InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Bezienswaardigheden in Zichron Yaakov (Israël) – wijnstad

Bezienswaardigheden in Zichron Yaakov (Israël) – wijnstad

Bezienswaardigheden in Zichron Yaakov (Israël) – wijnstad Zichron Yaakov ligt op de berg Karmel in het noorden van Israël. De stad werd in 1882 door honderd Joods Roemeense pioniers als oorspronkelijk dorp gesticht en kreeg in 1883 financiële hulp van Baron Edmond James de Rothschild. Anno 2018 is Zichron Yaakov een grote toeristische trekpleister met een prachtig uitzicht op de Middellandse Zee. De stad telt anno 2017 bijna 23.000 inwoners. De stad staat bekend om de Carmel Winery vanwege de aanwezigheid van de beste wijngaarden van Israël. De hoofdstraat van Zichron, die bekend staat als Midrahov, is een voetgangersgebied met cafés en artistieke boetiekjes. Omdat het de oorspronkelijke straat van de nederzetting is, zijn veel van de huizen van grote historische waarde en getuigen ze het verhaal van velen.
Bron: Ynhockey, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Ynhockey, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Ligging van Zichron Yaakov

Zichron Ya'akov (Hebreeuws: זִכְרוֹן יַעֲקֹב, letterlijk. 'Jakobs Gedachtenis') is een stad in Israël, 35 kilometer ten zuiden van Haifa en maakt deel uit van de District van Haifa. Het ligt aan de zuidkant van de bergketen van de Carmel met een prachtig uitzicht op de Middellandse Zee, vlakbij de kustweg (snelweg 2).

Geschiedenis van Zichron Yaakov

Baron de Rothschild

In 1882 stichtten leden van de Zionistische Hovevei Zion-beweging uit Roemenië een moshava (dorp) op een stuk land dat was gekocht van het Arabische dorp Zemarin. Vanwege ziekte en honger konden de Roemeense Joden het dorp niet opbouwen. In 1883 kregen ze echter financiële hulp van de steenrijke Baron de Rothschild. Deze vernoemde de moshava naar zijn vader. Er werden een wijnmakerij, een ziekenhuis, een agrarische school en een paar openbare gebouwen gebouwd.

Wijnmakerij

In 1902 werd in Zichron Yaakov een eerste poging ondernomen om een overkoepelende organisatie voor Joodse nederzettingen op te richten. In datzelfde jaar werd in de moshava de Joodse Leraren Federatie opgericht. Na verloop van tijd kwam de wijnmakerij in handen van de boeren van Zichron Yaakov die gingen samenwerken met de wijnmakerij uit Rishon LeZion.

Nili-spionnenring

Zichron Yaakov werd ook beroemd door de Nili-spionnenring die voor de Britten Ottomaanse posities in Palestina bespioneerde. De ring werd opgericht door Sarah Aaronsohn, samen met haar broers. Toen de ring werd ontmaskerd werd ze opgepakt en gemarteld. Ze mocht echter even naar huis om schone kleren te halen. Toen pleegde ze zelfmoord met een pistool dat ze in de badkamer had verstopt.

Bloeiende stad

Vanaf 1921 kwamen nieuwe Joodse immigranten uit Jemen naar het dorp. Na de Zesdaagse Oorlog van 1967 kwamen Joodse immigranten uit Noord-Afrika en de Sovjet Unie in het dorp wonen. Het dorp groeide langzaam uit tot een bloeiende stad met een diverse bevolking.

Bron: Bernard Edelstein, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Bernard Edelstein, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Wijngaarden

Dankzij de voortreffelijke wijngaarden rond de stad werd wijn de belangrijkste landbouwsector van Zichron Yaakov. De Carmel Mizrachi wijnkelder is een belangrijke toeristische attractie. Het maakt onderdeel uit van de Carmel Winery, de historische wijnmakerij van Israël. Het werd in 1882 opgericht door Baron Edmond de Rothschild, eigenaar van Chateau Lafite in Bordeaux. Carmel bezit de twee grootste wijnmakerijen in Israël, in Rishon LeZion, ten zuiden van Tel Aviv en in Zichron Yaakov. Elk heeft diepe ondergrondse kelders gebouwd door Rothschild in de 19e eeuw. Carmel heeft ook twee kleine, ultramoderne wijnmakerijen in de buurt van de belangrijkste wijngaarden, om kleine hoeveelheden ambachtelijke wijnen te produceren. Dit zijn Kayoumi Winery, gelegen in Boven Galilea, en Yatir Winery, in het noordoosten van Negev. Het verhaal van Carmel vertegenwoordigt het verhaal van Israël, en de recente ontwikkelingen van de wijnen van Carmel symboliseren de revolutie van de Israëlische wijn in de afgelopen jaren.

Ligging Zichron Yaakov

Legenda
A. Zichron Yaakov

Bezienswaardigheden in Zichron Yaakov

De volgende bezienswaardigheden zijn in Zichron Yaakov te bezoeken:

Dichtbijgelegen parken/bossen

  • Ramat Hanadiv-tuinen
  • Sharon Forest National Park
  • Caesarea Maritima
  • Caesarea National Park
  • Mount Carmel National Park

Ramat Hanadiv-tuinen
De herdenkingstuinen voor de baron Edmond de Rothschild. Dit grote landgoed ligt op een berghelling op de berg Karmel en de formele tuinen in het centrum zijn adembenemend. Met een koel briesje dat uitmondt in de Middellandse Zee en een geweldig uitzicht, zijn deze prachtige tuinen enkele van de beste van Israël. Een bezoekerscentrum hier is een architectonisch baanbrekende structuur die het verhaal van Ramat HaNadiv vertelt en er is een geweldig café op het terrein. En het beste van alles is misschien dat, omdat het een eigendom is van de Rothschild-familie, toegang tot de site gratis is.

Sites over moderne historie

  • Yad Lameyasdim (Oprichtersmonument)
  • Ohel Ya'akov Synagoge
  • Benjamin's Pool

Musea

  • Beit Aaronson-Nili Museum: Het museum werd voor het eerst geopend in 1956 en was een van de eerste musea in Israël. Het werd gerenoveerd en heropend in 1998. Het herbergt authentieke documenten en onthult het verhaal van Israëls eerste ondergrondse organisatie.
  • First Aliya Museum: vertelt het fascinerende verhaal van de pioniers uit Europa die deze stad meer dan honderd jaar geleden hebben opgericht.

Festivals

  • Zichron Yaakov Festival
  • Wine & Plenty

Wine & Plenty
Een regionaal wijnfestival dat wordt gehouden in de Memorial Gardens van Ramat Hanadiv (grenzend aan Zichron Yaakov). Dit boetiekfestival belooft bezoekers een sprankelende culturele en culinaire ervaring en een unieke gelegenheid om lokale wijnboeren, eigenaars van wijngaarden en boeren te ontmoeten. Het festival bevestigt de reputatie van het gebied als een parel van 'wijntoerisme', het land van hoogwaardige landbouwproducten en een model voor regionale economische samenwerking. Het evenement is een samensmelting van dialoog en partnerschap tussen de ingezetenen en gemeenschappen, inclusief boeren, druiventelers, wijnmakerijen en levensgenietende fabrikanten. Het wijnfestival completeert de cirkel die de nalatenschap van Baron Rothschild verbindt met de plaatsen waar hij de basis legde voor de moderne wijnindustrie van Israël. Tientallen wijnhuizen - van Hanadiv Valley, Mt. Carmel en Emek Hefer - zijn vertegenwoordigd op het festival, samen met producenten van fijne olijfolie en andere culinaire hoogstandjes. Er is ook een scala aan kunstenaars en ambachtslieden die hun waren tentoonstellen: handgemaakte keramiek, juwelen, schilderijen en meer.

Attracties

  • Carmel Winery
  • bottelarij
  • Tishbi Winery
  • Historisch stadscentrum
  • The Wine Road in Zichron Yaakov

Carmel Winery
Karmels Zichron Ya'acov wijnkelders, gebouwd in 1892, is de grootste wijnmakerij in Israël. Op het terrein bevindt zich een moderne, ultramoderne faciliteit die kleine hoeveelheden kwaliteitswijnen maakt van de beste wijngaarden van Carmel. De meest geavanceerde, moderne wijnbouwtechnologie past in de historische 120 jaar oude kelders. De naam van het wijnhuis is ter nagedachtenis aan de vader van Edmond de Rothschild, Baron James Jacob (Ya'acov) de Rothschild, die de beroemde wijnmakerij van Bordeaux, Château Lafite, kocht voor de familie Rothschild.

Historisch stadscentrum
De hoofdstraat van Zichron, die bekend staat als Midrahov, is een voetgangersgebied met cafés en artistieke boetiekjes. Omdat het de oorspronkelijke straat van de nederzetting is, zijn veel van de huizen van grote historische waarde en getuigen het verhaal van velen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geschiedenis Israëlische wijnenGeschiedenis Israëlische wijnenWijn wordt al sinds de tijd van de Bijbel in Israël gemaakt. Maar pas de laatste jaren kan van kwalitatief goede wijnen…
Toerisme Israël: In en ten zuiden van HaifaBelangrijke trekpleisters rondom en in Haifa zijn uiteraard Haifa zelf (de hoofdstad van Noord-Israël), Klein Zwitserlan…
Wijn en water in Zuidwest FrankrijkDe Romeinen, die deze streek Aquitania “het land van het water” noemden, brachten de eerste wijnranken naar Bordeaux. Ho…
Roemeense volkskunst: houtsnijkunst, weefkunst en volksdansRoemeense volkskunst: houtsnijkunst, weefkunst en volksdansDe Roemeense volkskunst leeft nog: houtsnijkunst, weefkunst en volksdans. Als mijn bron uit 2007 nog steeds klopt, tenmi…
Geschiedenis Tora: Tora overleeft HolocaustGeschiedenis Tora: Tora overleeft HolocaustZo'n 1000 jaar waren in Europa centra van de Tora. Tijdens de Holocaust werd alles vernietigd door de Nazi's. Europa wer…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ilana Shkolnik, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)
  • https://www.touristisrael.com/zichron-yaakov/431/
  • https://www.touristisrael.com/ramat-hanadiv/7815/
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Zikhron_Ya%27akov
  • http://www.govisitisrael.com/articlenav.php?id=175
  • Afbeelding bron 1: Ynhockey, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Bernard Edelstein, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Bezienswaardigheden in Zichron Yaakov (Israël) – wijnstad"

Infoteur: Etsel
Gepubliceerd: 14-09-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Toerisme Israël
Schrijf mee!