InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Bendigo: Excursies, tours en attracties in de omgeving

Bendigo: Excursies, tours en attracties in de omgeving

Als men aan Australië en aan de staat Victoria denkt, denkt men al snel aan The Great Ocean Road en de hoofdstad Melbourne. Wat veel mensen niet weten is dat ook de Gold Region (Goud Regio) zich in Victoria bevindt. In deze regio, met steden zoals Ballarat en Bendigo, kun je Nationals Parks, oude (soms werkende) mijnen en tientallen andere leuke en interessante attracties bezoeken. Vanuit de stad Bendigo kun je veel excursies en tours boeken. Het is zelfs mogelijk om vijf dagen lang door het gebied te trekken als echte goudzoeker. Al het goud dat je vindt mag je zelf houden! Wat voor excursies en tours kun je boeken in Bendigo? Wat voor attracties vind je in de omgeving van de stad?

Bendigo, de stad in de buurt van Melbourne

Om ongeveer 150 kilometer ten noordoosten van Melbourne ligt de oude goudstad Bendigo. In de 19e eeuw heerste hier een heuse goudkoorts. Duizenden Australiërs en (Chinese) immigranten trokken naar dit gebied toe, waar je volgens de verhalen over de goudklompen op straat struikelde. De eerste goudzoekers hadden geluk, er zat veel goud in de bodem van de regio Greater Bendigo. Anno 2015 zijn de oude mijnen en (nu verlaten) goudzoekersdorpjes een belangrijke toeristische attractie geworden. De stad telt anno 2015 meer dan 80.000 inwoners en ligt in de Australische staat Victoria. Naast een levendige toeristische sector staat Bendigo ook bekend als administratieve hoofdstad van Victoria.

Waarom gaan toeristen naar Bendigo?

Bendigo ligt (geografisch gezien) centraal in de goudregio in de staat Victoria. De overnachtingen zijn, vergeleken met Melbourne, zeer goedkoop. Als je in deze stad verblijft kun je gemakkelijk de hele regio verkennen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om binnen twee uur (trein, bus of eigen vervoer) in het centrum van Melbourne te staan. Ook kun je in de regio oude mijnen, steden van goudzoekers, spooksteden en nog veel meer boeiende attracties bezoeken. In de stad Bendigo zelf kun je tientallen bezienswaardigheden vinden waar jaarlijks duizenden toeristen zich vermaken. Ook is het mogelijk om aan te vliegen op het vliegveld van Bendigo. Tickets zijn vaak nog goedkoper dan een ticket naar Melbourne zelf.

Activiteiten en tours

Vanuit Bendigo kun je honderden activiteiten ondernemen. Als je zelf verblijft in een hotel of hostel in de stad, kun je daar ook informeren wat voor excursies je kunt boeken. Ook zijn hier dikwijls informatieborden te vinden met brochures van touroperators in de stad zelf. Je kunt activiteiten voor kinderen, volwassenen en oudere vinden in de omgeving. Informeer voor het boeken goed of de activiteit voor jou geschikt is. Sommige activiteiten zijn namelijk minder geschikt voor mensen met een minder goede conditie, omdat je bijvoorbeeld veel moet wandelen, bergen moet beklimmen of de hele dag gebukt staat om goud te zoeken.

Ironbark Horse Trail Rides

Deze organisatie organiseert meerdere excursies waarbij je regio op een paard gaat verkennen. Bij de prijs voor de tour zit vaak een simpele lunch bij inbegrepen. Je kunt het bedrijf vinden op 1. Watson Street. Informatie en contact kun je inwinnen via het telefoonnummer 54483344.

Bendigo Goldfields Experience

Een van de bekendste tours in de region heet de Goldfields Experience. Je kunt eerdere arrangementen boeken:
  • Een halve dag het gebied met een detector doorzoeken
  • In de bossen goudzoeken
  • Goud zeven in het ‘mobile goldpanning centre’

O’Keefe Rail Trail

Bij de kruising tussen de Midland Highway en Baden Street richting Axedale, loopt het O’Keefe Rail Trail. Deze is 19 kilometer lang op de heenweg en 19 kilometer weer op de terugweg. Deze kun je wandelend of fietsend afleggen. In de buurt van het startpunt is het mogelijk om fietsen te huren. Ook is het bij veel hotels, hostels en campings, mogelijk om fietsen te huren. Huur wel een sportieve fiets. De O’Keefe Rail Trail is namelijk minder begaanbaar met een simpele stadsfiets.

Balloon Flights of Bendigo

Voor gemiddeld 250 dollar per persoon kun je genieten van een ballonvlucht over de stad Bendigo en over de regio. De meest geboekte vlucht start voor zonsopgang. Je kunt genieten van de zon die opkomt vanuit de lucht in een luchtballon.

Wijn proeven in Heathcote

Op 47 kilometer afstand van het centrum van Bendigo ligt de regio met de naam Heathcote. Deze staat bekend om de maandelijkse markt (derde zaterdag van de maand) en om de wereldberoemde wijnen. Je kunt hier een tour volgen door de wijnvelden en wijnkelders. Ook is er na de tour tijd om de wijnen ook daadwerkelijk te proeven. Tip: Boek de tour niet in de ochtend, en al helemaal niet op een lege maag.

Parken in de omgeving

Naast grote georganiseerde tours, kun je ook op eigen houtje de national parks in de omgeving gaan verkennen. In deze parken kun je voor weinig geld kamperen als je met eigen vervoer bent. Niet alle parken bieden overnachtingen aan. Je kunt dan het beste verblijven in de stad zelf en met een taxi of eigen vervoer de parken gaan verkennen. De bekendste parken in de omgeving zijn:
  • One Tree Hill Regional Park
  • Diamond Hill
  • State Forrest
  • Bendigo regional Park
  • Eaglehawk Regional Park
  • Whipstick State Park
  • Kamarooka State Park

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gold Coast: Activiteiten op het waterGold Coast in de staat Queensland aan de oostkust van Australië is een geliefde bestemming voor toeristen. Jaarlijks bez…
Tours en excursies vanuit Cairns, AustraliëCairns is een populaire bestemming voor toeristen vanwege de gunstige ligging ten opzichte van Great Barrier Reef en het…
Lakes Entrance: Tours en excursies in de omgevingIn de staat Victoria in Australië ligt de populaire toeristische bestemming Lakes Entrance. Deze stad ligt aan de kust i…
Gold Coast: Natuurlijke bezienswaardigheden & National parksIn de omgeving van de stad Gold Coast in Australië kun je meerdere natuurparken (national parks) en andere natuurlijke b…
Mount Isa: Excursies, tours en attracties in de omgevingDe Outback van Australië biedt voor ieder wat wils. Een ideale plek om de woestijn van Australië te ontdekken is Mount I…
Bronnen en referenties
  • Eigen ervaring
  • Lonely Planet Australia, Edition 2014
  • http://www.minersdenbendigo.com.au/gold-prospecting-tours/
  • http://www.bendigotourism.com/regional-touring/in-progress
  • http://www.bendigotourism.com/regional-touring
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Bendigo

Reageer op het artikel "Bendigo: Excursies, tours en attracties in de omgeving"

Infoteur: Eddwin
Gepubliceerd: 10-03-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Australië
Schrijf mee!