InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Topattractie: Madurodam in Den Haag

Topattractie: Madurodam in Den Haag

Topattractie: Madurodam in Den Haag In 1952 werd gelijk besloten een Jeugdgemeenteraad te benoemen. Ieder jaar dragen diverse scholen van Den Haag leden van deze raad voor. De leden (allemaal 16 en 17 jaar) hebben zitting voor twee jaar en, sinds de kroning van koningin Beatrix, wordt uit hun midden de nieuwe burgemeester gekozen. De burgemeester en zijn raad dienen aanwezig te zijn bij iedere plechtigheid en zij nemen nieuwe maquettes in ontvangst.

Oprichters

In 1916 wordt op Curaçao een jongen geboren, George Maduro. Hij komt op jonge leeftijd naar Nederland om er onder andere te studeren. Tijdens de Tweede Wereldoorlog vocht deze jongeman mee met de geallieerden. Op 9 februari 1945 komt hij in het concentratiekamp Dachau aan vlektyfus te overlijden.
Zijn ouders willen ter nagedachtenis aan hun zoon een monument oprichten. In dezelfde tijd zocht mevr. Boon –van der Starp, een lid van de Raad van Bijstand van de Stichting Nederlandse Studenten Sanatorium, fondsen voor de financiële ondersteuning van het sanatorium in Laren. Deze steun wilde zij het liefst krijgen uit de inkomsten van een miniatuurstad.
Inmiddels is het sanatorium, omdat tbc niet meer voorkomt onder studenten, gesloten in 1964 en gaan de inkomsten uit Madurodam nu naar diverse goede doelen.
Het park werd op 2 juli 1952 officieel geopend.

Madurodam een miniatuur stad

  • Het volledige park beslaat een oppervlakte van 62.626 m²
  • De miniatuurstad zelf is 17.633 m² groot
  • Als het donker gaat worden, zorgen 50.000 lampjes voor genoeg sfeer
  • Het park is gebouwd in een schaal 1:25
  • Er inmiddels meer dan 700 maquettes zijn
  • Het park ontvangt jaarlijks rond de miljoen toeristen

Beroemde Nederlandse gebouwen, stadgezichten, vliegvelden, havens en oorlogsmonumenten zijn tot in de kleinste details nagebouwd. De maquettes zijn compleet met mensen, dieren, auto´s en noem maar op. Enkele gebouwen die er te bewonderen zijn:
  • Rijksmuseum van Amsterdam
  • Het Binnenhof van Den Haag, compleet met de gouden koets
  • Domtoren van Utrecht
  • Deel van de Deltawerken
  • Schiphol
  • Grachten met echt varende bootjes

Ook staat het geboortehuis van George Maduro in Madurodam. Het is in 1895 gebouwd in de Palladianistische stijl (een bouwstijl gekenmerkt door harmonie en eenvoud).

Een aantal oorlogsmonumenten zijn:
  • Nationaal Monument op de Dam
  • De Dokwerker
  • Het Anne Frank Huis
  • Wilhelmina
  • Hotel De Wereld

Madurodam en het koninklijk huis

Het was een complete verrassing dat koningin Juliana toestemming gaf voor de aanleg van een miniatuur stad.
Prinses Beatrix werd gevraagd of zij burgemeester van deze stad zou willen zijn. Tijdens de officiële opening wordt zij officieel geïnstalleerd als burgemeester. Deze functie heeft zij bekleed tot zij in 1980 tot koningin van Nederland werd gekroond.

Madurodam en de jeugd

In 1952 werd gelijk besloten een Jeugdgemeenteraad te benoemen. Ieder jaar dragen diverse scholen van Den Haag leden van deze raad voor. De leden (allemaal 16 en 17 jaar) hebben zitting voor twee jaar en, sinds de kroning van koningin Beatrix, wordt uit hun midden de nieuwe burgemeester gekozen. De burgemeester en zijn raad dienen aanwezig te zijn bij iedere plechtigheid en zij nemen nieuwe maquettes in ontvangst.
De installatie van de Jeugdgemeenteraad gebeurt heel officieel in de Raadzaal van de Gemeente Den Haag. De burgemeester installeert zijn collega van Madurodam en deze installeert op haar beurt zijn gemeenteraadsleden.

Uitbreiding

Alle maquettes worden in eigen beheer gebouwd van verschillende materialen. Er is een speciale toetsingscommissie die formeel akkoord moeten geven voor een nieuw project.
Als het akkoord gegeven is, moeten er originele bouwtekeningen komen. Dit kan verkregen worden via degene die in het huis of gebouw woont of via het gemeentearchief. De hele bouwtekening moet worden omgerekend naar een schaal van 1:25.
Deze tekeningen, tezamen met foto´s van het desbetreffende object moeten zorg dragen voor een waarheidsgetrouwe kopie.
De bouwtijd van een maquette loopt uiteen, van drie maanden voor een klein pand tot twee of drie maanden voor een groot complex.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bezienswaardigheden in Den HaagDen Haag is een stad met heel veel bezienswaardigheden. Bij welke bezienswaardigheden moet je zeker zijn geweest?
Madurodam (de kleine stad)Madurodam (de kleine stad)Madurodam is een klein attractieparkje in Den Haag. In Madurodam staan veel bekende en belangrijke Nederlandse gebouwen…
Drakensteyn: het kasteel voor Prinses BeatrixAl vanaf 1959 is het kasteel Drakensteyn in Lage Vuursche in bezit van prinses Beatrix. Ze heeft daar eerst alleen en la…
Eredivisie 2014-2015 ADO Den Haag - programmaEredivisie 2014-2015 ADO Den Haag - programmaADO Den Haag presteerde in het Eredivisie seizoen 2013-2014 voor de winterstop slecht maar na de winterstop heel goed. D…
Scheveningen, uittips voor een dagje uit of weekendje wegScheveningen, uittips voor een dagje uit of weekendje wegScheveningen wordt door velen gezien als de badplaats van Nederland. Het mooie uitgestrekte strand en de gezellige boule…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Topattractie: Madurodam in Den Haag"

Infoteur: Storm
Laatste update: 13-10-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Special: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!