home.htm
  • Afbeelding bron 1: Onbekend, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Polopos, Spaans bergdorpje met uitzicht op zee"

Infoteur: Writeright
Gepubliceerd: 24-06-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!