InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Bezienswaardigheden in Amsterdam; wat en waar

Bezienswaardigheden in Amsterdam; wat en waar

Bezienswaardigheden in Amsterdam; wat en waar De Nederlandse hoofdstad is niet alleen leuk om een dagje te bezoeken, er zijn namelijk zoveel mooie dingen te zien, te doen en te bezichtigen. Daar heb je wel een weekendje voor nodig! Inspiratie nodig? Het Anne Frank huis neemt je terug in de tijd naar WOII, maar ook het Rembrandthuis krijgt dit voor elkaar (natuurlijk wel naar een paar eeuwen eerder). Of lekker wandelen in het Vondelpark of de enige drijvende markt bezoeken behoort tot de mogelijkheden. Kijk snel!

Anne Frank huis

Anne Frank huis

Wat?

Anne Frank museum / Bron: Cliffoa, PixabayAnne Frank museum / Bron: Cliffoa, Pixabay
Prinsengracht 263 is een huis uit de 17de eeuw, waar het jonge meisje Anne Frank en haar familie ondergedoken hebben gezeten tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het is vandaag de dag een van de meest populaire bezienswaardigheden in Amsterdam, met bijna een miljoen bezoekers per jaar.

Na gevlucht te zijn uit Duitsland komen Anne, haar zus Margot, haar ouders en vier andere joden onderduiken in het huis. Ze woonden in het achterhuis, dat te bereiken was met een deur achter een boekenkast, zodat niemand er achter zou komen. Ze werden geholpen door enkele personeelsleden van het bedrijf van Otto Frank (de vader).

Het verhaal van Anne is wereldwijd bekend en haar boek 'het achterhuis' is in 55 verschillende talen te lezen. Je kunt online al een toegangsticket boeken, zodat je niet zo lang in de rij hoeft te staan.

Website: www.annefrank.org
Openingstijden
  • Jan-Maart: 9 uur - 19 uur
  • Apr-Aug: 9 uur - 21 uur
  • Sept-Dec: 9 uur - 19 uur
Prijs:
  • Reguliere prijs 9
  • Met speciale kortingen: gratis tot 4.50

Waar?

Adres: Prinsengracht 263

Hoe kom ik er?

Tram: lijn 13, 14, 17

Wat ligt erbij in de buurt

De Dam en de Wallen

CoBra Moderne Kunst

CoBra museum van moderne kunst

Wat?

CoBra museum van moderne kunst / Bron: Shirley de Jong, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)CoBra museum van moderne kunst / Bron: Shirley de Jong, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
Artiesten zoals Karel Appel, Eugene Brands and Corneille werden eens beschouwd als excentrieke problemenmakers. Nu zijn ze opgenomen in de stroming. Het museum biedt een mooie omgeving om de ontwikkeling te zien van een van Nederlands' meest invloedrijke artistieke bewegingen in de 20ste eeuw. Ook hedendaagse moderne kunstenaars hebben hun werk er hangen.

Website: www.cobra-museum.nl
Openingstijden: 11 uur - 17 uur (maandags gesloten)
Prijs:
  • Regulier: 7
  • 65-plus: 4
  • 5-16 jaar: 3
  • Jonger dan 5 jaar: gratis

Waar?

Adres: Sandbergplein 1 (westen van het centrum; Amstelveen)

Hoe kom ik er?

Tram lijn 5 / Metro lijn 51 / Bus lijn 170, 172

Vondelpark

Vondelpark

Wat?

Amsterdams grootste groene ruimte is vernoemd naar de bekende Amsterdamse poëet, Joost van den Vondel (1587-1679). Wiens controversiële toneelstuk Lucifer ervoor zorgde dat het religieuze bestuur hem stevig aanpakte, eveneens als mensen die leefden net als hem. Dit betekende het einde van Rembrandt en Vondel. Vondel bracht zijn laatste dagen door als portier bij een pandjeshuis.

Het Vondelpark is het meest centraal gelegen en een van de grootste parken in Amsterdam. Probeer de gigantische Picasso sculptuur te spotten in het midden van het park. En kijk ook uit naar de wilde parkieten, die per ongeluk in 1976 werden vrijgelaten.

Het is op zonnige dagen en zondagen behoorlijk druk in het park. Er wordt gevoetbald, geskeelerd, films vertoond, toneelstukken opgevoerd en concerten gegeven.

Wat ligt erbij in de buurt?

Rijksmuseum en Van Goghmuseum

Van Goghmuseum

Wat?

Net als de om heldere kleuren, is Vincent van Gogh bekend om zijn productiviteit. De permanente tentoonstelling van zijn 200 schilderijen en 500 tekeningen zijn in het Van Goghmusuem, in het gedeelte van het Rietveld gebouw, te bewonderen. En in de nieuwe vleugel van de Japanse architect Kisho Kurokawa zijn tijdelijke tentoonstellingen van kunstenaars die beïnvloed zijn door van Gogh.

Je kan jezelf een plezier doen door vroeg in de ochtend naar het museum te gaan, want de rijen kunnen in de middag erg lang zijn. Op vrijdag avond zijn er vaak lezingen, concerten en films.

Website: www.vangoghmuseum.nl
Openingstijden:
Zomer
  • zaterdag tot donderdag: 9 uur - 10 uur
  • vrijdag: 9 uur - 10 uur
Winter
  • zaterdag-donderdag: 9 uur - 17 uur
  • vrijdag: 9 uur - 10 uur
Prijs:
  • Regulier: 15;
  • Met speciale kortingen: gratis - 2.50

Waar?

Adres: Paulus Potterstraat 7

Hoe kom ik er?

Tram: lijn 2, 3, 5, 12

Wat ligt erbij in de buurt?

Vondelpark en Rijksmuseum

Rembrandthuis

Rembrandthuis

Wat?

Rembrandt kocht dit huis in 1639 voor 13,000 (ongeveer 6,000), een enorme som geld in die tijd. En inderdaad werd de hypotheek hem te veel en ging hij failliet in 1656 en werd verplicht om te verhuizen naar een kleiner huis aan de Rozengracht (nummer 184). Toen hij bankroet was verklaard, hebben kantoormedewerkers het huis kamer voor kamer geïnventariseerd. Door die documenten weten renovateurs hoe het huis eruit moet hebben gezien in Rembrandts tijd. Het geeft een goede indruk, maar als je meer geïnteresseerd bent in zijn schilderijen dan kun je beter naar het Rijksmuseum.

Website: www.rembrandthuis.nl
Openingstijden: dagelijks 10 uur-18 uur
Prijs:
  • Regulier: 12.50
  • Studenten: 10
  • 6 jaar - 17 jaar: 4.00
  • jonger dan 6 jaar: gratis

Waar?

Adres: Jodenbreestraat 4

Hoe kom ik er?

Tram: lijn 9, 14
Metro: halte Waterlooplein

Wat ligt erbij in de buurt?

Bloemenmarkt

Rijksmuseum

Rijksmuseum

Wat?

Het Rijksmuseum is ontworpen door PJH Cuypers en werd geopend in 1885. Dit museum bevat de grootste collectie van kunstwerken, waaronder 40 Rembrandts en 34 Vermeers. Na tien jaar gesloten te zijn, krijgt het gebouw een 'facelift' onder leiding van de Spaanse architecten van Cruz y Ortiz. De collectie begon toen William V stukken kocht, gewoon omdat het kon. En het bleef groeien sindsdien, het omvat Nederlandse schilderijen van de 15de eeuw tot de 19de eeuw, maar ook decoraties en Aziatische kunst. Maar de grootste publiekstrekker zijn de juweeltjes uit de gouden eeuw: Rembrandts Nachtwacht en Vermeers Melkmeisje. De decoraties die te bewonderen zijn: zilverwerk, porselein, 17de-18de eeuwse poppenhuizen, wapens, textiel, kostuums en beelden.

Website: www.rijksmuseum.nl
Openingstijden: dagelijks 9 uur - 17 uur
Prijs:
  • Regulier 15
  • Met speciale kortingen: gratis - 7,50

Waar?

Adres: Museumstraat 1

Hoe kom ik er?

Tram: lijn 2, 5, 6, 7, 10, 12

Wat ligt erbij in de buurt?

Vondelpark en Van Goghmuseum

Bloemenmarkt

Bloemenmarkt

Wat?

Deze fascinerende kleurencollage is 's werelds enige drijvende bloemenmarkt. Met 15 bloemisten en tuinwinkels (maar tegenwoordig ook veel souvenirwinkels) is het permanent gevestigd aan de zuidkant van de singel. De planten en bloemen gaan meestal lang mee en zijn het geld waard.

Openingstijden:
  • maandag-zaterdag: 9 uur - 18 uur
  • zondag: 11 uur-17.30 uur

Waar?

Adres: Singel, tussen Muntplein en Koningsplein

Hoe kom ik er?

Tram: lijn 1, 2, 4, 5, 9, 14, 16, 24, 25

Wat ligt erbij in de buurt?

Rembrandthuis

Lees verder

© 2014 - 2019 Brigitte_, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bezienswaardigheden in AmsterdamBezienswaardigheden in AmsterdamIn vakantietijd boeken veel mensen een stedentrip. Rome, Parijs en Londen zijn populaire steden. Maar waarom doe je niet…
Bezienswaardigheden in AmsterdamAmsterdam, de hoofdstad van Nederland. Een mooie stad om veel te beleven en waar veel mag. Rond 1300 kreeg Amsterdam sta…
Miep Gies, de redster van Anne Frank's dagboekMiep Gies is een naam die bij velen wellicht geen belletje doet rinkelen. Het verhaal dat ze bekend gemaakt heeft is er…
Tips voor een stedentrip; AmsterdamTips voor een stedentrip; AmsterdamAmsterdam is de bruisende hoofstad van Nederland, gelegen in Noord-Holland. De stad is rijk aan cultuur, historie en bez…
De werking van het openbaar vervoer in RomeRome wordt ook wel de eeuwige stad genoemd. Als u er geweest bent, zult u weten waarom! Het verleden en heden zijn hier…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bezienswaardigheden in Amsterdam; wat en waar"

Infoteur: Brigitte_
Laatste update: 14-10-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Stedentrip
Schrijf mee!