InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Fietsen in Toscane op de "Strade Bianche"

Fietsen in Toscane op de "Strade Bianche"

In de Chianti Senese streek liggen over verschillende plaatsen verdeeld de “strade bianche”. De ondergrond bestaat uit witte kiezelsteentjes, vandaar dan ook de naam “strade bianche”, letterlijk vertaald witte wegen. Voor de fietsliefhebber zijn er rondom deze “strade bianche” verschillende parcours uitgestippeld met verschillende afstanden, namelijk 38 km, 75 km, 135 km en voor de echte doorzetters ook 205 km.

De Chianti Senese streek

De “strade bianche” bevinden zich in de Chianti Senese streek tussen Gaiole in Chianti en Montalcino. Aangezien de “strade bianche” zich in de Chianti streek bevinden, is het dus niet meer dan normaal dat deze fietsroute zich slingert tussen de talrijke wijn- en olijfgaarden die deze streek rijk is. Er moet echter wel rekening mee worden gehouden dat het parcours allesbehalve vlak is. Stijgingspercentages van om en bij de 12% met als hoogtepunt 18 % moeten worden overwonnen. Voor een geoefende wielertoerist mag dit geen probleem opleveren maar het is duidelijk dat een minimum aan conditie vereist is. De verschillende parcours zijn aan de kruispunten aangeduid met richtingsaanwijzers voorzien met de resterende afstand tot de finish.

Bekijk hier de map met alle parcours > map parcours

L’eroica

Sommigen gaan zelfs nog een stap verder in de tijd en maken gebruik van de eerste racefietsen zonder versnellingen maar met een klein en groot tandwiel aan weerszijden van het achterwiel. Afhankelijk van een vlakke of stijgende weg wordt het kleine of grote tandwiel onder de ketting aangebracht. Alleen al de deelnemers met hun historische rossen aanschouwen is een belevenis op zich die heroïek, nostalgie en tragiek oproept en die ieder jaar opnieuw talrijke nieuwsgierigen naar de start en langsheen het parcours lokt.

Voor iedere wielertoerist is er de mogelijkheid om te kiezen uit 4 parcours, aangepast aan zijn mogelijkheden en fysieke conditie
  • 38 km met circa 500 m hoogteverschil te overwinnen

Meer info over de wedstrijd voor wielertoeristen op de officiële website > website eroica

Wedstrijd voor beroepsrenners

Ploegleider Dirk Dewolf van de Belgische wielerploeg Omega Pharma – Lotto was alvast onder de indruk van de wedstrijd en gaf de wedstrijd zelfs de bijnaam de hel van het Zuiden, naar analogie met Parijs Roubaix, de hel van het Noorden.
De wedstrijd zelf heeft gewoonlijk plaats de eerste zaterdag van Maart, is 190 km lang met een totale afstand van 57,2 km over “strade bianche”.
© 2011 - 2019 Guntherd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Italiaanse website eroica

Reageer op het artikel "Fietsen in Toscane op de "Strade Bianche""

Infoteur: Guntherd
Gepubliceerd: 27-04-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Schrijf mee!