InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > El Caminito del Rey: spannend wandelpad in Andalusië

El Caminito del Rey: spannend wandelpad in Andalusië

El Caminito del Rey: spannend wandelpad in Andalusië El Caminito del Rey is een zeer spectaculair wandelpad gelegen in Andalusië. Vertaald naar het Nederlands betekent dit: het pad van de koning. Als je de wandeling wilt maken is het belangrijk om geen last van hoogtevrees te hebben, want het pad is gelegen op grote hoogte. Het ligt tegen de rotsen, bevestigd met metalen balken. Om de wandeling te kunnen maken heb je toegangskaarten nodig die je ruim op tijd moet bestellen. Direct vanaf de opening in maart 2015 is het een veel bezochte toeristische attractie.

Ligging van El Caminito del Rey

El Caminito del Rey is een wandelpad dat gelegen is bij de kloof met de mooie naam: El Gargante del Chorro. De naam van het hele natuurgebied is: El Paraje Natural Desfiladero de los Gaitanes. Historisch gezien een zeer interessant gebied. Globaal ligt het natuurpark tussen de plaatsen Ardales, Alora en Antequera. Veel mensen maken de tocht als een georganiseerde excursie vanuit Malaga. Wie met de auto wil gaan kan vanuit het zuiden rijden via het plaatsje El Chorro en vanaf het noorden langs de stuwmeren van de rivier Guadalhorce.

Ontstaan van El Caminito del Rey

El Caminito del Rey is eigenlijk al heel oud. Al in de prehistorie waren hier nederzettingen in de omgeving van de rivieren. Later kwamen ook de Romeinen en er is altijd wel een vorm van bewoning geweest in het gebied. Toen er tussen 1850 en 1860 een spoorlijn werd aangelegd van Cordoba naar Malaga moesten er materialen vervoerd worden. Daarom werd er een stuk van het pad aangelegd tegen de bergwand. Het bestond uit cement en zand en was met stalen balken bevestigd aan de bergwand. Belangrijke Spaanse families zoals Loring en Larios financierden de eerste aanleg van de spoorlijn en zij kwamen op het idee om gebruik te maken van het water en een elektriciteitscentrale te bouwen.

Elektriciteit

Zo ontstond in 1903 La Sociedad Hidroeléctrico del Chorro. De centrale zou elektriciteit geven aan de hele provincie Malaga. Er werden twee fabrieken gebouwd en dit gaf werkgelegenheid aan de bevolking in de omgeving. Het pad werd dan ook vanaf die tijd veelvuldig gebruikt, zelfs door kinderen die naar school gingen. In 1907 werd het grootste gedeelte verwoest door hevige regenval. Er werd opnieuw gestart en er werd een stuwdam aangelegd. Koning Alphonso Vlll bezocht het pad in 1920 ter gelegenheid van de opening van La Dividisión Hydraulica del Sur de España. Tijdens de burgeroorlog werd er niet uitgebreid omdat er ook op andere plaatsen nieuwe mogelijkheden ontstonden om elektriciteit op te wekken. Het pad dat eerst functioneel was geweest voor de industrie werd steeds minder gebruikt en met de uitbreiding van het toerisme kreeg het gebied een nieuwe functie.

Pad vóór restauratiePad vóór restauratie
Bergbeklimmers
Maar het pad raakte in verval en werd een geliefd oord voor bergbeklimmers die zich hier vermaakten. Er gebeurden diverse ongelukken omdat er ook waaghalzen waren die het pad wilden lopen. Daarom werd er in 2000 zowel aan het begin als aan het eind een aantal planken verwijderd zodat het pad onbegaanbaar werd. Maar ondanks het verbod en de vastgestelde boetes bleven bergbeklimmers de kloof bezoeken. In 2010 overleed hierbij nog een Zwitser. In 2006 besloot de overheid om het hele pad te gaan restaureren en opnieuw toegankelijk te maken voor het publiek. Er werd gestart in 2014 met de aanleg van een nieuw pad vlak boven het oude pad. De opening vond plaats op 28 maart 2015.
Oude en nieuwe pad boven elkaarOude en nieuwe pad boven elkaar

Het Pad van de koning is een toeristische attractie

Vanaf de opening werd El Caminito al snel een toeristische trekpleister voor mensen uit Spanje en toeristen uit andere landen. El Caminito is in totaal ongeveer 7,7 km lang, waarbij je het eerste en laatste stuk loopt over bergachtig terrein. Het echte pad langs en over de kloof is ongeveer 3,5 km lang. Het wordt wel het gevaarlijkste wandelpad ter wereld genoemd. Door de aanleg van het nieuwe en veilige pad is dit wel een erg zware beoordeling. Het pad is voor iedereen die goed ter been is wel te lopen.

Moeilijkheidsgraad van de spectaculaire wandeling

Wie de foto's bekijkt zal verbaasd zijn en denken dat het pad heel moeilijk te lopen is. Dit is niet het geval, echter er dient wel te worden opgemerkt dat je geen last van hoogtevrees moet hebben. Als je eenmaal op weg bent kun je niet meer terug. Aan het begin, bij de ingang, worden helmen verstrekt. Dit is om veiligheidsredenen want er kunnen stenen vallen van de rotsen. De kliffen zijn tot wel 400 meter hoog en het pad ligt op ongeveer 100 meter hoogte. Het huidige pad bestaat uit houten planken die vlak boven het oude pad zijn gelegd. De planken zijn verankerd met stalen balken. Soms is de kloof maar enkele meters breed. Je hebt een fantastisch uitzicht over de woeste bergen en de rivier beneden je. Hoog in de lucht zie je de gieren vliegen. Er zijn hier steenbokken en veel roofvogels die je met wat geluk kunt bewonderen.

HangbrugHangbrug

Glazen plaat en hangbrug

Halverwege het pad heeft men een glazen plaat gelegd waar je over kunt lopen en dan kijk je in de duizelingwekkende diepte beneden je. Bijna aan het eind gekomen wandel je over een hangbrug die de twee bergen tegenover elkaar verbindt. Dit is het meest spectaculaire gedeelte. De hangbrug is wel stevig maar het blijft een brug die een beetje beweegt als je er overheen loopt. Het is daarom ook te begrijpen dat El Caminito gesloten wordt als er te veel wind staat. Na de brug wordt het pad nog smaller en loop je via trapjes een stuk naar beneden. Op diverse plaatsen hangen camera's die de mensen in de gaten houden. Ook lopen er speciale gidsen rond. Aan het begin ga je met groepjes mensen tegelijk wandelen maar het verspreidt zich al snel. Neem vooral de tijd om stil te staan en de schoonheid te bewonderen en reken voor de gehele tocht ongeveer drie uur.

De trein

De treinverbinding tussen Malaga en Cordoba is gemoderniseerd en het is een leuk gezicht om van bovenaf de trein beneden je te zien rijden aan de overzijde van de kloof. De trein gaat op diverse plaatsen een tunnel in die gemaakt is in de rotsen.

Regels bij het betreden

Er is een aantal regels waarmee je rekening moet houden, zoals:
  • Huisdieren zijn niet toegestaan
  • Je mag geen paraplu of wandelstok meenemen
  • Je mag geen fotostatief gebruiken
  • Langs het pad zijn geen voorzieningen zoals toiletten etc.
  • Kinderen mogen alleen mee onder begeleiding en moeten tenminste 8 jaar oud zijn
  • Niet vergeten water en iets te eten mee te nemen
  • Paspoort of identiteitskaart meenemen
  • Toegangskaart meenemen
  • Stevig schoeisel dragen

Kloof is diep en smalKloof is diep en smal

Toegangskaarten bestellen

Het is noodzakelijk om tijdig kaarten te bestellen. Omdat de belangstelling erg groot is zijn toegangskaarten maanden van tevoren al uitverkocht. Er zijn mensen die het prettig vinden om met een groep en gids te wandelen, maar men kan ook individueel zonder gids lopen. Ook het tijdstip waarop je wilt gaan lopen kun je zelf kiezen. Vooral in de hete zomermaanden is het van belang om een tijdstip te kiezen vroeg in de morgen of laat in de middag, omdat het in de kloof erg warm kan worden. Houd er rekening mee dat op maandag El Caminito gesloten is.

De toegangskaarten zijn te bestellen bij Travelnatura. Er mogen in totaal 1100 mensen per dag lopen. Als je toegangskaarten hebt gekocht en het pad wordt om veiligheidsredenen bij slechte weersomstandigheden gesloten, dan bestaat de mogelijkheid om deze in te ruilen zodat je op een later tijdstip kunt gaan lopen. Er wordt echter geen geld teruggegeven.

Toegang tot de ingang

Vanaf de parkeerplaatsen noord en zuid rijden er shuttlebussen naar de ingang. Vanaf de eindhalte loop je via een kleine tunnel naar de ingang, maar je kunt ook over de berg lopen. Hierbij heb je een mooi uitzicht over het stuwmeer. De ingang ligt aan het restaurant El Mirador. Men loopt in één richting zodat je na de wandeling weer vanzelf bij de shuttlebus of het parkeerterrein eindigt. Het parkeerterrein is niet erg groot en ruim, dus je kunt het beste al in het begin een plaats zoeken voor de auto.
© 2018 Celientje1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Camino del Rey na restauratie weer opengesteldCamino del Rey na restauratie weer opengesteldCamino del Rey, ook wel Het Koningspad geheten, is begin vorige eeuw aangelegd tegen de bergwanden van de El Chorro-kloo…
Hoofdstad van Argentinië: Buenos AiresDe hoofdstad van Argentinië is Buenos Aires. Buenos Aires is een echte wereldstad en een van de meest levendigste van Zu…
Vuelta 2015 - rittenschema en parcoursVuelta 2015 - rittenschema en parcoursDe 70e editie van de Vuelta Ciclista a Espana wordt verreden van zaterdag 22 augustus tot en met zondag 13 september 201…
Carlos Gardel, de Koning van de tangoCarlos Gardel, de Koning van de tangoCarlos Gardel (1890-1935) wordt ook wel de Koning van de Tango genoemd, omdat hij een zeer grote rol heeft gespeeld bij…
Feestdagen en evenementen in AndalusiëReligieuze of wereldwijde feesten, in Andalusië maakt het niet uit wat voor feest het is. De beroemdste feesten van Anda…
Bronnen en referenties
  • http://www.caminitodelrey.info/en/4916/history
  • http://www.caminitodelrey.info/es/#2

Reageer op het artikel "El Caminito del Rey: spannend wandelpad in Andalusië"

Infoteur: Celientje1
Gepubliceerd: 23-10-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!