InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Bijzondere attracties: Spaceball, Water Ball en BuzzBall

Bijzondere attracties: Spaceball, Water Ball en BuzzBall

Veel mensen zijn dol op attracties waar je een kick van krijgt. Attractieparken, Pretparken, Themaparken of hoe je ze ook noemen wilt, hebben dan ook niet te klagen over de bezoekersaantallen bij de attracties die ze te bieden hebben. Wildwaterbanen, rollercoasters, bungee jumping, sky diving enzovoort zijn heel populaire attracties. Maar er is meer. Dit artikel gaat over bijzondere attracties, namelijk attracties in de vorm van een bal. Zo heb je b.v. de Spaceball, de Water Ball en de BuzzBall.

Spaceball

NASA heeft speciaal voor ruimtevaarders in spé de Astronout Gyroscope Trainer ontwikkeld. Deze ruimte simulator werd in de zestiger jaren ontwikkeld. Door gebruik te maken van drie roterende assen werden astronauten voorbereid op de krachten (G-forces), desoriëntatie en gewichtloosheid die ze tijdens de ruimtevlucht ondergaan.

De Spaceball is gebaseerd op de NASA Gyroscoop; deze attractie verschaft je een simulatie van de G-krachten tijdens een ruimtevlucht. Beleef nu de "kick" die elke astronaut heeft ervaren. Voor volledige veiligheid wordt je gehele lichaam vastgemaakt en wordt de "rit" afgestemd op de klant.

Water Ball

De Water Ball is een super grote opblaasbare, transparante bal van sterk PVC (0,7 mm dik) voor diverse attractie toepassingen op het water of op het land. Bijvoorbeeld "Het lopen op water" als attractie of als wedstrijd, maar ook in shows als dance-ball. "Walking on water" in deze super bal is een ware sensatie. Met wat oefenen kun je niet alleen lopen in de bal, maar ook rennen. Degenen die het gedaan hebben, zeggen een kick ervan te krijgen als ze in de Water Ball over het water joggen.

De Water Ball werd uitgebracht in 1998 en is over de hele wereld een groot succes. De doorsnede van deze giga ballen is ca. 2,5 meter en leeg wegen ze ongeveer 14 kg. Het open en dicht maken, gebeurt door middel van een speciale, grote rits. De ballen zijn zo groot en hebben daardoor zoveel zuurstof in zich dat een normaal persoon voldoende lucht heeft voor ongeveer een half uur. Het bijvullen met verse lucht is heel simpel via een speciaal ventiel, dit kan gewoon gebeuren terwijl de persoon nog in de bal blijft.

BuzzBall

De BuzzBall is een grote rode bal die het best beschreven kan worden als een “Hamsterbal voor mensen”. Een rit in de BuzzBall is een ware sensatie. De beleving is een beetje vergelijkbaar met een rit in een rollercoaster met dit verschil dat jij nu verantwoordelijk bent voor deze unieke rij-sensatie.

Neem plaats in de Recaro ogende racestoel die gemonteerd is in een soort kooi die onafhankelijk beweegt van de bal waarin hij zich bevindt en doe de vijfpunts-veiligheidsgordel om. Met twee “gas-handles” die de aangedreven wielen aan beide zijden van de kooi aansturen, worden de bewegingen van de BuzzBall gecontroleerd. De kooi kan tegen de rijrichting in worden gestuurd, waardoor omwentelingen om verscheidene assen mogelijk worden. De BuzzBall maakt een rijbeleving mogelijk die geen enkel ander voertuig biedt. Eigenlijk een soort van “privé rollercoaster”.

De BuzzBall wordt door twee motoren aangedreven, waarmee de voortbeweging worden bepaald. Als één motor wordt gebruikt, draait de kooi in de bal om de verticale as, waarmee de rijrichting wordt gekozen. Als twee motoren worden gebruikt, gaat de bal ten opzichte van de kooi om een horizontale as draaien, waardoor de BuzzBall wordt voortgedreven.

Als de BuzzBall eenmaal in beweging is, blijft de berijder in een rechtopzittende positie totdat de rijrichting wordt veranderd of de motoren tegen de draairichting van de bal in gaan draaien, waardoor er geremd wordt. Hierdoor gaat de kooi met de bal meedraaien totdat het gewicht van de kooi en de berijder de girale kracht van de bal overwinnen. Afhankelijk van de snelheid zal de berijder een gedeeltelijke of enkele totale omwentelingen maken!

De BuzzBall is samengesteld uit 12 individuele, vervangbare panelen, gemaakt van duurzaam en sterk Polycarbonaat. De doorzichtige panelen worden beschermd door het opvallende, rode framewerk aan de buitenkant van de BuzzBall. De “deur” die toegang geeft tot de BuzzBall heeft een bajonetsysteem dat zorgt voor een precieze en veilige vergrendeling.

De BuzzBall is een uitvinding van de Evento Company Limited uit Nieuw-Zeeland. Op dit moment is de BuzzBall nog niet verkrijgbaar. Een prototype werd gedemonstreerd op de laatste conferentie van de International Association of Amusement Parks (IAAPA) in Orlando. Evento heeft de serieuze intentie dit product op de markt te brengen, maar is uiteraard afhankelijk van de mate van belangstelling naar dit product.
© 2010 - 2019 Drem, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Alles over de Rollercoaster Tycoon spellenAlles over de Rollercoaster Tycoon spellenIedereen kent wel de spellen van Rollercoaster Tycoon. Bouw je eigen pretpark en zorg dat je winst maakt. Er zijn inmidd…
Rollercoaster Tycoon 4recensieRollercoaster Tycoon 4Rollercoaster Tycoon 4 is sinds 2014 uit voor mobiele apparaten, waaronder de iPad. Lijkt het spel nog op de eerdere edi…
RollerCoaster Tycoon; informatie en cheatsRollerCoaster Tycoon; informatie en cheatsWie van pretparken en met name van achtbanen houdt, kan zijn hart ophalen bij het verslavende computerspelletje 'Rollerc…
Bobbejaanland in BelgiëBobbejaanland, een pretpark in België, dicht bij de grens met Nederland: een leuk pretpark voor jong en oud.
Gold Coast: Attractieparken, themaparken en waterparkenGold Coast ligt in de staat Queensland van Australië. Deze plaats aan de oostkust van het land is populair bij toeristen…
Bronnen en referenties
  • Mijn eigen website www.balpoint.nl

Reageer op het artikel "Bijzondere attracties: Spaceball, Water Ball en BuzzBall"

Infoteur: Drem
Laatste update: 17-01-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Schrijf mee!