InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Tasmanië: Hobart, Richmond en Bonoro Wildlife Sanctuary

Tasmanië: Hobart, Richmond en Bonoro Wildlife Sanctuary

Tasmanië: Hobart, Richmond en Bonoro Wildlife Sanctuary Wie Tasmanië bezoekt zal aankomen in Hobart, de hoofdstad van Tasmanië. Naast een bezoek aan deze stad zullen de meeste toeristen ook de omgeving willen leren kennen. Een mooie combinatie is dan om eerst Hobart en daarna Richmond te bezoeken en af te sluiten met een bezoek aan het Bonorong Wildlife Sanctuary. Men kan kennis maken met de Tasmaanse duivel die, jammer genoeg, met uitsterven wordt bedreigd. Tasmanië heeft een stevige geschiedenis en veel natuurschoon.

Tasmanië

In Tasmanië, een deelstaat van Australië, wonen ongeveer 500.000 mensen. Het is de kleinste staat van Australië. Tasmanië is 2,6 keer zo groot als Nederland. Abel Tasman ging hier aan land in 1642. Zijn ontdekking werd het Van Diemen's land genoemd. De laatste jaren wordt steeds meer aandacht besteed aan het unieke karakter van het landschap, de cultuur en de geschiedenis van Tasmanië. Het toerisme vormt dan ook een steeds grotere bron van inkomsten. Daarnaast is ook de wijnbouw volop in ontwikkeling. Men ziet veel wijngaarden langs de weg. Tasmanië is vooral bekend om haar prachtige natuurparken. Men kan hier wandelen en op zoek gaan naar bijzondere planten en dieren. Ook de kust van Tasmanië is erg mooi met ruige gebieden. In de winter kan men skiën in Tasmanië bij Mount Field. 18% van de inwoners is afkomstig van landen zoals Nieuw Zeeland, Engeland maar ook wonen hier veel mensen uit China. Het is de geboorteplaats van Errol Flynn, een acteur die beroemd werd als filmster. De hoofdstad van Tasmanië is Hobart.

Hobart

Hobart is gelegen aan de Derwent rivier. Het is de meest zuidelijke stad van Australië en na Sydney de oudste stad. De stad werd gesticht in 1804 en is genoemd naar Lord Hobart. De stad verkreeg haar stadsrechten in 1842. Charles Darwin bezocht deze stad toen hij op ontdekkingsreis was met de Beagle in 1836. Er wonen hier ongeveer 47000 mensen. In de gehele regio rondom de stad wonen 200.000 mensen. De stad is gelegen aan de voet van de Mount Wellington die in de winter met sneeuw bedekt kan zijn. De berg is 1270 meter hoog. Wie vanaf de haven richting van het centrum loop ziet eerst de kleine zandstenen huizen. Battery Point is de oude wijk van de zeelieden. Elisabeth Street is de belangrijkste hoofdstraat en hier vinden we alle grote winkels, boetieks en banken. Er zijn een aantal mooie historische gebouwen zoals het Postkantoor en het museum. Ongeveer 2 km. ten noorden van de stad liggen de botanische tuinen die al sedert 1818 grote bekendheid genieten. Hobart heeft een universiteit en hier studeren jonge mensen vanuit de gehele wereld. Het is leuk om in Hobart een bezoek te brengen aan de volgende bezienswaardigheden:
  • Salamanca Place
  • Sullivan's Cove
  • Maritiem Museum
  • Waterfront

Salamanca Place
Op Salamanca Place staan oude pakhuizen die mooi zijn gerestaureerd. Op het plein wordt iedere zaterdag een markt gehouden met veel plaatselijke producten. Er komen handwerkslieden uit de verre omtrek om hier hun eigen gemaakte waren aan te bieden. Ook worden er allerlei lekkere streekgerechten verkocht. De markt is echt een plein waar mensen samen komen en waar men onder het genot van een drankje en muziek lekker kan kletsen. Het parlementsgebouw ligt aan Sullivan's Cove waar ook verschillende restaurants en pubs en cadeauwinkels te vinden zijn.

Maritiem museum of Tasmanië
In het maritiem museum leert men over de scheepvaart die zo belangrijk is geweest bij de ontwikkelingen in Tasmanië. De haven van Tasmanië is de toegangspoort tot Antarctica. Er liggen expeditieschepen die naar het poolgebied vertrekken voor onderzoek.

Waterfront

Rondom de haven zijn leuke restaurants waar men heel lekker verschillende zeevruchten kan eten. Er liggen boten die als restaurant worden gebruikt. Vooral in de avond is het hier een gezellige drukte.

Bruny Island

Vanuit de haven vaart bijna ieder uur een Ferry naar Bruny Island. Men kan de prachtige natuur verkennen, zwemmen en zonnen maar ook leuke boottochten maken. Soms heb je hierbij het geluk om dolfijnen te zien. Ook kan er een bezoek gebracht wordt aan de zeehonden. Op Bruny Island ligt een camping. Het is tevens een ideaal gebied voor mensen die exotische vogels willen spotten.

Richmond

Richmond wordt beschouwd als één van de best bewaard gebleven historische dorpen van Australië. Deze vallei werd in 1803 door de kolonisten ontdekt. Ook was hier een gevangenis gebouwd door de Engelsen en deze is gerestaureerd. Men kan een kijkje nemen in de cellen. De brug over de rivier werd in 1832 gebouwd door gevangenen. Een mooi oud katholiek kerkje wat bewaard is gebleven en waar nog steeds diensten in worden verzorgd staat iets buiten het dorp. Je waant je in Engeland als je door de straatjes loopt. Plaatselijke producten zijn hier verkrijgbaar en "The Old Bakery" verkoopt heerlijk vers gebak. Voor veel mensen uit Hobart is het een leuk uitje om te gaan theedrinken in Richmond.

Bonorong wildlife sanctuary

Bijna een must is een bezoek aan het Bonorong wildlife sanctuary. Het park is géén dierentuin maar biedt opvang aan zieke en gewonde dieren. Hier vinden we kangoeroe's maar ook de beroemde Tasmaanse duivel die met uitsterven wordt bedreigd. De dieren worden hier opgevangen en verzorgd en zo snel mogelijk weer teruggebracht naar de wildernis. Ook is hier het enige dierenziekenhuis van Tasmanië gevestigd. Honderden vrijwilligers zijn dagelijks in de weer om dieren op te vangen die in de wildernis gewond zijn geraakt. De dieren krijgen eerste hulp en worden naar Bonorong gebracht.

Kangoeroe

Wie graag kangoeroe's wil voeren en van nabij wil bewonderen kan hier heel goed terecht. Er zijn kangoeroe's in alle maten en zij zijn net zo nieuwsgierig naar de mensen als wij naar hen. De kangoeroe's in dit park mogen allemaal worden gevoerd. De oude Tasmaanse duivel is hier met pensioen en gaat niet meer terug. Maar er zijn ook wallabies, een albino possum, koala beertjes en diverse vogels. Een blauwtong leguaan kan ook nog even tevoorschijn komen. In het park werken veel vrijwilligers en deze mensen geven enthousiast informatie over het leven en de opvang van de dieren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De wildernis van TasmaniëTasmanië met zijn vele National Parks is één van de laatste grote wildernissen ter wereld. Tasmanië heeft meer National…
De Tasmaanse duivel - bijna uitgestorvenDe Tasmaanse duivel - bijna uitgestorvenVeel mensen kennen de Tasmaanse Duivel alleen uit de Warner Brothers tekenfilms. Dit dier bestaat wel degelijk echt al k…
De Tasmaanse duivelDe Tasmaanse duivelZijn naam heeft hij te danken aan zijn angstaanjagende geschreeuw. Aan het geluid te horen moest het wel iets duivels zi…
Buidelwolf of Tasmaanse tijgerArtikel over de op Tasmanië levende buidelwolf of Tasmaanse tijger (Thylacinus cynocephalus), die vermoedelijk is uitges…
De verloren cultuur van Aboriginals in TasmaniëDe verloren cultuur van Aboriginals in TasmaniëVele jaren woonden in Tasmanië de Aboriginals. Een bijzondere groep waren hierbij de Palawa's. De cultuur van deze Abori…
Bronnen en referenties
  • Nieuw Zeeland H. Driessen.
  • Informatie Celebrity

Reageer op het artikel "Tasmanië: Hobart, Richmond en Bonoro Wildlife Sanctuary"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 26-10-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Cruise reisverslag
Schrijf mee!