InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Dierentuinen nodigen u uit

Dierentuinen nodigen u uit

Dierentuinen nodigen u uit Voor dierentuinen luidt de noodklok. Steeds meer Nederlandse dierentuinen verkeren in zwaar weer wegens teruglopende bezoekerscijfers, gekort op subsidies en oplopende kosten. Toch kan iedereen er iets aan doen. Zoek de dieren op! In alle seizoenen. Niet in één dierenpark, maar meerdere. Want een dagje dierentuin is altijd fantastisch en kinderen hebben er de dag van hun leven. En wie er nog het dankbaarst zijn voor uw bezoek? De dieren zelf. Zij stellen u nooit teleur en hopen op uw komst!

Artis Zoo

Natura Artis Magistra werd geopend in 1838 en is daarmee de oudste dierentuin van ons land, gelegen in hartje Amsterdam. De bomen in het idyllische park staan er al eeuwen en zijn zelfs ouder dan het park zelf. Er valt van alles te ontdekken. Behalve ruim negenhonderd soorten dieren is er ook een plantentuin, insectarium, planetarium, thematuinen, de Metzelaarkas, het Geologisch Museum met fossielen en mineralen en een zoölogisch museum. Wat betreft dieren zit u natuurlijk helemaal goed. Bijvoorbeeld: Slingerende gibbons, zeeleeuwen, giraffen op de Afrika Savanne, de kleine panda, lama's, alpensteenbokken, zeepaardjes, wasberen, miereneters, zwartvoetpinguïns en lynxen. Wie meer van griezelen houdt komt in het reptielenhuis aan zijn trekken, zo zijn er o.a. brilkaaimannen, boompythons en neushoornleguanen. Natuurlijk bezoekt u ook de uilenruïne, het kamelenveld, de roofdierengalerij, de ibissenvolière en de Zuid-Amerikaanse pampa. Romantisch park.
Adres: Plantage Kerklaan 38-40, Amsterdam

Dierenpark Emmen

Dierenpark Emmen wordt ook wel de mooiste dierentuin van Nederland genoemd. Dieren leven er niet achter tralies of in hokken, maar als in de vrije natuur. Uw bezoek is dan ook een wereldreis en onweerstaanbare natuurbeleving in een. Een greep: Olifanten en giraffen in kuddes op de Afrikaanse savanne, een Zuid-Amerikaans tropisch regenwoud (AmeriCasa), Aziëhuis, de evolutie van het leven in het Biochron, speelexpeditie Yucatan voor de kinderen, en Playa Pinguinos! Indrukken zijn niet compleet zonder een bezoek aan de Siberische tijgers, nijlpaarden, tropische vlinders, soepschildpadden, kangoeroes, elanden, slingerapen, haaien, naakte molratten, stekelvarkens, krokodillen, pelikanen en kodiakberen. En dat is lang niet alles. In dit park bent u de hele dag zoet met de wonderen van de natuur. Twee delen park staan ter uw beschikking, het oudste deel in het centrum van Emmen, het nieuwe op de vlakbij gelegen Noordbargeres. Beide locaties zijn met elkaar verbonden. Wat deze dierentuin zo bijzonder maakt is dat bezoekers op een prettige manier in aanraking zijn met de natuur als geheel. Zo hoopt het park betrokkenheid, bewustwording en verantwoordelijkheid voor de levende natuur te vergroten. Indrukwekkend park.
Adres: Hoofdstraat 18, Emmen

Dierenpark Amersfoort

Dierenpark Amersfoort ligt middenin de bossen. Dinosaurussen tegenkomen? Geen verzinsel. Het kan in het heuse DinoBos van dit fraaie park. Levensecht en fotogeniek. Doe de leuke boswandeling van dino naar dino en klim gerust op deze ontzagwekkende creaturen. Natuurlijk nog veel meer aandacht voor de echte dieren zoals het nieuwe Rijk der Reuzen voorzien van vijver en olifantendouche waar olifanten van heel dichtbij kunnen worden bekeken. Houd u van nachtdieren, dan zit u in dit park ook goed. Spits uw oren en sluip door de duisternis in 'De Nacht'. Vanzelfsprekend zijn er ook lange giraffen op de savanne, griezelige krokodillen, mooie tijgers en bavianen in de Stad der Oudheid, en is er de afdeling Koele Knuffels waar u een doodenge spin of zelfs een slang mag vasthouden. Natuurlijk ook een volière, een kinderboerderij met schapen, geiten en konijnen, een Japanse tuin en een knuffelpleintheater. Knus park.
Adres: Barchman Wuytierslaan 224, Amersfoort

Diergaarde Blijdorp

In Blijdorp kunt u dieren in hun natuurlijke omgeving zien. In het geheel overdekte Oceanium gaat u 'kopje onder' te midden van haaien, koningspinguïns, zeeotters en kwallen. Of bekijkt u de zeeleeuwen die sierlijk voor u duiken. Belangstelling voor ijsberen? Bezoek de ijsgrot via de Arctische toendravlakte en zie ze van heel dichtbij. Op de Afrikaanse savanne zijn vanaf een levensgrote Baobab-boom giraffen op ooghoogte te bewonderen. Ook zijn daar hyena's en struisvogels. En dan is er ook nog een olifantenfamilie in het tropische bos Taman Indah, de Sumatraanse tijgers in de tijgerkreek, een heuse krokodillenrivier en Zweedse wolven in een ruime vallei. In het Caraibisch gebied ontmoet u de gevaarlijkste dieren uit de Amazone-streken, de dwergkaaiman en de piranha. Nog meer dieren: Wat dacht u van de grootste Europese uil, de oehoe, en de bij iedereen bekende aap Bokito die met zijn gorilla-vrouwtjes stoeit? Ook de kleintjes hebben het naar hun zin, want er is de Oewanja Kinderjungle en voor de durfals zijn er genoeg doodenge dieren. Verrassend park.
Adres: Blijdorplaan 8, Rotterdam

Ouwehands Dierenpark

Bijzondere diersoorten in ruime, natuurlijke verblijven. En als bezoeker leert u spelenderwijs over Het Dierenrijk. In Ouwehand vindt u het unieke Berenbos waar bruine beren die vroeger mishandeld waren, nu samen met wolven een onbezorgd leven leiden. De dieren hebben een twee hectare groot bosgebied met een waterval, vijver en rotsen. Maar in dit park staat u ook 'neus aan neus' met ijsberen en bespiedt u witte leeuwen vanuit een spannende uitkijkpost. Houdt u van apen? Bij 'Apen op Stelten' kunt u zomaar onder slingerende orang-oetans doorlopen. Meer interesse in machtige Afrikaanse olifanten? Vanaf de grootste speelolifant ter wereld zijn ze vanaf twaalf meter hoogte te zien. Dan is er ook nog een Afrikaans speeldorp 'Umkhosi'. Hier bewondert u leeuwen, wrattenzwijnen, mandrils en stokstaarten, terwijl de kinderen boven uw hoofd via touwbruggen, klimmend van boomhut naar boomhut van alles beleven. Ook kent Ouwehand Europa's grootste overdekte speeljungle, RavotAapia. Dit is een overdekte speeljungle waar kinderen zelf de beest uithangen! Klimmen, klauteren, een piratenschip, de grotten van de kalongs... Vanaf het terras kijkt u toe hoe uw kinderen zich vermaken. Gezellig park.
Adres: Grebbeweg 111, Rhenen

Burgers' Zoo

Bush, Desert, Ocean, Mangrove, Safari, Rimba... dierenpark Burger's Zoo is onderverdeeld in zes segmenten. De Bush is het tropisch regenwoud, een paradijs voor fotografen en avonturiers, met onder andere aardvarkens en vliegende honden. Desert is de rotswoestijn, een wereld vol venijn door inwoners als ratelslangen en schorpioenen. Ocean bevat een reusachtig koraalrif met kleurrijke vissen en haaien. Mangrove is het tropisch vloedbos waar hagedissen en schildpadden prettig samenleven. In de Safari wachten o.a. een leeuwenfamilie, gnoes en giraffen op u. En de Rimba staat voor het Maleise regenwoud, een nieuwe wereld met tijgers, herten, beren en pythons... maar dit is allemaal nog maar het topje van de ijsberg. Wat dacht u van grote gorilla's op een bosrijk eiland, panters in de jungle, een wereldberoemde chimpanseekolonie, olifanten, bosrendieren, bongo's, dwergnijlpaarden, stokstaartjes, neusberen of wrattenzwijnen. Ze willen allemaal uw bewondering. Behalve dit zijn er ook nog pinguïns, flamingo's, bijzondere roofvogels en kleurrijke zangvogels. U komt ogen tekort! Daarom op het eind even uitrusten in het Burgers' Avonturenland. Modern park.
Adres: Antoon van Hooffplein 1, Arnhem

Safaripark Beekse Bergen

Helemaal niet nodig om naar Afrika af te reizen. U kunt gewoon in eigen land op safari. Afrikaanse avonturen in de Beekse Bergen, het grootste wildlifepark in Nederland met de sfeer van het Afrikaanse continent. En dat allemaal op een dag. Want wie wachten u allemaal op? Vijftienhonderd dieren in een natuurlijke omgeving. Indrukwekkende gorilla's, brullende leeuwen, overstekende zebra's, koddige neushoorns, grappige chimpansees, snelle jachtluipaarden en nieuwsgierige giraffen. Ook ziet u Calimero, de grootste olifant in Europa. Vier spannende safaritochten over de Afrikaanse savannes zijn mogelijk. Want u kunt te voet, per safaribus, per safariboot of met eigen auto (raampjes dicht!) het avontuur aangaan. Kiest u bus of boot dan vertellen rangers spannende weetjes over de dieren. Maar denk ook aan de sfeer van het licht of donker. Ervaar een safari in de zomer met de ondergaande zon of juist in de winter als de dieren zich heel anders gedragen. Ook zijn er in dit park voederpresentaties en spectaculaire roofvogelshows. Spannend park.
Adres: Beekse Bergen 31, Hilvarenbeek

Apenheul

Apen zijn grappig, ondeugend en fascinerend. En Apenheul is uniek in de wereld. Er is geen enkele dierentuin waar zoveel apen vrij spel hebben tussen de bezoekers. In de bossen bij Apeldoorn komt u oog in oog met honderden apen die vrij en blij tussen u en uw familie of vrienden door slingeren en klimmen en klauteren in de mooie natuur. De apen laten zich graag door u bewonderen, en wanneer u de regels van het park opvolgt is dit geheel ongevaarlijk. En vergeet vooral de voedertijden niet. De dierverzorgers geven de apen regelmatig voedsel, een van de hoogtepunten van een bezoek. Uit bomen en struiken komen de watervlugge apen dan op het eten af. Behalve dit leuke facet is er nog veel meer. Er zijn nieuwe verblijven waar de apen in grote groepen leven en zo hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen, veel aandacht voor beplanting, nieuwe speelvoorzieningen en een speciale tribune voor de gorillavoederingen. In Amazonia, een deel dat in het teken staat van het Amazonewoud, zijn verschillende apeneilanden. U ziet er bonobo's, capucijnapen en slingerapen. Zuid-Amerikaanse vogels vindt u in de aangrenzende doorloopvolière. Ondeugend park.
Adres: J.C. Wilslaan 21, Apeldoorn

Dolfinarium

Spetterend plezier en meeslepende ontmoetingen. Waar? In het dolfinarium. Want hier is de dolfijnenshow De Droomwens waar dolfijnen op wereldniveau presteren. Een magische show met een ontroerende verhaallijn en speciaal voor dolfijnen gecomponeerde muziek. Behalve dit zijn er nog veel meer shows, evenementen en voorstellingen, maar liefst tien verschillende. Komische walrussen, zeeleeuwen, zeehonden en bruinvissen houden er eveneens van om zich elke dag voor u uit te sloven. Daarnaast zijn er ook roggen, zeebaarzen, strandkrabben, zeekreeften en anemonen die op uw bewondering wachten. En wat dacht u van de onderwaterruimte van de Odiezee? Voor de kinderen 'Dromen met dolfijnen' of zelfs in een wetsuit de dolfijnen achterna? Het kan allemaal. Met bijzondere herinneringen gaat u weer naar huis of naar het nabij gelegen strand of speeltuin. Splashing park!
Adres: Strandboulevard Oost 1, Harderwijk

Vogelpark Avifauna

U kent het vast, het logo van de toekan. Vogel alles uit over vogels in Avifauna! Sierlijke flamingo's, kleine kolibries, lieve pinguins, felgekleurde ara's, coole toekans, imponerende roofvogels... Zoek uit wat de grootste vogel ter wereld is, waarom flamingo's roze zijn en voer zelf de honingpapegaaien in de Australische Lori Landing. Ook het voeren van pelikanen en pinguïns kunt u bijwonen. Of bezoek een spectaculaire vogeldemonstratie en ga nachtvogels spotten in de nieuwe nachtsafari. En vergeet niet op ontdekkingsreis te gaan in de Filipijnse jungle. Op het eind gaat u met de kids natuurlijk naar de reusachtige speeltuin met talloze speeltoestellen en attracties. En de toekomst? Avifauna is volop in beweging. Tal van vernieuwingen staan gepland. Vogelverblijven zullen worden ingericht volgens de modernste inzichten, grote gemengde groepen vogels worden gehuisvest in ruime verblijven met een natuurlijk entourage. Vogels kijken wordt almaar boeiender! Leuk park.
Adres: Hoorn 65, Alphen aan de Rijn

Kabouterland

Bij het woord kabouterland denkt u natuurlijk niet meteen aan dieren, maar die zijn hier toch ruimschoots te vinden. Kabouterland is zeer geschikt voor kleine kinderen die hier volop kunnen spelen te midden van kabouters, trollen en de kleinere diersoorten. Zo zijn er veel kleine beren zoals wasberen, neusberen en rolstaartberen. Ook zijn er diersoorten die in sprookjes en andere kinderverhalen voorkomen, bijv. stinkdieren zoals in het verhaal van Bambi. Verder vallen er te bewonderen: Dwergmangoestes, dwergherten, dwergmuizen, zilverfazanten, oehoe's, stekelvarkens, stokstaartjes, doodshoofdaapjes, kangoeroes en kleine vosjes. En de kabouters? Er is een spannende onderaardse gang waar de kabouters leven in sprookjesachtige taferelen. Bij de uitgang van dit reusachtige 'konijnenhol' is een grote overdekte speeltuin. Trollen vindt u in de trollengrot en muizen op de muizencamping. Kleinschalig park.
Adres: Zuiderhoofdstraat 11, Exloo

Ecomare

Ecomare is een centrum op Texel waar men al sinds 1952 zeehonden en vogels opvangt. Ecomare heeft zich eveneens ten doel gesteld educatie en voorlichting over het waddengebied en de Noordzee te verzorgen. Als een epicentrum. Er zijn boeiende exposities die het Texelse leven goed weergeven. De zeehonden hebben natuurlijk een prominente rol. De vaste groep kunt u dan ook bewonderen, anderen worden na opvang weer in zee teruggeplaatst. En dan is er het zeeaquarium: Roggen, zeesterren, schaal- en schelpdieren, levende kwallen, hondshaaien... Leefgebieden zijn natuurgetrouw nagebouwd. Zo ziet u welke vissen er vooral in open zee leven en welke in havens. En kunt u de vissen en zeehonden ook voeren. In de vogelopvang komen zieke, gewonde en verzwakte vogels weer op krachten. Zo is er een vogelwasmachine voor vogels met olie op hun veren. Hoe dit allemaal werkt kunt u zelf zien. Daarna is het aardig om een wandeling te maken door het zeventig hectare grote Duinpark. Leerzaam park.
Adres: Ruijslaan 92, De Koog, Texel

Dierenpark Wissel

Dierenpark Wissel is een kleine, bosrijke dierentuin met een zeer natuurlijke uitstraling, waar van alles te ontdekken valt. In dit park zijn vooral de kleinere diersoorten te vinden. Wanneer je door het park loopt zie je eerst de Coscorobazwanen die rond de door het park stromende Tongerense Beek leven, dit is de sfeerbepalende 'levensader' van de langgerekte dierentuin. Er zijn onder andere dwergnijlpaarden, kraanvogels, doodshoofdsapen, otters, sneeuwuilen, ooievaars, landschildpadden, marters, stokstaartjes, ringstaartmaki's en maraboes. En helemaal leuk zijn de Bennettwallabies, de kleine loslopende kangoeroes. Of de kleinste aapjes ter wereld, de klauwaapjes. Voor kleintjes is het er geweldig, want behalve dit is er ook nog een kinderboerderij en een speeltuin. Er zijn er een rotseiland met pinguïns, vijvers met zwarte zwanen, en volières met ara's. En overal zie je de dieren van heel dichtbij. Het park heeft veel onverwachte doorkijkjes en uitkijkpunten die je oog in oog doen staan met de lieverds. Kindvriendelijk park.
Adres: Woesterbergweg 2b, Epe

Dierenrijk

Lekker beesten tussen de dieren? Dit kan in Dierenrijk (Nuenen, dichtbij Eindhoven). Kinderen kunnen met elkaar dieren imiteren in een van de vele speeltuinen. Behalve dat zijn er natuurlijk tal van dieren te bewonderen. Wat dacht u van ijsberen, zeehonden, uilen, tijgers, beverratten, otters, apen, kamelen, elanden, bruine beren, reigers, ooievaars, schildpadden, roggen, vossen en olifanten? En dan zijn er voederpresentaties, een kinderboerderij en het verrassende Vogelrijk - de grootste volière in Europa - waar je niet moet opkijken van een zeearend die zijn vleugels uitslaat! Hebben de speelse olifanten er zin in, dan trakteren ook zij u op een spektakel in de grote waterpoelen in hun ruime verblijf. Elkaar met water besproeien, een slinkse trap naar achter, een slurf die aan een staart trekt, kopje onder in het water, gezellig badderen... de fotogenieke olifanten zijn duidelijk in hun sas en als zij dat zijn, dan bent u dat als bezoeker ook. Het park is keurig, vrij open ingericht, kent hier en daar heuvels en ligt aan de treinbaan. Rustig park.
Adres: Baroniehei, Nuenen

"The purity of a person's heart can be quickly measured by how they regard animals."

Lees verder

© 2010 - 2017 Astrid-d-g, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Dierentuinen in Nederland: kaartje, parkeren, openingstijdenDierentuinen in Nederland: kaartje, parkeren, openingstijdenDe dierentuinen en dierenparken in Nederland zijn een leuk dagje uit, vooral met de kinderen, maar goedkoop is het meest…
Wildlands Adventure Zoo Emmen - DierenparkWildlands Adventure Zoo Emmen - DierenparkIn 2016 opent de Wildlands Adventure Zoo Emmen. Deze dierentuin ligt aan de westkant van Emmen. Het is de opvolger van h…
De leukste dierentuinen net over de grens in DuitslandDe leukste dierentuinen net over de grens in DuitslandNet over de grens in Duitsland zijn een aantal dierentuinen en dierenparken te vinden die zeker de moeite waard zijn! Du…
Ongelukken in dierentuinenOngelukken in dierentuinenEen bezoekje aan de dierentuin is meestal een leuke dag uit voor het hele gezin. Echter komen er helaas ook nare situati…
Dierentuinen Nederland per provincieDierentuinen Nederland per provincieWij willen een educatie-uitstapje naar een dierentuin. Welke dierentuinen zijn er in Nederland? Waar zitten ze, wat is e…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Dierentuinen nodigen u uit"

Infoteur: Astrid-d-g
Laatste update: 03-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Schrijf mee!