InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Openluchtmuseum Arnhem is interessant voor drie generaties

Openluchtmuseum Arnhem is interessant voor drie generaties

Openluchtmuseum Arnhem is interessant voor drie generaties Met drie generaties samen een bezoek brengen aan het Openluchtmuseum in Arnhem is een bijzondere ervaring. De oudste generatie vindt veel terug uit de cultuur van de vijftiger jaren, de generatie van de kinderen ziet de ontwikkelingen die er zijn geweest vanuit hun eigen jeugd en de generatie van de kleinkinderen vindt het prachtig om de vele veranderingen te zien en vooral om zelf mee te werken aan het bewerken van het land of de was te doen op de manier zoals onze voorouders dit moesten doen. Er valt veel te vertellen door grootouders aan kinderen en kleinkinderen in dit museum.

Historie van het museum en het park

Het museum werd opgericht op 13 juli 1918 door de Vereniging voor Volkskunde. Er werd gestart met 6 woningen waaronder het eerste Loshuis uit Beuningen. In 1987 maakte het museum een moeilijke tijd door maar herstelde zich nadat een aantal vernieuwingen werden ingevoerd. Tot 1993 was dit een rijksmuseum. Het park heeft een oppervlakte van totaal 44 hectare. Vele ouderen hebben mogelijk al eens eerder een bezoek gebracht aan het museum en dan is het schitterend om te zien hoe het museum regelmatig wordt uitgebreid want de historie groeit. Wie een beetje oog heeft voor details kan hier naar hartenlust genieten. De ouderen kunnen hun geschiedenis vertellen aan de kleinkinderen wat je dan ook om je heen ziet gebeuren als je het park bezoekt.

Waar ligt het Openluchtmuseum Arnhem

Het Openluchtmuseum te Arnhem is gelegen aan de Schelmseweg 89, te Arnhem. Het is te vinden naast Burgers Zoo. Geopend van 29 maart 2019 tot 27 oktober 2019.Openingstijden zijn dagelijks van 10 tot 17 uur. In de winter is het park te bezoeken als wandelpark terwijl er gedurende zomermaanden steeds aparte evenementen zijn. Voor kinderen is het park bijzonder leuk omdat ze zelf veel dingen kunnen ondernemen. Ook voor schoolreisjes wordt het park regelmatig gebruikt. Met de museumkaart kan men het museum gratis bezoeken. Om het park te kunnen bezoeken mag men ruim de tijd nemen en nog beter is het om regelmatig een bezoek te brengen en bepaalde onderdelen te bekijken.

Museum is interessant voor drie generaties

Er zijn veertig historische gebouwen. Het museum is ook goed te bezoeken als het weer wat te wensen overlaat omdat men veel kan zien binnen in de gebouwen. Door het park rijdt de vroegere historische tram van Arnhem uit 1929 en ook de tram van Charlois. De tram rijdt hier sedert 1996. Vrijwilligers in oorspronkelijke dienstkleding verzorgen het vervoer. In 1944 werd het park tijdelijk bewoond. Het bevel hiertoe werd gegeven door de Duitsers en er woonden in die tijd veel gezinnen in het park.

Welke beroepen kunnen we hier zien?

In het park wordt het beroep getoond van:
  • Bierbrouwer
  • Olieslager
  • Papierschepper
  • Kaasmaker
  • Broodbakker
  • Touwslager

Bijzondere gebouwen uit de Nederlandse historie

In het park zien we een groot aantal gebouwen die de Nederlandse historie weergeven in al haar facetten. Het is teveel om in één dag allemaal te bekijken. Een paar bijzondere gebouwen zijn:
  • Huizen uit Amsterdam die ingericht waren als pension voor buitenlandse gastarbeiders en krotwoningen
  • Gebouw van de Kruisvereniging
  • Straat met Tilburgse huizen
  • Verschillende boerderijen waaronder Hindelopen
  • Verschillende molens
  • De Molukse Barak
  • TBC huisje

Huizen uit Amsterdam die ingericht waren als pension

Ook zijn er huizen uit de Amsterdamse Jordaan geplaatst. Dit complex werd in 2012 geopend door Koningin Beatrix. We kunnen hier zien hoe de eerste pensions voor buitenlanders ingericht waren. Men sliep met een aantal mannen in één kamer en vaak werden de bedden meermalen gebruikt omdat mensen toch in ploegendienst sliepen. Opvallend zijn de attributen die men van huis mee nam zoals het gebedskleedje en de spelen. Een metalen kast werd gebruikt voor de kleding. Naast deze pensions zijn ook een aantal krottenwoningen te bezichtigen die nog tot 2002 bewoond waren.

De kruisvereniging

Veel moeders onder ons zullen zich nog kunnen herinneren hoe we het consultatiebureau bezochten. De omkleedcabines zijn aanwezig maar ook de wijkzuster die de taak had de kinderen te meten en te wegen is present. Alle oude verpleegattributen zien we hier verzameld, zoals de klossen voor onder de bedden. Prachtig is het om te zien hoe de wijkzuster met haar solex de gezinnen bezocht.

Straat met Tilburgse huizen

In de straat met de Tilburgse huizen vanaf 1860 tot de zeventiger jaren van de twintigste eeuw kunnen we in een rijtje woningen zien hoe de welvaart langzaam gestalte kreeg in Nederland. Vanaf de plee in een huisje achter het huis met de waterput komt de hygiëne langzaam in het huis. De pomp wordt vervangen door de kraan en de koelkast doet zijn intrede. Het dakraam wordt vergroot en later aan het begin van de zeventiger jaren komt er zelfs een uitbouw, een dakkapel en een zitkuil in de tuin. De kleuren in de aankleding van de huizen wisselen met de tijd. Van het donkere eiken naar rotan meubelen. We vinden hier onze hele eigen geschiedenis. In de huizen woonden wevers en arbeidersgezinnen.

Verschillende boerderijen waaronder Hindelopen

Prachtig zijn de oude boerderijen in verschillende stijlen. We kunnen een echte stolpboerderij bezoeken, maar ook een kop- staart boerderij. Een Brabantse boerderij. Ook een Friese boerderij uit Hindelopen is opvallend door haar prachtige geschilderde deuren en panelen. Een boerderij uit Zuid Holland die reeds gemoderniseerd werd is overgebracht naar het museum toen deze door ruilverkaveling moest verdwijnen. Maar ook huizen uit Marken en Zeeland zijn te bezichtigen. De netten worden gerepareerd door een vakkundige dame die uitleg geeft. Er zijn boerderijen die bewoond worden door vrijwilligers die tijdens bezoekuren hun gewone werkzaamheden verrichten.

De Molukse barak
Je wordt even stil bij het bezoeken van de Molukse barak. Hier speelde zich een leven af in het midden van de vijftiger jaren toen 12000 Molukkers naar Nederland kwamen. Het waren KNIL militairen geweest die met mooie beloften naar Nederland kwamen en toen in ons koude en arme Nederland in barakken gehuisvest werden. Het was geen wonder dat deze mensen de grootste moeite hadden om zich aan te passen. De beheerderswoning naast de barak toont de inrichting van de Nederlanders in die jaren.

Het TBC huisje

Vele ouderen onder ons zullen zich nog kunnen herinneren hoe vroeger bij verschillende boerderijen een prieeltje stond waar iemand lag te "kuren"zoals het werd genoemd. Dit waren TBC patiënten die hier werden verpleegd. Als jonge kinderen liep je vaak langs zo'n huisje om even te zwaaien, zonder dat je de ernst van de situatie kon inzien.

Molens

Het park wat gelegen is in een schitterende natuur biedt ruimte aan verschillende molens. Het is een mooi gezicht om te zien hoe deze molens gebruikt worden. Bij één molen is een vaart waar het hout gezaagd werd en hier kunnen kinderen met een klein bootje zelf overvaren.

Voor de kinderen is er ook nog een apart erf waar ze o.a. de was kunnen doen zoals het vroeger gebeurde met de tobbe en het wasbord. Ze kunnen ook water pompen en op een wat kunstmatige wijze de koeien melken. Er zijn diverse restaurants waar men wat kan gebruiken maar het is ook mogelijk om zelf wat te eten mee te nemen.

Park met speeltuin en om actief bezig te zijn

Tevens is er nog een speeltuin en een doolhof zodat kinderen zich opperbest vermaken. Voor kinderen worden in de vakanties en de week-enden aparte thema's georganiseerd waarbij ze zelf actief kunnen zijn. Wie het park wil bezoeken dient ruim de tijd te nemen. Men kan eigenlijk in één dag slechts een gedeelte van het museum bezoeken. Gemiddeld blijven bezoekers 6,5 uur in dit prachtige park.
Gerelateerde artikelen
Openluchtmuseum Arnhem, leuk uitje voor jong en oudOpenluchtmuseum Arnhem, leuk uitje voor jong en oudIn het openluchtmuseum Arnhem kunt u kennis maken met het leven en tradities van verleden tot niet zo heel lang geleden.…
Bezienswaardigheden in ArnhemArnhem, de hoofdstad van Gelderland. Schitterend gelegen in het groen. De Posbank, de Hoge Veluwe, de stadsparken en de…
Arnhem, hoofdstad van GelderlandArnhem is de hoofdstad van de provincie Gelderland. Gelegen aan de Rijn en aan de rand van de Veluwe, ligt het in een er…
Zuiderzee Museum museumparkZuiderzee Museum museumparkToen de dijk Enkhuizen-Lelystad werd aangelegd, werd er ook een schiereiland aangelegd als werkeiland. Toen de dijk klaa…
Terug in de tijd in het openluchtmuseum van JamtliOude boerderijen, een kaasmakerij, een herberg en heel veel oude huisjes. Waan je terug in de tijd in het openluchtmuseu…
Bronnen en referenties
  • Openluchtmuseum Arnhem
  • Wikipedia Openluchtmuseum

Reageer op het artikel "Openluchtmuseum Arnhem is interessant voor drie generaties"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 23-05-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!