InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Monsterachtbanen: Wat is de snelste achtbaan ter wereld?

Monsterachtbanen: Wat is de snelste achtbaan ter wereld?

Bigger & better! Dat is de leuze van vele pretparkgiganten. Al is 'bigger' niet meteen het woord voor de achtbanen die de laatste jaren de kop opsteken. Daar waar men vroeger de langste of de hoogste achtbaan wilde bouwen, gaat men tegenwoordig voor de snelste achtbaan ter wereld. Een record dat blijft verbroken worden.

Top 10 snelste achtbanen ter wereld

1. Formula Rossa (Ferrari World Abu Dhabi)

Formula Rossa staat in Ferrari World Abu Dhabi in de Verenigde Arabische Emiraten. De achtbaan behoort toe aan het pretpark Ferrari World Abu Dhabi dat zich het grootste indoorpark ter wereld mag noemen. Hoewel het wel de snelste ter wereld is houdt hij zijn snelheid niet lang vol. Reeds op de eerste heuvel al wordt hij afgeremd om zo later te hoge G-krachten te vermijden. Een interessant detail: passagiers moeten een veiligheidsbril dragen omdat de achtbaan in een woestijn ligt.
  • Bouwjaar: 2010
  • Bouwer: Intamin AG
  • Land: Verenigde Arabische Emiraten
  • G-krachten: 4,8
  • Lanceringssnelheid: 0 tot 240 km./u. in 4 seconden
  • Topsnelheid: 240 km./u.

2. ring°racer (Nürburgring)

Ring°racer staat in ring°werk, het nieuwe pretpark van het Duitse circuit; Nürburgring. Het pretpark bestaat vooral uit simulatoren maar bevat dus ook deze rollercoaster. Ring°racer was bedoeld om in 2009 te openen als snelste achtbaan ter wereld, door enkele foute berekening bij de Amerikaanse bouwer S&S Power werd dit 2011. Hierdoor is de achtbaan van Nürburgring nooit operationeel geweest als snelste achtbaan ter wereld. Het speciale aan ring°racer is niet enkel zijn snelheid, maar het feit dat de baan gelanceerd wordt tussen het circuit en de tribunes. Waardoor het race-gevoel alleen maar groter wordt.
  • Bouwjaar: 2009
  • Bouwer: S&S Power
  • Land: Duitsland
  • Lanceringssnelheid: 0 tot 217 km./u. in 2,5 seconden
  • Topsnelheid: 217 km./u

3. Kingda Ka (Six Flags Great Adventure)

Kingda Ka is een gelanceerde achtbaan die zich bevindt in het Amerikaanse Six Flags Great Adventure. Tot aan de opening van Formula Rossa had hij twee records in handen; die van snelste achtbaan ter wereld maar ook die van hoogste achtbaan ter wereld, een record dat hij vandaag nog altijd bezit. Door technische problemen moest de achtbaan een jaar later geopend worden.
  • Bouwjaar: 2004
  • Bouwer: Intamin AG
  • Land: Verenigde Staten
  • Lanceringssnelheid: 206 km./u. in 2,5 seconden
  • Topsnelheid: 206 km./u.

4. Dodonpa (Fuji-Q Highland)

Voor de nummer vier van snelste achtbaan ter wereld moeten we naar Japen, naar Fuji-Q Highland waar Dodonpa staat. Zijn naam dankt hij simpelweg aan enkele muzieknoten, letterlijk vertaald betekend hij Doremi. Dit deuntje is dan ook vaak te horen in de wachtrij van de achtbaan. Dodonpa kende in zijn korte leven ook reeds veel problemen, mede door techniek die niet geheel op punt stond.
  • Bouwjaar: 2001
  • Bouwer: S&S Power
  • Land: Japan
  • Lanceringssnelheid: 0 - 172 km./u. in 1.8 seconden
  • Topsnelheid: 172 km./u.

5. Superman: Escape from Krypton (Six Flags Magic Mountain), Tower of Terror II (Dreamworld)

De vijfde plaats wordt gedeeld door Superman: Escape from Krypton in Six Flags Magic Mountain (Verenigde Staten) en Tower of Terror II Dreamworld (Australië). De reden is simpel, beide achtbanen zijn identiek en ook best wel uniek. Een gondel wordt vanop een lange lanceerstrook gelanceerd en verticaal omhoog gestuurd. Wanneer de gondel bovenaan de toren is valt hij weer naar beneden om terug te keren naar het station. Het enige verschil tussen beide versies is dat de achtbaan in Six Flags Magic Mountain twee banen naast elkaar heeft staan en Dreamworld maar één. Voor het 2011 seizoen keerde beide parken hun gondels om waardoor de lancering nu achterwaarts gebeurd.
  • Bouwjaar: 1997 (beiden)
  • Bouwer: Intamin AG
  • Land: Verenigde Staten (Superman: Escape from Krypton), Australië (Tower of Terror II)
  • Lanceringssnelheid: 0 - 160.9 km./u. in 7 seconden
  • Topsnelheid: 160,9 km./u.

6. Steel Dragon 2000 (Nagashima Spa Land)

Na Dodonpa is Steel Dragon 2000 de tweede snelste achtbaan ter wereld. Behalve dat mag Steel Dragon 2000 zich wel een ander record opschrijven, dat van snelste achtbaan ter wereld met kettinglift. Hij wordt namelijk niet gelanceerd maar omhooggetrokken door een klassieke ketting.
  • Bouwjaar: 2003
  • Bouwer: Morgan
  • Land: Japan
  • Hoogte kettinglift: 97 meter
  • Topsnelheid: 152,9 km./u.

Bron: Coasterman1234, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Coasterman1234, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

7. Millennium Force (Cedar Point)

Alweer een achtbaan met klassieke kettinglift na Steel Dragon 2000. Millenium Force werd in het Amerikaanse Cedar Point geopend ter viering van het nieuwe millenium. Cedar Point is trouwens één van de parken met de meeste achtbanen ter wereld, 17 in 2011.
  • Bouwjaar: 2000
  • Bouwer: Intamin AG
  • Land: Verenigde Staten
  • Hoogte kettinglift: 94,5 meter
  • Topsnelheid: 149,7 km./u.

8. Intimidator 300 (Kings Dominion)

Ook Intimidator 300 in het Amerikaanse Kings Dominion is een achtbaan met klassieke kettinglift. Hoe langzamer we lijken te gaan, hoe minder gelanceerde achtbanen. Dat is niet omdat een gelanceerde achtbaan geen lagere snelheid aankan, maar omdat een klassieke kettinglift praktisch niet hoger kan dan de huidige records. Intimidator 300 is een achtbaan gethematiseerd naar het Amerikaanse Nascar. Hoewel de baan reeds in 2010 zijn rondjes reed moesten er enkele baanonderdelen vervangen worden in 2011 wegens foute calculering van de bouwer.
  • Bouwjaar: 2010
  • Bouwer: Intamin AG
  • Land: Verenigde Staten
  • Hoogte kettinglift: 93 meter
  • Topsnelheid: 144,8 km./u.

9. Goliath (Six Flags Magic Mountain), Phantom's Revenge (Kennywood), Titan (Six Flags over Texas)

Op de negende plaats staan maar liefst drie achtbanen, alle drie Amerikaanse dan nog. Het vreemde aan dit trio is dat ze niet zoals de achtbanen op de vijfde plaats identiek zijn, het zijn drie verschillende achtbanen die toevallig dezelfde snelheid hebben. Achtbaanliefhebbers vinden hun Mekka trouwens op de plaats waar Goliath staat, Six Flags Magic Mountain is namelijk het park met de meeste achtbanen ter wereld: 18 in 2011. De achtbaan in Kennywood is er trouwens één met een rijke geschiedenis. Oorspronkelijk was Phantom's Revenge een loopingachtbaan die op de koop toe nog eens hoger was dan hij vandaag is. Na tien jaar werd hij echter aangepast en werd hij een echte snelheidsduivel.
  • Bouwjaar: 2000 (Goliath), 1991 (Phantom's Revenge), 2001 (Titan)
  • Bouwer: Giovanola (Goliath), Arrow Dynamics (Phantom's Revenge), Giovanola (Titan)
  • Land: Verenigde Staten (alle drie)
  • Hoogte kettinglift: 71,6 meter (Goliath), 48,8 meter (Phantom's Revenge), 74,7 meter (Titan)
  • Topsnelheid: 1336,8 km./u.

10. Furius Baco (PortAventura Park)

Om de top 10 af te sluiten keren we een laatste maal terug naar Europa, naar Salou (Spanje) meerbepaald. In het park dat voorheen eigendom was van Universal, PortAventura Park, staat de tweede snelste achtbaan van Europa; Furius Baco. Het speciale aan deze achtbaan zijn de gondels. De passagiers zitten niet op of onder het spoor maar ernaast, wat zorgt voor een erg aparte ritbeleving. Furius Baco was de allereerste achtbaan met dit soort gondels en bij opening de snelste achtbaan van Europa.
  • Bouwjaar: 2007
  • Bouwer: Intamin AG
  • Land: Spanje
  • Topsnelheid: 135 km./u.
Gerelateerde artikelen
Black Mamba (Phantasialand)Phantasialand heeft in 2006 een mega investering gedaan van 11 miljoen euro aan hardware + 11 miljoen euro aan thematise…
De meest extreme achtbanenMet een G-kracht 5 kan de Walibi express zich een extreme noemen. Evenals de Goliath die de langste achtbaan is van de B…
Monsterachtbanen: Wat is de langste achtbaan ter wereld?Monsterachtbanen: Wat is de langste achtbaan ter wereld?Bigger & better! Dat is de leuze van vele pretparkgiganten. Al is 'better' niet meteen het juiste woord voor alle achtba…
Pretparken in Los AngelesPretparken in Los AngelesOrlando is de hoofdstad van Amerika als het gaat om de hoeveelheid pretparken. Los Angeles mag echter zeker niet vergete…
Snelste achtbanen en Walibi: NederlandIn de wereld een heleboel pretparken, met een enorm aantal achtbanen. Ons kleine landje beschikt ook over een aantal pre…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Monsterachtbanen: Wat is de snelste achtbaan ter wereld?"

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 31-03-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Schrijf mee!