InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Landgoed en Kasteel Twickel zijn interessant

Landgoed en Kasteel Twickel zijn interessant

Landgoed en Kasteel Twickel zijn interessant In Twente, iets buiten Delden ligt Landgoed Twickel. Dit landgoed met kasteel dateert al uit 1347 en is gelegen in een prachtige omgeving. Het kasteel is op beperkte tijden te bezoeken maar het gehele landgoed is interessant. Zo zijn er de kasteeltuinen met oranjerie. Er is een theeschenkerij en een landschapswinkel. In de bossen op het landgoed kan men heerlijk wandelen. Twickel is beroemd om zijn veelzijdige bossen en prachtig landschap. Er is ook een grote diversiteit aan vogels.

Oorsprong van het landgoed en kasteel

In 1347 werd Herman van Twickelo eigenaar van de kern van het landgoed wat ook toen al Twickel werd genoemd. Het tegenwoordige kasteel dateert van rond 1500. In 1539 stierf Johan 111 van Twickelo die De Rijke werd genoemd. Op de gevelsteen bij de ingang van het kasteel staat het jaartal 1551. In de zeventiende eeuw werd de zuidvleugel gebouwd en werd ook het hoofdgebouw vergroot. Rond 1900 heeft een grote verbouwing plaatsgevonden onder architectuur van de Engelse architect Weatherley. Rondom het kasteel vinden we prachtige en veelzijdige bossen en heidevelden. In ieder jaargetijde kan men hier rustig wandelen en fietsen.

Wie zijn de eigenaren van het kasteel

Het kasteel is in de periode tussen 1347 en 1953 steeds vererfd van vader op zoon en soms op dochters. Er woonden achtereenvolgens de families:
  • Twickelo
  • Van Raesfelt
  • Van Wassenaar Obdan
  • Van Heeckeren van Wassenaar

Stichting Twickel

De laatste eigenaresse Barones van Heeckeren van Wassenaar had geen kinderen en heeft zowel het kasteel als het landgoed in 1953 ondergebracht in een stichting met de naam Stichting Twickel. Zij overleed in 1975. Het kasteel wordt thans bewoond door de familie Zu Castell-Rüdeshausen. Een belangrijke taak van de Stichting is om het kasteel als een bewoond particulier eigendom in stand te houden. Het is daarom te begrijpen dat het kasteel maar beperkt toegankelijk is voor rondleidingen. Aan een rondleiding is meestal een bezoek aan de kasteeltuinen en aan de theeschenkerij gekoppeld. Als U het kasteel bezoekt dan dient U zich te houden aan een aantal strenge regels waarbij fotograferen verboden is. Ook is het kasteel niet toegankelijk voor rolstoelen. Er kan legitimatie gevraagd worden.

De tuinen van Kasteel Twickel

De tuinen van Kasteel Twickel kan men bezoeken zonder een bezichtiging van het kasteel maar men dient wel toegang te betalen. Zie voor prijzen en openingstijden de website: Twickel. De tuinen tonen een eeuwenlange ontwikkeling en zijn prachtig om te bezoeken. Neem hiervoor ruim de tijd want er is veel te zien. Zo kan men een bezoek brengen aan:
  • De Oranjerie
  • Rotstuin
  • Wildbaan met roedel damherten
  • Park in Engelse landschapsstijl

Oranjerie

De oranjerie dateert uit 1833 en wordt gebruikt als winterverblijf voor tropische en subtropische planten. We zien hier sinaasappelbomen en ander citrusfruit tussen beelden in Jugendstil.

De Rotstuin

De rotstuin is aangelegd door de huidige eigenaresse. Zij verzorgde tot op hoge leeftijd de rotsplanten. De tuin is zeer decoratief.

Wildbaan met roedel damherten

In een grote tuin is het een prachtig gezicht om de herten te zien rondlopen. Soms zijn ze wat dichter in de buurt maar als er veel mensen zijn dan proberen de herten zich terug te trekken.

Park in Engelse landschapsstijl

In dit park zien we veel rododendrons groeien. Ook zijn er mooie rozen te bewonderen. Hier kan men de tuinarchitectuur van vele generaties bewonderen.

De Moestuin

Naast de tuinen van Twickel ligt de moestuin. In deze tuin worden groenten, fruit en bloemen gekweekt. De moestuin is in 1993 gerestaureerd en wordt geheel door vrijwilligers verzorgd. Is slechts beperkt te bezoeken.

De Landgoedwinkel

Ook interessant is de landgoedwinkel die gevestigd is aan de Twickelerlaan 7 te Delden. Hier worden producten verkocht die op het landgoed geproduceerd zijn. We kunnen hierbij denken aan kaas, eieren, honing, ijs maar ook aan vlees en in het jachtseizoen wild. De producten komen van biologische bedrijven. Zie voor openingstijden de website:Landgoedwinkel

schaapskooischaapskooi

Bezienswaardigheden die bij het landgoed Twickel horen

Het landgoed Twickel is zeer uitgestrekt. Het heeft een totale omvang van 4000 hectare. Er staan 200 boerderijen en woningen verspreid op het landgoed. Hier zijn een aantal bezienswaardigheden zoals:
  • De Noordmolen
  • Houtzaagmolen
  • Museumboerderij
  • Oelermolen

Noordmolen

In de Noordmolen die als vanaf 1347 bestaat kan men zien hoe van lijnzaad olie wordt geperst.

Houtzaagmolen

De houtzaagmolen dateert van 1775. In de houtzagerij worden de bomen gezaagd tot planken en hier kan men zelfs een houten vloer bestellen.

Museumboerderij

De museumboerderij laat zien hoe het leven op het platteland er uitzag tot in de vijftiger jaren van de vorige eeuw. Leuk om te bezoeken met kinderen. Een aantal vrijwilligers verzorgen demonstraties.

De Oelermolen

De Oelermolen is een watermolen die dateert uit 1690. Hier stond vroeger Huis Oelermeule. Dit is verdwenen.
Gerelateerde artikelen
Het Haags Historisch MuseumIn het Haags Historisch Museum, gevestigd in het historisch hart van Den Haag is tot 6 februari 2011 een tentoonstelling…
Mooie kastelen in GelderlandMooie kastelen in GelderlandIn Gelderland staan tientallen (oude) kastelen. Een aantal van hen zijn zeker een bezoekje waard; waaronder bijvoorbeeld…
Rotstuin maken: hoe ga je te werk?Een rotstuin maken is geen gemakkelijke opgave, maar het eindresultaat is altijd zeer sfeervol. Er zijn een aantal dinge…
Botanische tuinen in NederlandBotanische tuinen in NederlandNederland herbergt een groot aantal botanische tuinen. In het bijzonder in de bekende universiteitssteden Amsterdam, Rot…
Kasteel HeeswijkKasteel HeeswijkNederland kent gelukkig nog heel wat prachtige kastelen, vaak met de mogelijkheid deze te bezoeken en te bezichtigen. He…
Bronnen en referenties
  • Website kasteel Twickel

Reageer op het artikel "Landgoed en Kasteel Twickel zijn interessant"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 28-07-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!