InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Lichtjesroute Eindhoven 2018: datum en tijden

Lichtjesroute Eindhoven 2018: datum en tijden

Elk jaar op 18 september start de Lichtjesroute in Eindhoven. De weken hierna zijn de straten van Eindhoven omgetoverd in een sprookjesachtig decor dankzij vele duizenden lampjes. De lampen beelden onder andere voorwerpen, dieren en bouwwerken uit. De route van de Lichtjesroute is 22 kilometer lang en voert dwars door Eindhoven. Maar gedurende welke periode vindt de Lichtjesroute plaats en van hoe laat tot hoe laat branden de lampen iedere dag?

Lichtjesroute

Elk jaar vindt in Eindhoven de Lichtjesroute plaats. De Lichtjesroute is ter nagedachtenis aan de bevrijding van Eindhoven die plaatsvond op 18 september 1944. Na de bevrijding werden de geallieerde soldaten begroet met behulp van lampen achter de ramen. Om de Bevrijdingsdag te vieren start de Lichtjesroute elk jaar op 18 september. Het evenement eindigt elk jaar op de tweede zondag van oktober. In 2018 eindigt de Lichtjesroute daarom op zondag 14 oktober. Tijdens de Lichtjesroute worden grote delen van de Eindhovense binnenstad met lichtornamenten versierd, de ornamenten zijn in alle kleuren en vormen. Vanwege de vrolijke kleuren en voorwerpen is de Lichtjesroute zeer geliefd bij kinderen en gezinnen.

Tijdstippen Lichtjesroute 2018

De Lichtjesroute wordt georganiseerd van 18 september tot en met 14 oktober 2018. De lichten zijn ontstoken op de volgende tijdstippen:
  • Maandag: 19.00 22.30 uur
  • Dinsdag: 19.00 22.30 uur
  • Woensdag: 19.00 22.30 uur
  • Donderdag: 19.00 22.30 uur
  • Vrijdag: 19.00 23.30 uur
  • Zaterdag: 19.00 23.30 uur
  • Zondag: 19.00 22.30 uur

Route Lichtjesroute

De route heeft een afstand van 22 kilometer en is gratis toegankelijk voor iedereen. De route voert dwars door Eindhoven waarbij onder andere de stadsdelen Woensel, Strijp, Stratum en de binnenstad worden aangedaan. De route van de Lichtjesroute heeft geen vast start- en eindpunt en loopt geheel over de openbare weg. Doordat een vast begin- en eindpunt ontbreekt betekent dat je overal in de ronde kan instromen. Kleine rode gloeilampen wijzen je de weg door de stad. Wanneer je kiest voor treinstation Eindhoven Centraal loopt de route via de Vestdijktunnel richting het stadsdeel Strijp (onder andere Beukenlaan en Zwaanstraat). Na Strijp loopt de route richting stadsdeel Woensel (1e Lieven de Keylaan, Winston Churchilllaan, Franklin D. Rooseveltlaan, Mercuriuslaan en Montgomerylaan), waarna via de binnenstad (Keizersgracht en Wal) stadsdeel Stratum wordt aangedaan (Leenderweg, Floralaan West, Aalsterweg en Sint Jorislaan). De route keert tenslotte weer terug bij treinstation Eindhoven Centraal. Langs de route zijn diverse toiletten, stopplaatsen voor fietsers en verkooppunten van koffie en ijs te vinden.

Route mogelijkheden

De route kan op verschillende manieren worden afgelegd. De meeste bezoekers leggen de route af met de auto. Met de auto kost het circa 1,5 uur om de route af te leggen. Dit gaat dan om doordeweekse dagen, in het weekend kost het namelijk circa 3 uur. De reden hiervan is dat de Lichtjesroute in het weekend zeer druk bezocht wordt. De route kan ook met de fiets worden afgelegd (circa 2 a 3 uur) of te voet (circa 6 uur). Er zijn mogelijkheden om met de bus de route af te leggen onder begeleiding van een gids. Deze busritten worden georganiseerd via VVV Eindhoven.

Tips

Onderstaand volgen enkele tips die bezoekers een zo prettig mogelijke beleving kunnen geven:
  • Echt rustig is het tijdens de Lichtjesroute nooit onderweg, het evenement is namelijk zeer druk bezocht. Maandag tot en met donderdag is het echter aanzienlijk minder druk dan vrijdag tot en met zondag
  • De beleving is natuurlijk optimaal wanneer het donker is. Kies er daarom voor de route te volgen wanneer de duisternis is ingevallen. In het geval van kleine kinderen kan dit natuurlijk in conflict komen met hun bedtijd. Hoe dichterbij de slotdag van de Lichtjesroute, hoe vroeger op de avond het donker is. Waar de zon op 18 september pas ondergaat rond kwart voor acht, is dit op 8 oktober al vervroegd naar ongeveer zeven uur. Voor kleine kinderen betekent dit ongeveer drie kwartier tijdswinst.

Contactgegevens

Wil je meer informatie over de Lichtjesroute of wil je helpen als vrijwilliger of sponsor? Het is mogelijk om contact op te nemen met de organisatie via het telefoonnummer 040-2433047 en het e-mailadres info@lichtjesroute-eindhoven.nl

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Weekendje weg in EindhovenEindhoven is met meer dan 200.000 inwoners de grootste Nederlandse stad onder de rivieren en de op vier na grootste van…
Jupiler League seizoen 2017-18: speeldata en speelschemaJupiler League seizoen 2017-18: speeldata en speelschemaOp 12 juni 2017 werd het speelschema gepubliceerd omtrent de Jupiler League-kalender van het seizoen 2017-18. Er doen tw…
PSV seizoen 2017-18: speelschemaPSV seizoen 2017-18: speelschemaHet voetbalseizoen van PSV Eindhoven begint vroeg. Door een derde plek in de Eredivisie in het seizoen 2016-17 start PSV…
Dutch Design Week 2018: tickets en tijdenVan 20 tot en met 28 oktober 2018 wordt in Eindhoven de Dutch Design Week georganiseerd. Tijdens dit evenement vinden er…
Eredivisie seizoen 2017-2018: speelschema en uitslagenEredivisie seizoen 2017-2018: speelschema en uitslagenOp 12 juni 2017 werd het speelschema bekend van de Eredivisie van het seizoen 2017-18. In het nieuwe seizoen van de Ered…
Bronnen en referenties
  • www.lichtjesroute.org

Reageer op het artikel "Lichtjesroute Eindhoven 2018: datum en tijden"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 03-09-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Grote evenementen
Schrijf mee!