InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Welkom in Wallonië - Vakantie of uitstap

Welkom in Wallonië - Vakantie of uitstap

Een paar uur, een dagje tussendoor, een weekend of een hele vakantie lang genieten in de zuidelijke landshelft van België. In Wallonië ontdek je de favoriete fietstochten, wandelingen en boottochten, curieuze natuurfenomenen, statige kasteeltuinen, spannende architectuur, toffe steden, Brusselse nieuwigheden en exotische tradities.

Waterpret à volonté

Voor plezier op de heldere Waalse wateren heb je helemaal geen zomerse temperaturen nodig. Betaalbare binnenpret voor het hele gezin vind je in het Aquacenter op het domein van de Lacs de l’Eau d’Heure, het grootste merengebied van België en een watersport-,wandel- en fietsparadijs van de bovenste plank. Laat het lentezonnetje het even afweten in dit prachtige natuur- en recreatiegebied, dan kan je naar dit gloednieuwe waterparadijs met een oppervlakte van 7500 m², golfslagzwembad, reuzenglijbaan van 60 meter, sauna’s en jacuzzi’s. Logeren kan in het kraakheldere, Scandinavisch aandoende Golden Lakes Village vlakbij. Mét uitzicht op het meer, dat spreekt.

Kuieren in een kasteeltuin

Hou je van parken en kasteeltuinen, dan moet je deze lente zéker naar Wallonië. Je vindt er tientallen prachtige domeinen, waarin het op een stralende lentedag heerlijk kuieren en ontdekken is. Een van de bijzonderste is het kasteel van Mariemont bij La Louvière met z’n enorme botanische collecties. In de 27 hectare romantische Engelse tuinen kan je nu zalig komen picknicken: in 2012 en 2013 vind je overal in Wallonië uitzonderlijke, recent geklasseerde parken waar je dat mag doen. Het museum van Mariemont heeft ook kunsthistorische collecties van wereldniveau en van 7 april tot 2 september loopt er de tijdelijke expo Wolf! over wolven …en weerwolven!

Gastronomie op de boerderij

Lekker eten en drinken, dat is precies waarmee Wallonië en Brussel jou tijdens dit Jaar van de Smaak willen verleiden. Wallonië heeft een rijke, regionaal erg verschillende streekgastronomie. Voor een authentieke eet- en slaapervaring
kan je terecht in de Waalse boerderijrestaurants van Accueil Champêtre. Je vindt er vakantiehuizen, gastenkamers en campings op de boerderij, en op sommige domeinen kan je ook hengelen, paardrijden of zelfs een golfballetje slaan. De boer kijkt het allemaal goedkeurend aan, en verwent je na een lange dag ontspannende inspanning in een keuken vol heerlijke smaken.

2012-2013: Wallonië voor lekkerbekken

We verwezen er al even naar: Wallonië en Brussel ontdekken, staat tijdens dit Jaar van de Smaak in het teken van lekker eten en drinken. En dáár kennen ze wat van in ons eigenste zuiden! Er worden verschillende evenementen georganiseerd rond streekproducten, chocolade en culinaire topgerechten, want Wallonië profileert zich helemaal als smaakvolle trekpleister. Tip: op de streekmarkten, traditionele volksfeesten en evenementen strijkt dit jaar de Caravane du goût neer, die je laat proeven van de heerlijkste gerechtjes. En ook in Brussel kan je via Brusselicious kennismaken met het lekkerste dat onze hoofdstad te bieden heeft, van frietkot tot zoet Brussel … smakelijk!

Lees verder

© 2012 - 2019 Slurfke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.wallonievoorlekkerbekken.be
  • www.brusselicious.be

Reageer op het artikel "Welkom in Wallonië - Vakantie of uitstap"

Infoteur: Slurfke
Laatste update: 07-07-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Schrijf mee!