InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Barcelona, bezienswaardigheden top 5 volgens Tripadvisor

Barcelona, bezienswaardigheden top 5 volgens Tripadvisor

Barcelona, bezienswaardigheden top 5 volgens Tripadvisor Wat doen in Barcelona? Wie binnenkort een uitstapje naar Barcelona maakt moet zeker ook wat tijd vrijmaken voor de vele bezienswaardigheden van Barcelona. Als hoofdstad van Catalonië heeft Barcelona namelijk heel wat te bieden aan zijn toeristen. Er is zonder twijfel voor iedereen wat wils, maar sla voor een keertje de bekende bezienswaardigheden zoals het stadion en de zoo over. Ontdek de vijf populairste bezienswaardigheden van Barcelona volgens Tripadvisor.

Inhoud

Bron: Bernard Gagnon, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Bernard Gagnon, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Sagrada Família

Sagrada Família of Basílica i Temple Expiatori de la Sagrada Família is een grote Rooms-Katholieke basiliek in Barcelona. Het bouwwerk werd ontworpen door de bekende Catalaanse architect Antoni Gaudí. De bouw van de kathedraal startte in 1882 maar is vandaag de dag nog steeds niet volledig klaar. Ondanks het feit dat de bouw nog niet opgeleverd is, is de Sagrada Família wel een erkend UNESCO Werelderfgoed. De reden waarom de bouw ervan zo lang duurt is omdat men voor de financiering ervan afhankelijk is van giften en entreegelden. Hoewel de basiliek na meer dan 100 jaar nog steeds niet klaar is, is het wel één van de grootste en populairste bouwwerken van Barcelona, zo niet van Spanje.
  • Openingsjaar: 1891 (enkel crypte)
  • Soort: Basiliek
  • Adres: Carrer de Còrsega, 541, 08025 Barcelona, Spanje

Palau de la Música Catalana

Het Palau de la Música Catalana of Paleis van de Catalaanse Muziek is een concertzaal in Barcelona die ontworpen is volgens het Catalaanse Modernisme. Het gebouw werd getekend door architect Lluís Domènech i Montaner waarna de constructiewerken duurden van 1905 tot 1908. Het Palau de la Música Catalana werd indertijd gebouwd voor het Orfeó Català, een koorgemeenschap die kenmerkend is voor de Catalaanse cultuur op het begin van de 20e eeuw. De concertzaal staat zowel binnen als buiten bol van de groteske versieringen en decadente ornamenten. Net als de Sagrada Família is ook het Palau de la Música Catalana een erkend UNESCO Werelderfgoed.
  • Openingsjaar: 1908
  • Soort: Concertzaal
  • Adres: Carrer de Sant Pere Més Alt, 6, 08003 Barcelona, Spanje

Casa Batlló

Casa Batlló is een gebouw dat door architecten Antoni Gaudí en Josep Maria Jujol een drastische metamorfose kreeg. Het gebouw werd oorspronkelijk in 1877 gebouwd maar beide architecten gaven het een opvallend nieuw uiterlijk in de jaren 1904 tot 1906. Bij het ontwerp van het huis hadden de architecten als doel om geen enkele rechte lijn te gebruiken, daar zijn ze zonder twijfel in geslaagd. Het dak is misschien het meest opmerkelijke; het stelt de rug van een draak of dinosaurus voor. De rest van de onderdelen van het huis maken stuk voor stuk deel uit van het enorme dier. Niet toevallig noemen de Catalanen dit gebouw het Casa dels ossos, of het Beenderenhuis. Naar schatting zou het Casa Batlló, ook UNESCO Werelderfgoed, zo'n 70 miljoen EUR waard zijn.
  • Openingsjaar: 1906
  • Soort: Bezienswaardigheid/Museum
  • Adres: Passeig de Gràcia, 43, 08007 Barcelona, Spanje

Bron: Onbekend, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Onbekend, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Palacio Güell

Het Palacio Güell of Palau Güell is een opmerkelijk huis ontworpen door architect Antoni Gaudí voor de Catalaanse industrielist Eusebi Güell, het werd gebouwd tussen 1886 en 1889. Net als alle andere ontwerpen van Gaudí, is ook Palacio Güell een erkend UNESCO Werelderfgoed. Het huis is opgebouwd rondom een centrale kamer waar belangrijke gasten ontvangen werden. Doorheen de grote stalen poorten werden de gasten via paardenkoetsen het huis binnengereden waarna ze terecht kwamen in deze kamer. De dieren werden vervolgens naar de kelder gebracht waar ook de knechten verbleven. In de centrale kamer staan ook ramen die veel hoger staan dan ooghoogte. Deze dienden om de gasten te bespioneren alvorens ze te begroeten.
  • Openingsjaar: 1889
  • Soort: Huis/Bezienswaardigheid
  • Adres: Carrer Nou de la Rambla, 3, 08001 Barcelona, Spanje

Barri Gòtic

Het Barri Gòtic of Gotische Kartier is het stadscentrum van het oude Barcelona. Het strekt zich uit van La Rambla tot Via Laietana en van de kustzijde tot Ronda de Sant Pere. Desondanks de vele nieuwe bouwwerken uit de 19e en 20e eeuw, bleven veel middeleeuwse gebouwen bewaard. Sommigen dateren zelfs van voor de middeleeuwen, toen Barcelona bezet Romeins gebied was. Behalve de diverse bouwwerken zijn ook de resten van de oude Romeinse Muur, enkele oude kerken en het oude middeleeuwse Joodse kwartier te vinden in het Barri Gòtic. Tevens kan ook het Museu Picasso gevonden worden in het Barri Gòtic, 's werelds grootste Picasso-museum. Het grootste deel van deze buurt is niet bereikbaar met de wagen, hoewel dienstvoertuigen en taxi's er wel toegelaten zijn.
  • Openingsjaar: divers
  • Soort: Historische buurt
  • Adres: Carrer Jaume I, 08002 Barcelona, Spanje

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goedkoop een stedentrip Barcelona boekenGoedkoop een stedentrip Barcelona boekenBarcelona leent zich goed voor een citytrip. Heerlijk shoppen aan Las Ramblas, of genieten van de culinaire hoogstandjes…
Goedkope hotels BarcelonaBarcelona is een populaire toeristische bestemming. Veel mensen willen erheen voor een stedentrip om Barcelona zo eens g…
Weer, temperatuur en weersverwachting BarcelonaMiljoenen toeristen per jaar bezoeken Barcelona. De tweede stad van Spanje is een populaire vakantiebestemming voor mens…
Barcelona - De ultieme stedentripBarcelona - De ultieme stedentripBarcelona is een van 's werelds ultieme stedentrip locaties. Het maakt niet uit in welk seizoen. Barcelona is de op een…
De top tien bezienswaardigheden BarcelonaWie aan Barcelona denkt, denkt vrijwel meteen aan het aangelegde strand, het warm weer en de historische kunst van archi…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Barcelona, bezienswaardigheden top 5 volgens Tripadvisor"

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 07-02-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!