Langste plaatsnaam Europa: Llanfairpwllgwyngyllgoger…

Langste plaatsnaam Europa: Llanfairpwllgwyngyllgoger… Wanneer je toevallig eens op bezoek bent in Wales, en dan met name op het eiland Anglesey, dan moet je het plaatsje Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch eens aandoen. Deze plaats met ongeveer 3.100 inwoners heeft de langste naam van Europa en de derde langste naam ter wereld. Het is een toeristenplaats omdat veel mensen graag op de foto willen op het treinstation met op de achtergrond de ellenlange naam van de plaats. Het paspoort laten afstempelen in het bezoekerscentrum behoort ook tot de favoriete bezigheden van toeristen. Soms wordt de naam ook gespeld met een extra Griekse 'y' in de naam vóór de 'llll': Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwyllllantysiliogogogoch. In het dagelijkse leven wordt de naam vaak afgekort tot Llanfair PG of Llanfairpwll. Zo is er genoeg onderscheid tussen andere plaatsen die met 'Llanfair' beginnen.
Treinstation Llanfair PG / Bron: G1MFG at English Wikipedia, Wikimedia Commons (CC0)Treinstation Llanfair PG / Bron: G1MFG at English Wikipedia, Wikimedia Commons (CC0)

Herkomst en betekenis van de naam

Het lijkt net alsof de naam een willekeurige verzameling letters is, ontsproten aan het brein van een excentrieke kunstenaar. Maar de taal die in dit gedeelte van het Verenigd Koninkrijk het meest wordt gesproken is het Welsh, waar de naam betrekking op heeft. Het betekent letterlijk 'Parochie van de Heilige Maria in het dal van de witte hazelaar bij de snelle maalstroom en de parochie van de Heilige Tysilio bij de rode grot'.

Al sinds 1860 is de naam Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch in zwang. De plaatselijke raadsleden hadden bedacht dat de langste naam van het land voor het treinstation een goede promotie zou zijn. En dat bleek een goede beslissing te zijn gezien de bezoekersaantallen. De plaats zelf bestaat al veel langer en had oorspronkelijk de naam Llanfair Pwllgwyngyll.

Geschiedenis van Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch

Het gebied van het eiland Anglesey, waar de langnamige plaats op ligt, kent een rijke historie. De Romeinen hadden onder het bewind van Gaius Suetonius Paulinus het gebied in handen. Dat bleef zo totdat Romeins Brittannië ophield te bestaan. Daarna werd in de 5e eeuw het land in bezit genomen voor het koninkrijk Gwynedd dat bestond tot 1216. In die tijd werd Anglesey regelmatig aangevallen door de Vikingen en de Saksen. Daarna kwam het in de 13e eeuw in handen van Engeland onder koning Eduard I. Dat duurde tot 1283 toen Anglesey onder de 'Statute of Rhuddlan', de statuten van Wales viel.

Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch bleef al die tijd een kleine plaats met een inwonertal van 80 - 385 in de periode 1563 tot 1801. In de 19e eeuw is het dorp in handen geweest van enkele niet nader bekende personen. Het is nooit echt veel groter geworden.

Uitspraak van de naam

Het Welsh is een taal op zich en niet de gemakkelijkste. Letterlijk is de uitspraak van de plaatsnaam als volgt:
Chlen·vajr poechl·ĝwing·ĝichl ĝoo·ĝer·rich·win·drob·boechl chlen·də·sil·lie·oo ĝo·ĝo·ĝoch

Als je toch al in Wales bent …

De plaats is vanaf het vasteland van Wales te bereiken via de brug Menai Suspension Bridge die over de smalle Zeestraat Menai Strait loopt. In het oog springend is de vuurtoren 'The Marquess of Anglesey's Column'. Deze is 27 meter hoog en biedt een uitstekend uitzicht over Anglesey. Aangekomen in het plaatsje kun je naast overnachten in een paar pensions en dineren bij wat eetgelegenheden de omgeving verkennen. Verder is er in Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch niet veel te doen voor avonturiers of nachtbrakers. Het is puur en alleen de naam die toeristen trekt, maar aangezien de wijde omgeving uitnodigend is, is het interessant om er toch eens een kijkje te nemen.
© 2019 Writeright, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Langste plaatsnaam Europa: Llanfairpwllgwyngyllgoger…"

Infoteur: Writeright
Gepubliceerd: 07-02-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!