InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Rondvaart in Amsterdam

Rondvaart in Amsterdam

Een rondvaart in Amsterdam is uitgegroeid tot de populairste toeristenattractie in ons land. Tegenwoordig bekijken meer dan 3 miljoen passagiers per jaar Amsterdam vanuit de rondvaartboot. Verschillende rondvaartbedrijven verspreid door de stad bieden een uiteenlopend aanbod van rondvaarten door de Amsterdamse grachten aan. Waar kun je terecht en wat kun je verwachten? Een rondvaart in Amsterdam is uitgegroeid tot de populairste toeristenattractie in ons land. Verschillende rondvaartbedrijven verspreid door de stad bieden een uiteenlopend aanbod van rondvaarten door de Amsterdamse grachten aan.

Geschiedenis

De eerste rondvaart door de Amsterdamse grachten in de geschiedenis vond plaats in 1621, toen Koningin Elisabeth Stuart van Bohemen in de stad werd verwelkomd in een parade van feestelijk versierde sloepen. Ze werd toegejuicht door duizenden Amsterdammers die op de bruggen en kades stonden. Beroemde bezoekers onthalen op een rondvaart door de grachten werd een traditie die tot de dag van vandaag in stand wordt gehouden. Van Winston Churchill tot de Beatles en Nelson Mandela, al onze beroemde gasten hebben de stad leren kennen vanaf het dek van een rondvaartboot. En wat te denken van de huldigingen van bijvoorbeeld het Nederlandse voetbalteam in 1988 en 2010.

Heden

Een rondvaart door de Amsterdamse grachten is uitgegroeid tot de populairste toeristenattractie in ons land. Geen pretpark of dierentuin trekt meer bezoekers. Tegenwoordig genieten meer dan 3 miljoen passagiers per jaar van de stad Amsterdam gezien vanaf het water. Meerdere rondvaartbedrijven bieden rondvaarten aan, waarbij een keuze uit een breed aanbod mogelijk is: van de rondvaart met tekst en uitleg door de grachtengordel van Amsterdam tot aan een op maat gemaakt dinercruise by candle light. Circa 200 vaartuigen staan de toerist ter beschikking.

De ‘gewone rondvaart’ is een tocht van een uur a anderhalf uur. De tochten gaan veelal door de Amsterdamse grachtengordel, langs de standaard bezienswaardigheden van Amsterdam. Een elektronische gids vertelt in meerdere talen iets over bezienswaardigheden. Startpunten zijn met name nabij het Centraal Station van Amsterdam, het Rokin en in de buurt van het Leidseplein. Het aanbod van andere rondvaarten is dermate groot, dat dit niet is samen te vatten. Het varieert van een diner op een salonboot, tot een ‘Amsterdamse avond’ met meezingers van André Hazes. Ook is er een soort busdienst: meerdere rondvaartboten varen een bepaalde route en je kunt op- en afstappen wanneer je wilt op meerdere plaatsen langs de route. Zo kun je de stad verkennen, en als je bijvoorbeeld een museum hebt bezocht kun je de boot pakken naar een ander deel van de stad.

Het groene varen

Ook het rondvaartwezen heeft aandacht voor het milieu. Anno 2011 vaart bijna 20 procent van alle rondvaartboten in Amsterdam fluisterstil en milieuvriendelijk met elektromotoren. Niet alleen het milieu heeft hier baat bij, maar ook de bewoners van panden langs de grachten. De krachtige elektromotoren hebben veel batterijen (accu’s) nodig, en deze nemen een enorme hoeveelheid gewicht mee. Dit gaat ten koste van passagiers. Vanwege dit bedrijfseconomische aspect heeft elektrisch varen nog altijd niet de overhand. De ontwikkeling van de techniek in de komende 10 jaar zal daar zeker een oplossing voor brengen.

Naast elektrisch varen is het varen op aardgas een alternatief voor milieubewuster varen. Enkele boten varen op aardgas. Sinds 2011 vaart er ook een boot op waterstof: geruisloos, zonder stank en geheel CO2 vrij. Dan zijn er ook boten die varen op het milieuvriendelijke koolzaad. Nadeel hiervan is de opmerkelijke geur die dit achterlaat: men vergelijkt het wel met de geur van frituurvet.

Opmerkelijk

In het bijzonder kort aandacht aan een wel heel bijzondere rondvaartboot: de Floating Dutchman. Dit is een amfibiebus waarmee een fantastische tocht kan worden gemaakt. De bus rijdt vanaf Schiphol naar NEMO Science Museum in het hart van Amsterdam. Hier rijdt de bus het water in (!) en gaat het verder als rondvaartboot. Er wordt een tocht gemaakt door de Amsterdamse grachten welke weer eindigt bij NEMO. Daar komt de bus/boot uit het water en vervolgt het de tour terug naar Schiphol. De tocht duurt ongeveer 2 uur en 45 minuten. Tussentijds kan de bus niet worden verlaten!

Rondvaartbedrijven

Het aanbod van rondvaarten is dermate groot dat het een onmogelijke opgave lijkt om elk rondvaartbedrijf op te noemen. Hieronder een overzicht van de grotere rederijen en rondvaartbedrijven. Voor alle overige bedrijven, bijvoorbeeld het aanbod rondvaarten in klassieke salonboten, kun je gerichter op internet zoeken.

  • Lovers Rondvaarten (www.lovers.nl)
  • Holland International Rondvaart (www.hir.nl)
  • Canal Rondvaart (www.canal.nl)
  • Rederij Kooij (www.rederijkooij.nl)
  • Rederij Plas (www.rederijplas.nl)
  • Blue Boat Company (www.blueboat.nl) (nagenoeg alle boten hebben rolstoellift!)
  • Grey Line Canalcruises (www.graylineamsterdam.com)

Lees verder

© 2011 - 2017 Solnah, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.amsterdam.info.nl
  • www.floatingdutchman.nl

Reageer op het artikel "Rondvaart in Amsterdam"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 26-09-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Special: Dagje Amsterdam
Schrijf mee!