InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Jacques en de chocoladefabriek van Eupen

Jacques en de chocoladefabriek van Eupen

Jacques en de chocoladefabriek van Eupen In Eupen staat de bekende chocoladefabriek van Jacques die ook te bezoeken is. Bij de fabriek bevindt zich een klein museum waarin u alles te weten kunt komen over de geschiedenis en de fabricatie van chocolade. Tevens zijn er allerlei voorwerpen en machines die allemaal te maken hebben met chocolade. In de winkel bij het museum kunt u de chocola kopen. Chocolade is niet alleen om te eten, u kunt er alle kanten mee op.

De geschiedenis van Jacques in Eupen

In 1896 richt Antoine Jacques de chocoladefabriek op en hij bedenkt de bekende chocoladereep. Hier vraagt hij octrooi voor aan in 1936. In 1922 wordt de fabriek overgebracht naar het industrieterrein van Eupen waar nog steeds de bekende chocolade wordt gemaakt. Net als toen staat op de verpakkingen de gouden ridder, symbool voor de waarden van Jacques Chocolaterie.
In 2002 wordt Jacques Chocolaterie overgenomen door Callebaut. De fabriek produceert jaarlijks 25.000 ton chocolade.

De chocoladefabriek

De fabriek is te bezoeken, via een loopbrug in de productiehal kunt u de chocolademakers aan het werk zien en is te zien hoe de overheerlijke chocoladerepen en tabletten worden gemaakt. Het is niet de bedoeling dat daarbij wordt gefotografeerd en/of gefilmd. U kunt er vrij rondlopen, maar voor de liefhebbers worden er ook rondleidingen gegeven in het Duits, Frans, Nederlands of Engels.

Het chocolademuseum

Na afloop is het leuk om in het kleine museum rond te kijken. Er valt heel wat te zien en te leren over de geschiedenis van de chocolade aan de hand van albums, authentieke chocoladevormen, cacaokannen, verpakkingen, automaten, machines met walsmolens, reclame van diverse chocolademerken, geëmailleerde uithangborden en videoanimaties.

De winkel

De bezichtiging is niet compleet zonder een bezoekje aan de degustatieruimte: La Maison du Chocolat. In deze proefruimte kunnen repen of pralines worden gekocht en kunt u voor een habbekrats de `mislukte` chocolade kopen. Daarnaast verkoopt de winkel ook koekjes, marsepein en ander snoepgoed.

De winkel en het museum zijn het hele jaar te bezoeken, maar ze zijn gesloten op zaterdagen en op zon- en feestdagen. De locatie wordt gebruikt voor bruidsreportages en bedrijfsuitstapjes en is geschikt als uitje voor de hele familie.

De chocolade van Jacques is te verkrijgen in verschillende smaken

  • mokka-rum
  • banaan
  • drie vruchten
  • praliné 100
  • krokante praliné
  • biscuité 100
  • cappuccino fondant
  • zwarte chocolade met biscuité

Voor de liefhebbers van pure chocolade heeft Jacques chocolade met verschillende cacaogehaltes,
variërend van 56 procent tot 72 procent

  • voor het ontbijt: hagelslag of plakjes chocolade (Matinettes) voor op de boterham
  • als tussendoortje: gevulde pure tabletten met crèmevulling en (mini) tabletten
  • om mee te koken: dessertblokken van pure chocolade, chocoladedropjes en chocoladefondue

Bron: Webandi, PixabayBron: Webandi, Pixabay
Op de site van Jacques staan verschillende lekkere recepten met chocolade
Moelleux met chocolade
  • 4 eieren
  • 200 gram suiker
  • 50 gram bruine suiker
  • 40 gram honing
  • 140 gram chocolade
  • 125 gram bloem
  • 200 gram room
  • taartvorm met opstaande rand van 3 à 4 cm

Werkwijze
Smelt de chocolade of rasp de chocolade fijn, vet de taartvorm in en strooi er wat bloem in. Klop de eieren met de suikersoorten en de honing luchtig en voeg hier de chocolade, de bloem en de half stijfgeklopte room aan toe. Schenk het mengsel in de vorm en bak op 190 °C gedurende ongeveer 40 minuten. Laat de moelleux afkoelen voordat u hem uit de vorm haalt. Het recept is voldoende voor acht personen.

Wat u allemaal kunt doen met chocolade

  • Elk jaar heeft men in Parijs een modeshow van jurken in chocolade Salon du Chocolat; hiervoor werken bekende chocolatiers en haute-couturehuizen samen om smaakvolle ontwerpen te showen.
  • Chocolademassages zijn hot! Door de natuurlijke antioxidanten in chocolade wordt onze weerstand vergroot. Uit onderzoek is gebleken dat cacao de aanmaak van endorfines bevordert. Dit zijn stofjes die zorgen voor een goed gevoel. Tevens bevat chocola vitamines en mineralen die goed zijn voor de huid en natuurlijk is een massage zeer ontspannend.
  • In veel verzorgingsproducten zoals crèmes en maskers zit cacaoboter.
  • Werkelijk alles is al nagemaakt in chocolade, zoals auto´s en bekende beelden; zelfs het Louvre is te bewonderen in chocola.

Een gezond feitje over chocolade

Hoewel chocolade veel calorieën bevat zit er in pure chocola helemaal geen cholesterol. Het dagelijks eten van een stukje chocolade zou zelfs voor een lagere bloeddruk zorgen en de kans op een hartaanval of beroerte zou minder groot zijn dan bij iemand die geen chocolade eet. Dit zou worden veroorzaakt door de flavanoïden in cacao. Als u chocolade met mate eet is het niet slecht voor uw gezondheid.

Openingstijden Jacques

  • Dinsdag tot en met donderdag 11.00 - 16.30 uur
  • Vrijdag 11.00 - 15.30 uur

Het adres van de fabriek, een half uurtje rijden vanaf de Nederlandse grens

Jacques Benelux
Industriestraat 16
B-4700 Eupen
Gerelateerde artikelen
Als Sjakie in de Chocoladefabriek: het Maison CaillerIn het land van Gruyères wordt niet alleen kaas gemaakt, maar ook chocolade; Cailler is de oudste chocoladeproducent van…
Chocolade mislukkingen zijn niet meer nodig!Chocolade mislukkingen zijn niet meer nodig!U kent het wel. U krijgt visite en nu wilt u graag een lekkere taart bereiden. Nou maakt u graag taarten met chocola, ma…
Antioxidanten en pure chocola, hoe gezond is het?Chocola is goed voor je en chocolade is het nieuwe superfruit. We kennen die kreten allemaal wel, maar hoe waar is het d…
ChocoladebananenEen lekker stukje bevroren banaan met een jasje van knapperige chocola. Makkelijk te maken en erg leuk voor de kinderen!…
Rivièra Maison een groot interieur merkRivièra Maison een groot interieur merkDoor de crisis is het gezinsleven weer belangrijk voor mensen geworden. Een mooi en gezellig interieur mag daar zeer zek…
Bronnen en referenties
  • http://www.chocojacques.be/
  • http://www.chocojacques.be/nl/het-chocolademuseum
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Chocolade_Jacques_(merk)
  • Afbeelding bron 1: Webandi, Pixabay

Reageer op het artikel "Jacques en de chocoladefabriek van Eupen"

Reactie

De Moor Julien, 10-09-2015 19:22 #1
We willen als het gelegenvalt een bezoek brengen aan de fabriek in werking het aantal personen daar komen we later
op terug als we nog een middag maaltijd zouden kunnen gebruiken is dat een pre.kunt u via de mail verder afspreken
of brief wisseling Alvast dank groet julien k.b.o--st jansteen ned. Reactie infoteur, 10-09-2015
Meneer de Moor,

Graag verwijs ik u naar de site van Jacques zelf: http://www.chocojacques.be/nl/contact

Vriendelijke groeten

Infoteur: Molleke
Laatste update: 24-04-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Reacties: 1
Schrijf mee!