InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Het Raveleijn, nieuwe Efteling attractie in 2011

Het Raveleijn, nieuwe Efteling attractie in 2011

De Efteling is de laatste jaren een ware inhaalrace begonnen in het plaatsen van nieuwe attracties. Met Vliegende Hollander en Joris en de Draak bewezen al dat ze met de Europese top meekunnen. In 2011 presenteert het park een nieuwe topper, Het Raveleijn.

Het concept

Multifunctioneel complex

Het Raveleijn zal een multifunctioneel complex worden, een gebouw met als het ware diverse functies. In de eerste plaats zal het voor de bezoeker een gethematiseerd openluchttheater zijn. Er zullen echter ook diverse horecapunten en feestzalen aanwezig zijn. Daarnaast zal het decor van het hele complex bestaan uit een middeleeuws fort dat eigenlijk dient als kantoorruimte voor het park zelf.

Comfort

De luxueuze feestzalen van het Raveleijn kunnen plaats bieden aan vijfhonderd gasten, het openluchttheater heeft op zijn beurt een capaciteit van wel 1200 toeschouwers. Door middel van een verwarmde arena in het openluchttheater zullen de shows ook in de wintermaanden kunnen doorgaan. Een verwarmde arena is erg belangrijk om het terrein vorstvrij te houden zodat de paarden in de show zonder problemen hun ding kunnen doen. Ook de bankjes op de tribunes van het openluchttheater zullen verwarmd zijn.

Ligging

Het Raveleijn zal zich van in het park situeren tussen Villa Volta en Droomvlucht. De hoge centrale toren van het complex zal je al van mijlenver kunnen zien. Ook van op de parking zal het hele complex te zien zijn.

Opening

Gewone bezoekers zullen enkele maanden langer geduld moeten hebben dan het personeel van de Efteling. Zodra de kantoren afgewerkt zijn nemen de bediendes hun intrek, verwacht wordt dat dit rond februari of maart zal zijn. De eigenlijke show voor de bezoekers zal pas enkele maanden later openen.

Het verhaal

Kinderboek

Net als zovele attracties in de Efteling is ook het Raveleijn gebaseerd op een verhaal. Deze keer haalt de Efteling zijn inspiratie bij kinderboekenschrijver Paul van Loon, ook bekend van de serie De Griezelbus. Paul van Loon schreef het verhaal in opdracht van de Efteling, om zo een passende basis voor de nieuwe show te hebben. De Efteling zal echter meer doen dan enkel een voorstelling in het park geven, in februari 2011 zal er ook een televisieserie van twaalf episodes verschijnen. Een maand later zal ook het 144 pagina's tellende boek beschikbaar zijn in heel Nederland.

De legende

De legende van het Raveleijn draait om het lot van vijf broers en zussen. Ze zijn alleen opgegroeid in de stad maar moeten met hun ouders mee verhuizen naar het platteland, naar een kleine herberg. De vader des huizes brouwt voortaan zijn eigen wijn en moeder schildert erop los. De kinderen zijn diep ongelukkig over deze wending in hun leven, maar weten echter nog niet dat er hun een groots avontuur te wachten staat! In het kleine dorp staat een oude stadspoort met het opschrift: "Raveleijn, waar Raven Ruiters zullen zijn." Op een dag betreden de kinderen de poort en dan komt de magie tot leven! De kinderen veranderen in volwassenen en de raven bij de poort worden paarden. Ze komen in een bizarre wereld vol met vreemde wezens, bezet door een verschrikkelijke graaf. In die stad luidt de legende dat er ooit vijf kinderen zullen komen om de stad te bevrijden. Het gezelschap ontdekt dat zij die kinderen zijn en dat ze ieder over een speciale kracht beschikken; metaal, hout, water, aarde en vuur.

De show

Geen musical

Voorgaande shows in de Efteling hadden vaak het allure van een musical. Er was steeds wel plaats voor dans, zang en dialoog. Wie dol was op deze shows zal na het bekijken van het nieuwe spektakel teleurgesteld zijn. Raveleijn is namelijk meer een grootse show die om stunts, effecten en paarden draait. Live zingen en praten is al helemaal uit den boze, alle dialogen worden vooraf ingesproken. Bij Raveleijn draait het dus vooral om de show.

Opbouw en frequentie

De nieuwe show zal minstens vijfmaal per dag te zien zijn en zal iedere keer zo'n 30 minuten in beslag nemen. De eigenlijke show duurt een twintigtal minuten de voorshow duurt 5 minuten. Tijdens deze voorshow nestelen de toeschouwers zich op hun plaats en projecteert men beelden van de stad op doeken. Na deze kleine show schuiven de doeken weg en start de grootse show. Na de show, wanneer de bezoekers afdruipen, zal er nog een kleine nashow geprojecteerd worden op de doeken die opnieuw tevoorschijn komen.

Acteurs

De cast van de show zal bestaan uit zo'n tien acteurs te paard. Deze zullen de rollen op zich nemen van de vijf kinderen, de graaf en de vader en de moeder. Ook zijn er enkele paardenbegeleiders nodig voor de paarden. Het park neemt de casting voor eigen rekening en doet deze herfst audities.

De andere parken

Niet enkel De Efteling gaat in 2011 voor verandering. Ook Walibi investeert, zij werken aan een volledig nieuw imago. Bij onze zuiderburen investeert Bobbejaanland op zijn beurt in de nieuwe achtbaan Dizz. Alle andere nieuwe attracties in Europa kan je hier vinden.
Gerelateerde artikelen
Raveleijn EftelingRaveleijn is een nieuwe attractie in atractiepark de Efteling. De attractie bestaat uit een groote openluchtarena, een t…
Baron 1898: de nieuwe Dive Coaster van de EftelingIn 2020 wil de Efteling een minimaal bezoekersaantal van 5 miljoen per jaar hebben. Om dit te bereiken is de Efteling fl…
De Vliegende Hollander (Efteling)De Efteling kwam in 2007 met een prachtige nieuwe attractie genaamd De Vliegende Hollander. Deze 17de-eeuws gethematisee…
Attractie Baron 1898 in De EftelingAttractie Baron 1898 in De EftelingOp 1 juli 2015 opent in attractiepark De Efteling een nieuwe attractie, genaamd Baron 1898. Bijna alle attracties in de…
Attractiepark De EftelingAttractiepark De EftelingAttractiepark De Efteling is een van de populairste pretparken van Nederland. Gelegen in Kaatsheuvel in de provincie Noo…

Reageer op het artikel "Het Raveleijn, nieuwe Efteling attractie in 2011"

Infoteur: Harrys
Laatste update: 14-02-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Schrijf mee!