InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Isla de las Munecas

Isla de las Munecas

Isla de las Munecas Op een klein eiland bij Mexico heeft een man, Don Julián Santana Barrera, dit eiland vol met oude poppen behangen. Dit is natuurlijk niet zonder reden, het begon jaren geleden, toen er een jong meisje verdronk. Don Julian probeerde haar tevergeefs te redden en om haar geest te kalmeren heeft hij overal poppen opgehangen. Dit begon toen er vlak na haar dood een pop kwam aangedreven, dit zag hij als teken. Nu zijn de poppen aan het vergaan, wat ze een angstaanjagende blik geven, tevens vormen veel poppen huizen voor diverse spinnen.

Poppeneiland

Bron: 53Kevin, Flickr (CC BY-2.0)Bron: 53Kevin, Flickr (CC BY-2.0)
Isla de las Munecas is een door mensen gecreëerd eiland in Xochimilco, Mexico. Het is klein en onderdeel van een kanalensysteem die tijdens de Spaanse periode door de Azteken is gemaakt. Don Julian was een man die alleen op dit kleine eiland is gaan wonen, ondanks dat hij een vrouw en kind had.

Verdronken geesten

Toen er een meisje zijn hulp nodig had, twijfelde hij geen moment en deed alles in zijn macht om haar te redden, helaas mocht het niet baten. In dit gebied zijn er al veel mensen verdronken, waardoor Don Julian niet geloofde dat haar geest rust kon vinden. Toen er een pop aanspoelde bij zijn eiland, wist hij genoeg. Hij ging alle afgedane poppen verzamelen en hing ze op zonder ze te repareren. Hij geloofde dat dit de geest van het meisje zou kalmeren. In 2001 verdronk Don Julian, volgens zijn neef kreeg hij een hartaanval, waarna hij in het water viel.

Zeemeerminnen

Nadat het meisje is verdronken, geloofde Don Julian dat hij zeemeerminnen zag. Hij ging op zijn gitaar spelen om de zeemeermin te plezieren. Het wezen dat hij aanziet voor een zeemeermin, is volgens een medium een slangachtige, boze geest die tevens verantwoordelijk is voor de verdrinkingsdood van het meisje. Vermoedelijk komt het door deze geest, dat zoveel mensen daar zijn verdronken. De geest trekt aan de benen van mensen zodat ze in het water verdwijnen. In dit gebied zouden veel meer mysterieuze wezens betrokken zijn. De bodems van de rivieren zouden bedekt zijn door skeletten van alle verdronken mensen.

Ghost Adventures

In de vierde aflevering van seizoen tien van Ghost Adventures maken ze van alles mee. Ze gaan in de nacht naar het eiland, met in hun gezelschap, een bezeten pop; Harold. Deze zou vijf verschillende geesten in zich hebben, die allemaal geen goede bedoelingen hebben. Er wordt verteld dat deze pop niet aangeraakt mag worden, echter pakt Zak Bagans (de producer van de serie) hem zelfs op. Dit resulteert zich al gauw in drie mysterieuze blauwe plekken op zijn linkerarm. Precies zoals een medium hem had voorspeld. Op het eiland zelf voelt Zak Bagans een koude hand over zijn rug glijden. Een van de poppen gaat zelfs lachen, terwijl er geen draden meer zijn die verbinding met de batterij maken. Ze testen daarna alle bewegingen en dan gebeurt er niks. Telkens als ze de tas met de bezeten pop willen openen, gebeurt er iets om ze hiervan te weerhouden.

The River

Een kleine verwijzing naar het poppeneiland kwam in de horror serie The River voorbij. In de tweede aflevering van het eerste seizoen, arriveert de groep bij een eiland. Hier vinden ze een boom die helemaal behangen is met poppen en knuffels. Een van de hoofdrolspelers herkent een knuffel, als die van hem zelf.. Hij neemt de knuffel mee en komt er al snel achter dat dit een grote fout was. De geesten blijven hun achtervolgen, zelfs wanneer hij de knuffel probeert terug te hangen. Het valt er namelijk net zo snel weer af, zelfs als een ander lid van het team het probeert op te hangen.

Lees verder

© 2015 - 2019 B3th, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 53Kevin, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.mijnserie.nl/the_river/afleveringen/seizoen_1/aflevering_2/
  • http://www.slate.com/blogs/atlas_obscura/2013/06/17/la_isla_de_las_munecas_is_an_island_filled_with_hundreds_of_hanging_decomposing.html
  • http://www.travelchannel.com/shows/ghost-adventures/episodes/island-of-the-dolls
  • http://www.travelchannel.com/shows/ghost-adventures/articles/qanda-zak-bagans-on-the-island-of-the-dolls
  • https://www.youtube.com/watch?v=Isn9HbdoI2E
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Xochimilco
  • Afbeelding bron 1: 53Kevin, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Isla de las Munecas"

Infoteur: B3th
Laatste update: 12-04-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Mysterieuze plaatsen
Schrijf mee!