InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Brunssum: een spiritueel blotevoetenpad!

Brunssum: een spiritueel blotevoetenpad!

Brunssum: een spiritueel blotevoetenpad! Wie houdt van rustige blotevoetenpaden moet beslist eens naar het Blote Voetenpad van Brunssum in Nederland gaan. Het is niet echt vermoeiend of gevaarlijk. Integendeel, je wordt er heerlijk rustig van en je voeten zijn na het pad heerlijk zacht! Een echte aanrader voor een stap naar een betere gezondheid!

Het Blote Voetenpad in Brunssum: praktische info

Hoe er geraken?

Onder Heerlen en boven Maastricht ligt het kleine, gezellige plaatsje Brunssum. Je kan bij het blotevoetenpad geraken door Ganzepool 9 te Brunssum in te tikken op je GPS. Zonder GPS volg je volgende route: borden richting Schutterspark en daarna de bruine borden naar Blote Voetenpad aan de straat Ganzepool.

Wat kost het?

6 euro voor volwassenen, 3 euro voor kinderen. Vanaf 12 personen betalen volwassenen 5 euro p.p. en kinderen 2,50 euro p.p.

Wat moet je meenemen?

Na het afleggen van het blotevoetenpad kan je je voeten even afspoelen en schoonmaken. Neem dus zeker een handdoek mee om je voeten af te drogen. Best kan je ook een extra set kleren meenemen, zeker voor kinderen. Er komt wel wat water en modder aan te pas en bij een uitschuiver ben je gelijk kletsnat! Huisdieren zijn niet toegelaten op het pad!

Wat zijn de openingsuren?

Het Blote Voetenpad is open van 3 april tot en met 30 oktober. Tijdens de schoolvakanties is het park open van dinsdag tot zondag, telkens van 10 tot 18 uur (gesloten op maandag). Buiten de schoolvakanties is het Blote Voetenpad open van woensdag tot zondag, telkens van 11 tot 18 uur (gesloten op maandag en dinsdag).

Wat is er te doen en te zien op het blotevoetenpad?

Het blotevoetenpad van Brunssum is erg rustgevend en helemaal niet moeilijk. Het is spiritueel opgevat, met heel veel symboliek, spreuken over liefde en tips om te weten welke boom of plant voor welke ziekte kan toegepast worden. Dit in tegenstelling tot het blotevoetenpad van Zutendaal in België, op zo'n klein halfuurtje rijden. Dit blotevoetenpad is veel sportiever en gedurfder. Er komt ook meer water aan te pas! Om meer te weten over dit blotevoetenpad, klik hier Zutendaal: het eerste blotevoetenpad in België. Het is goed mogelijk om beide blotevoetenpaden te combineren in één leuke dag! Het blotevoetenpad van Brunssum, dat zo'n 4 kilometer lang is, kan je meerdere malen afleggen. Stukjes die je niet wil of kan doen, kunnen omzeild worden. In Zutendaal is er een gescheiden ingang en uitgang, dus dat pad kan je maar één maal afleggen. Voor sfeerbeelden over het Blote Voetenpad van Brunssum kan je terecht op www. BloteVoetenPark.nl. Ook kan je hier terecht voor speciale arrangementen, zoals een avondwandeling, een fakkeltocht, voetenspelletjes, een vuurloop, een uitleg over de Keltische mysteries of nog een cursus of workshop voetreflexologie.

Ingang

Bij de ingang staat een kleine taverne, waar je rustig nog iets kan drinken en naar het toilet kan gaan. Er is geen toilet onderweg en van al dat water krijg je al eens zin om naar het toilet te gaan! Daarna doe je schoenen en sokken uit en plaats je die in speciale schabben. Dan begint je blote voetenavontuur!

Een zacht begin

De wandeling begint zacht. Eerst ga je over zand. Dat gevoel kennen we allemaal van aan zee. Zalig! Daarna ga je over een evenwichtsbalk, een boomstronk. Dan krijgen je voeten een eerste beproeving te doorstaan: een kiezelkorrelpad. Dat doet al iets meer pijn! Vervolgens ga je door een moddersleuf. Klinkt vies, maar eigenlijk voelt modder best prettig aan. Bij de picknickplaats kan een rustpauze ingelast worden en kan er iets gedronken of gegeten worden.

De doorwaadplaats

Een topper bij groot en klein! Een waterplas met in het midden een diepte van 1 meter 50! Wie durft er over de paaltjes? Voor de minder moedigen is er een doorwaadplaats, waar je gewoon door laag water kan stappen.

Het romantische gedeelte

Na het wateravontuur kom je terecht in het Elfendorp en het Lemniscaatpad. Let op de kleine figuurtjes. In het liefdeslaantje kan je allerlei spreuken lezen over liefde en koppels. Op het centrale pleintje kan je zelf een hartje aan de bomen hangen met een spreuk of een wens op. Een tweede plaats om even tot rust te komen, iets te drinken of even tot rust te komen met of zonder partner.

Het spirituele gedeelte

Via het Romeins keienpad kom je aan het labyrint. Vind je de weg naar buiten of blijf je er liever ronddwalen? Aan jou de keuze. In de onthaastingscirkel doe je een aantal ademhalingsoefeningen waar je heerlijk rustig van wordt. Uit de oneindige cirkel kan je in principe niet uit, maar aangezien het hier maar een symbolische oneindige cirkel is, is er geen probleem om te ontsnappen.

De triade of triaskel

De triaskel of triskel is een Keltisch symbool. Het zijn drie spiraaltjes die met elkaar verbonden zijn. Wil je meer weten over de triskel, dan kan dat in: Bretagne, symbolen. De triskel bestaat hier uit drie spiralen, elk met een pad bestaande uit een andere ondergrond. In het midden van elke spiraal staat een boom. Je moet nu voor jezelf uitmaken welke arm van de triskel het beste bij je past.

Nog meer Keltisch geweld

Na een nieuwe wandeling door een modderpoel, een echte verademing voor je gekwelde voeten, kom je in het Keltisch wiel terecht en bij de wensboom. Om bij de Keltische hut te komen, moet je een hele weg afleggen! Telkens je denkt "nu ben ik er!" is er nog een stukje weg af te leggen. Je wordt er wel heerlijk rustig van! Kinderen daarentegen vinden het heerlijk om de hele weg al rennend af te leggen!

Hindernissenbaan

Na een laatste hindernissenbaan kom je terug bij de ingang en de voetenwasplaats. Hier kan je rustig je voeten schoonschrobben. Zin om het pad nog eens af te leggen? Geen probleem! Met je ticket mag je een ganse dag in het park blijven rondlopen als je er zin in hebt!

Wat is het effect van het blotevoetenpad op je gezondheid?

Het blootvoets lopen op verschillende ondergronden stimuleert het hart en is goed voor de bloedsomloop. Daarnaast regelt het ook de bloeddruk en is het goed voor de coördinatie. Het verstevigt de rugspieren en bevordert de darmwerking. Ook de afwisseling tussen warm en koud, hard en zacht is uitstekend voor de gezondheid. Zo'n 30.000 zenuwbaanuiteinden onder de voet worden gestimuleerd. De voeten worden soepeler en beweeglijker. Het geeft ook meer energie, je wordt er heerlijk ontspannen van.

Het nabijgelegen Schutterspark

Ook in het nabijgelegen Schutterspark is er heel wat te doen. Je kan er picknicken, bootje varen, je kan er heerlijk wandelen, je kan er een balletje trappen, je kan er heerlijk uitrusten op een deken, ... . Kortom, in Brunssum kan je met gemak een hele dag doorbrengen en je geen minuut vervelen!
Gerelateerde artikelen
Zutendaal-Lieteberg: het eerste blotevoetenpad in BelgiëZutendaal-Lieteberg: het eerste blotevoetenpad in BelgiëOp blote voeten lopen is gezond. Het stimuleert de bloedsomloop en het hart en reguleert de bloeddruk. Het bevordert ook…
Keltische astrologie horoscoop - BoomtekentabelKeltische astrologie horoscoop - BoomtekentabelDe Keltische boomastrologie is gebaseerd op de maancyclus, een jaar met 13 maanmaanden. In de Keltische astrologie heers…
Pi, getallen tot in het oneindigePi, getallen tot in het oneindigeHet getal Pi, oneindig gebruikt in de wiskunde, met oneindig veel decimalen achter de komma. Wat is ‘het geheim’ achter…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Elenute20030, Pixabay
  • Brochure Blote Voetenpad Brunssum
  • Eigen ervaring

Reageer op het artikel "Brunssum: een spiritueel blotevoetenpad!"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 05-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Schrijf mee!