InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Parijs, bezienswaardigheden top 5 volgens Tripadvisor

Parijs, bezienswaardigheden top 5 volgens Tripadvisor

Parijs, bezienswaardigheden top 5 volgens Tripadvisor Bezienswaardigheden en toeristische trekpleisters in Parijs mogen niet ontbreken tijdens een bezoekje aan de Franse hoofdstad. Parijs heeft namelijk heel wat te bieden aan zijn toeristen. Iedereen kent natuurlijk de Eiffeltoren, het Louvre en de Notre Dame. Maar er zijn nog ontzettend veel andere belangrijke monumenten en bezienswaardigheden die zeker de moeite waard zijn. Ontdek de vijf populairste bezienswaardigheden in Parijs volgens Tripadvisor.

Inhoud

Bron: Ossiostborn, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Ossiostborn, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Musée d'Orsay

Het Musée d'Orsay of Museum van Orsay is een museum gelegen aan de linkeroever van de Seine, de rivier die door Parijs stroomt. Het museum is gelegen in het voormalige Gare d'Orsay of Station van Orsay. Tussen 1898 en 1900 deed het gebouw namelijk dienst als spoorwegstation. Het museum huist voornamelijk moderne Franse kunst van tussen 1848 en 1915. De kunstwerken zijn dan weer wel erg divers zo kunnen er onder andere schilderijen, beelden, meubelen en foto's gevonden worden. Het museum is wellicht het meest bekend dankzij zijn grote collectie impressionistische en post-impressionistische kunst door schilders als Monet, Manet, Degas, Cézanne, Seurat, Sisley, Gauguin en Van Gogh. Veel van deze werken waren voorheen te bezichtigen in de Galerie nationale du Jeu tot het Musée d'Orsay openging in 1986.
  • Openingsjaar: 1986
  • Soort: Museum
  • Bezoekers per jaar: 3,2 miljoen

Bron: Homonihilis, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Homonihilis, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Musee de l'Orangerie

Het Musee de l'Orangerie is een kunstgalerij van impressionistische en post-impressionistische schilderijen. Het museum is gelegen in de westelijke uithoek van de Tuileries, naast de Place de la Concorde. Hoewel het de meeste bekendheid verwierf dankzij de zaal met de Waterlelies van Monet, bevat het museum ook werken van andere bekendheden zoals Cézanne, Matisse, Modigliani, Picasso, Renoir, Rousseau, Sisley, Soutine, Utrillo en nog vele anderen.
  • Openingsjaar: 1852
  • Soort: Museum

Bron: David Monniaux, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: David Monniaux, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Jardin du Luxembourg

De Jardin du Luxembourg of de Luxemburgse Tuin is het tweede grootste publieke park in Parijs, het is zo'n 224.500 m² of 22,5 hectaren groot. Het park is gelegen in het zesde arrondissement van Parijs en is als het ware de tuin van de Franse Senaat, die zelf gelegen is in het Paleis van Luxemburg. In het park staan een groot aantal standbeelden van kunstenaars zoals Oudiné. Het populairste standbeeld in de Jardin du Luxembourg is wellicht het Vrijheidsbeeld, het is het eerste exemplaar dat in 1870 gemaakt werd als voorbeeld voor het Statue of Liberty in New York.
  • Openingsjaar: 1611
  • Soort: Park

Bron: Peter Rivera, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Bron: Peter Rivera, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Palais Garnier - Opera National de Paris

Het Palais Garnier is een operazaal met 1.979 plaatsen, de constructie ervan duurde van 1861 tot 1875. Oorspronkelijk werd het gebouw de Salle des Capucines genoemd, naar zijn locatie op de Boulevard des Capucines. Al snel veranderde de naam echter in Palais Garnier, naar architect Charles Garnier. Er wordt vaak verwezen met verschillende namen naar het gebouw zoals Opéra Garnier, Opéra de Paris of Opéra, maar die duiden dus allemaal op één en hetzelfde gebouw. Tot 1989 was het Palais Garnier de thuishaven van Paris Opera dat nadien verhuisde naar Opéra Bastille, het nieuwe operagebouw. Vandaag de dag wordt het Palais Garnier vooral gebruikt voor balletvoorstellingen.
  • Openingsjaar: 1875
  • Soort: Cultuurzaal

Bron: Eric Pouhier, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)Bron: Eric Pouhier, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)

Pont Alexandre III

De Pont Alexandre III is een populaire brug in Parijs die de Seine overspant. De brug verbindt de bekende Champs-Élysées met de buurt van de Eiffeltoren en staat bekend als de meest extravagante brug in Parijs. Tevens is het bouwwerk geklasseerd als historisch monument. De brug, met zijn vele versieringen zoals Art Nouveau lampen en gevleugelde paarden, werd gebouwd tussen 1896 en 1900. Zijn naam heeft hij te danken aan Tsaar Alexander III wiens zoon in 1892 de eerste steen legde. De stijl van de brug weerspiegel weerspiegelt het Grand Palais dat vlakbij de brug ligt.
  • Openingsjaar: 1900
  • Soort: Monument
Gerelateerde artikelen
De Franse hoofdstad ParijsDe Franse hoofdstad ParijsDe internationale stad Parijs of door sommige mensen de stad van de liefde genoemd is een prachtige stad voor een vakant…
Ontdek Parijs per tourOntdek Parijs per tourHoe kun je het beste Parijs ontdekken? Bij een bezoek aan Parijs heb je veel opties waar je uit kunt kiezen. De meeste t…
Stedentrips in EuropaVeel mensen zijn toe aan een lekker weekendje weg naar een grote stad. In Europa zijn veel verschillende grote steden om…
Goedkope hotels ParijsGoedkope hotels ParijsParijs wordt ook wel gezien als de stad van de liefde. Geen wonder dat veel mensen graag een stedentrip naar Parijs will…
Een boottocht over de Seine in ParijsTijdens een georganiseerde stedentrip naar Parijs staat er vrijwel altijd een boottocht over de Seine op het programma.…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Parijs, bezienswaardigheden top 5 volgens Tripadvisor"

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 06-02-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!