InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > DIZZ! De nieuwe achtbaan van Bobbejaanland in 2011

DIZZ! De nieuwe achtbaan van Bobbejaanland in 2011

DIZZ! De nieuwe achtbaan van Bobbejaanland in 2011 2011 moet het feestjaar voor Bobbejaanland worden. Het Belgische park wordt namelijk 50 jaar en dat moet gevierd worden! Voor zijn jubileum zal het park namelijk een nieuwe achtbaan plaatsen. Welkom in 't plezantste land!

50 jaar geleden

Op 31 december 1961 opende Bobbejaan Schoepen zijn pretpark in het Belgische Lichtaart. De muzikant heeft het park ondertussen in handen van een multinational gegeven en de goede man is inmiddels ook komen te overlijden. Wat hij achtergelaten heeft is echter één van de mooiste attractieparken van de lage landen. Bobbejaanland dompelt je onder in de wereld van de cowboys en de indianen.

Overname in 2004

Na de overname door het Spaanse Parques Reunidos in 2004 is er echter heel wat veranderd in het park. De nieuwe directie besliste om het hele wilde westen-gebeuren te liquideren en het park te moderniseren. Dit resulteerde in diverse nieuwe attracties als Banana Battle, King Kong, Desperados, Haunted House, etc. Maar ook in verschillende evenementen gericht op jongeren zoals Adrenaline, Cars & Coasters, FUZZ!, etc. Grootse investeringen bleven echter uit, tot in het jubileumjaar dan toch.

De keuze is aan u

Op het einde van het seizoen in 2009 verspreidde de directie een enquête op het internet met de vraag met welke nieuwe attractie de bezoekers Bobbejaanland graag zien uitpakken. Alle mogelijkheden werden aangeboden, zelfs een waterattractie waarvan er al 5 in het park zijn! Uiteindelijk heeft het publiek gekozen voor een familieachtbaan. En hoewel de nieuwe achtbaan gericht is op families, bevat ze ook de nodige thrill.

De nieuwe achtbaan

De fans hebben lang op de beslissing van de directie moeten wachten maar op 27 juli 2010 was het dan eindelijk zo ver; de Facebook-pagina van Bobbejaanland bevestigde de komst van een nieuwe achtbaan naar het park. Het zou een spinning coaster worden. Een spinning coaster is een achtbaan als een ander met dat verschil dat elk karretje afzonderlijk 360° rond kan tollen. Niet alleen tollen zorgt voor het plezier, ook zit je telkens met vier personen rug aan rug in een karretje. Plezier verzekerd! Ook zou deze baan zo'n 600 meter lang worden en 20 meter hoog en de naam DIZZ krijgen. Een filmpje met de lay-out van de achtbaan kan je via YouTube bekijken.

Bron: Stefan Scheer, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Stefan Scheer, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Voorbeeld van een spinning coaster, je ziet duidelijk dat je rug aan rug zit en dat het karretje kan rondtollen.

De locatie

Jammer genoeg betekend deze nieuwigheid ook het verdwijnen van een oude topper, Mambo. Een snelle rups waarbij de karretjes bovenaan vast hingen waardoor deze heen en weer konden slingeren. Ironisch genoeg zal slechts een klein stukje van de nieuwe achtbaan de plaats van Mambo doorkruisen en is er nog plaats genoeg achter deze locatie. De ingang van DIZZ komt naast de grotten van de Wild Water Slide aan de kant van het Banana Bos.

Opening

Bobbejaanland houdt het been stijf dat hun nieuwe achtbaan op de eerste dag van het nieuwe seizoen open zal zijn. Jammer genoeg is het een nieuwe trend dat pretparken hun nieuwe attracties steeds later op het seizoen openen. Het valt dus maar af te wachten of het park deze datum zal halen

Vergelijkbare banen

Een spinning coaster is de laatste jaren immens populair geworden. Dit heeft de pretparkindustrie voornamelijk te danken aan Maurer Söhne, de grootste bouwer van deze achtbanen. U kent een spinning coaster vast wel van onder andere Winjas in Phantasialand en Crush's Coaster in Walt Disney Studios.
Gerelateerde artikelen
Snelste achtbanen en Walibi: NederlandIn de wereld een heleboel pretparken, met een enorm aantal achtbanen. Ons kleine landje beschikt ook over een aantal pre…
Grootste achtbaanbouwer komt uit NederlandGrootste achtbaanbouwer komt uit NederlandWe zijn er allemaal gek op, achtbanen. Ze brengen ons op snelheden en hoogtes waar we normaal alleen maar van kunnen dro…
The Forbidden Caves, nieuwe attractie Bobbejaanland (2015)The Forbidden Caves, nieuwe attractie Bobbejaanland (2015)De nieuwe attractie van Bobbejaanland in 2015 heet 'the Forbidden Caves'. Het pretpark opende deze nieuwigheid exact vie…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "DIZZ! De nieuwe achtbaan van Bobbejaanland in 2011"

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 17-01-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Schrijf mee!