InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Gold Coast: Dierentuinen en wildlife parken

Gold Coast: Dierentuinen en wildlife parken

Gold Coast ligt in de zonnige staat Queensland van Australië. In dit gebied, dat vooral bekend staat om de miljoenen backpackers die er ieder jaar heen gaan, leven honderden soorten dieren in het wild. Sommigen zijn extreem giftig, anderen knuffel- en aaibaar. Voor toeristen die niet de tijd hebben om alle dieren in het wild te spotten, zijn er grote dierentuinen in de omgeving van Gold Coast te vinden. De bekendste is natuurlijk de Australia Zoo van de overleden Steve Irwin. Daarnaast zijn er ook talloze Wildlife parks en Animal Rescues in Gold Coast. Welke dierentuinen kun je allemaal vinden in de omgeving van de populaire kuststad?

Gold Coast, Queensland

Gold Coast is een kuststad in het zuidoosten van de staat Queensland. De stad ligt op 94 kilometer van de hoofdstad van de staat, Brisbane. Nadat in 1920, het nu wereldberoemde, Surfers Paradise hotel werd gebouwd, groeide de stad uit tot een van de grootste toeristische trekpleisters van Australië. Er zijn anno 2015 honderden accommodaties speciaal voor toeristen gebouwd. De toeristen komen massaal op de stad af dankzij het zonnige klimaat, de stranden, attractieparken, bruisende nachtleven en de bijzondere natuur in het binnenland. In 2018 organiseert Gold Coast de Commonwealth Games.

Dierentuinen

Australia Zoo

Op bijna 2 uur (160km) vanaf het centrum van Gold Coast ligt de dierentuin Australia Zoo. Dit is met afstand de bekendste dierentuin van het land. De zoo is veertig hectare groot en ligt in de buurt van het plaatsje Beerwah. Anno 2015 is Terri Irwin de eigenaresse van de grote dierentuin. Zij is de weduwe van Steve Irwin, bekend van de televisieserie The Crocodile Hunter. Het park is op 3 juni 1970 geopend onder de naam Beerway Reptile and Fauna Park. Uiteindelijk hebben Steve en Terri Irwin de naam Australia Zoo gegeven aan de dierentuin. In het park kun je veel diersoorten tegenkomen. Het park heeft een grote hoeveelheid aan krokodillen. De krokodillenshow, die meerdere keren per dag wordt gegeven door het personeel, is de grootste attractie in de dierentuin van de nationale held Steve Irwin.

Tijgers in Dreamworld

Dit attractiepark heeft ook een gebied waar de Sumatraanse tijger en de Bengaalse tijger te zien zijn. Ze hebben in het pretpark een heel eiland voor zichzelf. Hier kun je zien spelen, zwemmen, worstelen en eten. Dagelijks worden er demonstraties gegeven waarbij je uitleg krijgt over deze dieren. In het park kun je verder ritjes maken in achtbanen en andere attracties.

Sea World

Naast het gelijknamige waterpark met glijbanen en spannende waterattracties, kun je de dierentuin Sea World vinden. Hier kun je honderden soorten vissen en dieren die in de buurt van het water leven. bekijken. Tijdens de wandeling door het gebouw en park zelf krijg je informatie over alle soorten vissen. Ook is het mogelijk om enkele diersoorten zelf te voeren of bij voederdemonstraties aanwezig te zijn. Je kunt hier onder andere dolfijnen, zeehonden, pinguïns en ijsberen vinden. Voor kinderen is er een speciale show en rondleiding van Dora, bekend van het gelijknamige televisieprogramma.

Speciale wildlife parken

Naast grote en de wat meer commerciële dierentuinen, kun je ook speciale wildlife parks bezoeken. Deze parken zijn onder andere opgezet om dieren te redden die in de natuur niet meer kunnen overleven of zwaar mishandeld zijn. Natuurlijk zijn de bovenstaande dierentuinen ook bezig met het verzorgen van dieren, maar deze richten zich minder op één soort, of hebben ook honderden andere diersoorten in het park. Wildlife parken zoeken vaak ook vrijwilligers die meerdere weken willen helpen met het verzorgen van de dieren.

Lone Pine Koala Sanctuary

Lonepine was de eerste en anno 2015 ook het grootste koalapark ter wereld. Zij hebben meer dan 80 jaar ervaring met de unieke dieren, die vooral in Australië leven. Naast meer dan 100 koala’s hebben ze ook kangoeroes en andere dieren die voornamelijk in het land leven. Je kunt de kangoeroes met de hand voeren en een koala knuffelen. Een wandeling door het koalabos is, volgens honderden reviews, een bijzondere ervaring.

Currumbin Wildlife Sanctuary

Naast het verzorgen van bedreigde diersoorten, kun je in dit sanctuary ook show bezoeken waarbij je uitleg krijgt over een specifieke diersoort. Voor kinderen is er een speciale leerzame speeltuin op een eiland gebouwd. In het Wildlife Hospital kun je de dierenartsen aan het werk zien. Het is ook mogelijk om zelf een koala te knuffelen, vogels te voeren en een kangoeroe te aaien.

David Fleay Wildlife Park

Op een kwartier met de auto vanaf het centrum van Gold Coast, kun je het David Fleay Wildlife Park vinden. In dit park wordt er onderzoek gedaan naar de bedreigde diersoorten in Australië. Het park werkt nauw samen met de Queensland Parks and Wildlife Service. Je kunt de vrijwilligers van het park in actie zien en vragen stellen over de bedreigde diersoorten van Australië. Ook zijn een groot aantal van deze dieren te zien in het wildlife park.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goedkoop vliegen met Jetstar Airways in AustraliëGoedkoop vliegen met Jetstar Airways in AustraliëBen je een reis aan het plannen door Australië? Dat kan haast niet zonder ook gebruik te maken van binnenlandse vluchten…
Goedkoop vliegen met Virgin Blue in AustraliëGoedkoop vliegen met Virgin Blue in AustraliëBackpacken in Australie en goedkoop vliegen om zo het hele land goed te kunnen zien? Dat kan met de low cost luchtvaartm…
Goedkoop vliegen naar Nieuw Zeeland met Air New ZealandGoedkoop vliegen naar Nieuw Zeeland met Air New ZealandGoedkoop vliegen naar Nieuw Zeeland is vanwege de afstand niet makkelijk. Maar als je naar Nieuw-Zeeland gaat en je wilt…
Australië, verder weg kan bijna niet!Australië, verder weg kan bijna niet!Australië is het kleinste continent wat we kennen, toch is het 210x zo groot als Nederland. Australië is een populaire v…
Pembrokeshire Coastal Path in zuidwest Wales via CardiffEen van de vele National Trails in Wales is het Pembrokeshire Coastal Path. Als u van lange afstandswandelingen langs de…
Bronnen en referenties
  • Eigen ervaring
  • Lonely Planet Australia, Edition 2014
  • http://www.visitgoldcoast.com/things-to-do/zoos-sanctuaries-aquariums-and-wildlife-parks/
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Australia_Zoo
  • http://www.australiazoo.com.au/visit-us/

Reageer op het artikel "Gold Coast: Dierentuinen en wildlife parken"

Infoteur: Eddwin
Gepubliceerd: 13-03-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Gold Coast
Schrijf mee!