InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Het koffiemuseum in Sint Petersburg

Het koffiemuseum in Sint Petersburg

In Sint Petersburg zit aan de Robespierre Nab. een heus koffiemuseum gevestigd. Hier leer je over de geschiedenis van koffie. Er is koffiezetapparatuur uit vele landen in de geschiedenis te zien. Verder leer je over het branden van koffie, de productiewijze en hoe het komt dat het ene kopje heel anders smaakt dan het andere. Het koffiemuseum is knus, klein en gezellig. In tegenstelling tot de Hermitage duurt een bezoek niet bijster lang. Hier ben je al na een half uur klaar met de rondleiding, die desgewenst in het Engels kan worden gegeven. Het koffiemuseum is een privémuseum; daarom is het bijna net zo duur als het staatsmuseum de Hermitage; deze laatste kost in 2014 400 roebel en het koffiemuseum 350 roebel, wat in de lente van 2014 ongeveer 7 euro is.

Inhoud:

Ontdekking van koffie

In het koffiemuseum lees je alles over de geschiedenis van koffie. In Nederland gaat het verhaal de ronde dat de koffie is ontdekt doordat mensen in Ethiopië het koud houden en takken verbranden om arm te blijven. De volgende dag zag men dat de dieren de half verbrande besjes en vooral de daarin aanwezige aromatische zaden opaten. Zo zou koffie zijn ontstaan. In het koffiemuseum is er een variant op dit verhaal. De dieren aten de verse bladeren en besjes van de koffiestruik. Mensen keken vroeger goed naar de dieren want zij wijzen de mens de weg naar het gebruik van eetbare planten. Men begon de besjes op te eten en merkte dat men actief werd. Dat was interessant.

Het begon met ongebrande koffiebonen

Volgens de Russen dronken de eerste koffiedrinkers geen koffie van gebrande koffiebonen. Men gebruikte de vermalen zaden in thee en cake. Zelfs de bladeren van de koffiestruik werden gebruikt om een thee van te zetten. Op een gegeven moment in de 11e eeuw wilde een herder zijn met koffiebonen aangemaakte cake opwarmde. Hij hield het een minuut of vijf boven een vuurtje en merkte tot zijn stomme verbazing dat de cake ineens erg aromatisch was geworden. Ongebrande, groene koffiebonen zijn namelijk vrij smaakloos. Op deze manier zou men hebben ontdekt dat je koffiebonen moet branden om ze een lekkere smaak te geven.

Gratis koffie in de moskee

In het koffiemuseum is speciale plaats gereserveerd voor de uitbeelding van koffiedrinken in Turkije. In Turkije werd koffie gezet in de moskee zodat men de hele avond door kon bidden. De moskee werd even erg populair hierdoor omdat men van koffie ging houden. Al snel begon men buiten de moskee koffie te drinken. Toen dat massaal gebeurde hoefde men niet meer naar de moskee om koffie te drinken. Men bleef gewoon gezellig babbelen en kletsen. Dat vonden de autoriteiten maar niks dus die hebben vervolgens koffie verboden. Alle koffietenten in Turkije moesten sluiten en er stond zelfs de doodstraf op koffie drinken. Op een gegeven moment kwam er een nieuwe sultan. Deze was iets ruimdenkender dan zijn voorgangers. Hij las de hele Koran van achter tot voren en kwam zelfs het woord koffie tegen. Vanaf toen verklaarde hij koffie halal. Hij hief het koffieverbod op en iedereen mocht weer koffie drinken. Het werd zelfs een recht. Omdat alleen mannen in koffiehuizen werden toegelaten, zaten de vrouwen thuis koffie te drinken. Wanneer de vrouwen te weinig koffie kreeg van haar man dan was dit een legitieme reden om een echtscheiding aan te vragen.

Manieren van roosteren

In het koffiemuseum zijn verschillende soorten geroosterde koffiebonen te zien. Koffie die slechts licht geroosterd is wordt Scandinavische koffie genoemd. Iets donkerder geroosterde koffie heet Oostenrijkse koffie. De allerdonkerste variant heet Italiaanse koffie. Hoe langer de koffie geroosterd wordt, hoe donkerder deze wordt. Vroeger werd koffie in een soort grote ijzeren holle, vierkanten lepel gedaan die 6, 8 of 10 minuten in het vuur werd gehouden. Tegenwoordig wordt er ongeroosterde, groene koffie gedronken als dieet om af te vallen. de werking hiervan is niet echt bewezen en deze groene koffie smaakt anders dan echte, geroosterde koffie.

Amsterdam, centrum koffiehandel

Hoe kwam koffie in Rusland? Volgens het koffiemuseum kwam dat vooral door Nederland! Van lieverlee werd koffie populair in heel Europa. In de 17e eeuw was koffie een belangrijk winstartikel van de Nederlanders. In die tijd ging de Russische tsaar Peter de Grote naar Nederland op bezoek. Nederland was in die periode het machtigste land ter wereld en de steenrijke tsaar wilde maar al te graag de Europese beschaving, met name die van het tolerante, wetenschappelijk hoogstaande en rijke Amsterdam overnemen. Hij leerde hier koffie kennen maar vond het in eerste instantie wat te bitter. Toch leerde hij het Russische volk koffie drinken. Zijn vader Alexander had eveneens pogingen ondernomen om de Russen aan de koffie te krijgen maar dat was niet helemaal gelukt.

Koffiestruik is tropische plant

In Rusland groeit geen koffie. De koffiestruik groeit in het gebied tussen beide keerkringen; de tropen. De besjes worden enkel handmatig geoogst. Er is geëxperimenteerd met een machine maar die schudde ook de groene, onbruikbare besjes van de boom. Met de hand worden enkel de rode bessen geplukt. Koffie plukken is zwaar werk en wordt in vele landen slecht betaald. Vandaar dat er fair trade koffie op de markt is. Deze koffie kenmerkt zich door een betere beloning van de boeren en landarbeiders.

Drie soorten koffie

De gids van het koffiemuseum vertelt dat er drie soorten koffiebonen zijn. Er worden slechts twee soorten wereldwijd geëxporteerd; de arabica en de robusta. De derde soort is liberica; deze wordt nauwelijks geëxporteerd, met name omdat de smaakkwaliteit een stuk lager is dan die van arabica en robusta. Van de koffiebes wordt alleen het zaad of de koffieboon gebruikt voor het zetten van koffie. Liberica wordt onder andere gekweekt in Suriname en Indonesië. De naam liberica komt van het West-Afrikaanse land Liberia.

De bonen uit de vrucht halen

In het koffiemuseum wordt uit de doeken gedaan hoe de koffieboon, een zaadje van een vrucht, op machinale wijze uit het vruchtje wordt gehaald. Er zijn drie manieren om het zaadje op machinale wijze van zijn vruchtige buitenkant te ontdoen.
  1. De koffiebesjes worden gedroogd. Het vruchtvlees droogt in en vervolgens rammelen de koffiebonen in de schil. Door deze te schudden worden ze van de buitenkant ontdoen.
  2. De koffiebesjes worden in water gelegd waardoor ze zich volzuigen. Vervolgens worden ze langs twee metalen rollen gewrongen zodat het vruchtvlees van de boon af gaat. Nu kun je met een hark de zaden uit het vruchtvlees vissen.
  3. De derde manier is geen machinale manier maar gaat met behulp van een diertje; de luwak, die vooral in Maleisië en Indonesië voorkomt. De luwak wordt in gevangenschap gevoed met koffiebessen. Na twee weken zal de luwak de bessen uitscheiden, zolang duurt het voor dit arme beestje om de bessen te verteren. Volgens de kenners is dit de lekkerste koffie. Omdat luwakkoffie erg duur is, in Rusland kost een kopje al meer dan 100 euro, wordt er veel mee gesjoemeld en is de kans groot dat je voor een paar duizend euro een pak nep luwakkoffie koopt. Verder heeft deze koffie helemaal geen bijzonder aroma, in tegenstelling tot arabica en robusta.

Koffie zetten

Het koffiemuseum bevat een uitgebreide verzameling aan apparaten waarmee koffie werd gezet in het verleden. De koffie wordt van oudsher gezet in een glazen constructie met een gesloten, bolvormige bovenkant. In het midden ligt de koffie. Wanneer het water heet wordt gaat door het drukverschil het water in het bovenste reservoir zitten. Het vuur wordt vervolgens uitgezet en als het water genoeg is afgekoeld, komt het weer terug in het benedenreservoir waarna het gedronken kan worden. Dit is eveneens het principe van het espresso-apparaat dat je op je gasstel kunt zetten. Lees hier 10 manieren om koffie te zetten.

Koffie is inbegrepen bij museumbezoek

Het koffiemuseum biedt een uitgebreide collectie aan oude koffiemachines, espressoapparaten, koffiekopjes, koffiemalers en allerhande koffiezetassecoires. Na een bezoek aan het museum kun je boven met uitzicht over de meest beroemde rivier van Sint Petersburg van een exclusief kopje koffie genieten. Eventueel kun je er een gebakje bij eten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
10 dingen om te doen in Sint PetersburgSint Petersburg is misschien wel de mooiste stad van Rusland. Het centrum is schoon; er rijdt vaak een wagen langs die m…
Sint PetersburgSint PetersburgSint Petersburg (Russisch: Санкт-Петербур&…
Het leven van oud-voetballer Fernando RicksenFernando Ricksen (Heerlen, 27 juli 1976) is een ex-profvoetballer met een imposante loopbaan. Hij kwam uit voor Fortuna…
Kopi Luwak – de Koning onder de KoffieKopi Luwak – de Koning onder de KoffieAls u denkt “koffie is gewoon koffie”, dan moet ik u helaas tegenspreken. Je hebt koffie en je hebt Kopi Luwak. Kopi Luw…
Bronnen en referenties
  • Bezoek koffiemuseum in lente 2014
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Koffieplant
  • Foto´s: Thomas Dijkman

Reageer op het artikel "Het koffiemuseum in Sint Petersburg"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 23-04-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Koffie
Schrijf mee!